HONGKONG   

Hongkong Export

Hongkong is het belangrijkste centrum voor industrie, handel en financiën in het Verre Oosten en een van de belangrijkste financiële centra van de wereld. Het neemt ook weer een steeds belangrijker plaats in voor de handel tussen China en het Westen. Hongkong is een vrijhaven en één van de grootste containeroverslaghaven van de wereld.

landbouw, veeteelt en visserij

De landbouw voorziet voor een kwart in de binnenlandse behoefte. Maar drie tot vier procent van de totale landoppervlakte is geschikt voor het telen van gewassen via voornamelijk intensieve groentekwekerijen. De meeste gewassen die geteeld worden zijn bladgroenten en snijbloemen.
Veeteelt wordt steeds minder belangrijk voor de Hongkongse economie, ook al door de mestproblematiek die ook in Hongkong steeds nijpender wordt. Verder is de trend naar minder maar grotere boerderijen.
De vissersvloot van ongeveer 4.500 boten levert werk op voor 34.000 vissers. In 1998 werd er 180.000 ton zeevis gevangen.
Een opmerkelijk exportproduct is rioolslijk dat naar China geëxporteerd wordt en gebruikt wordt als mest voor de landbouw.

industrie

De industriële productie is goed voor ongeveer 6,9% van het Hongkongse bruto nationaal product (bnp) en is de op één na grootste werkgever. Ongeveer 80% van de geproduceerde goederen is voor de export bestemd. De belangrijkste industrieën zijn de kleding- en textielindustrie, de elektronica-industrie en de productie van horloges en klokken.
De kledingindustrie is de grootste industriële werkgever (ongeveer de helft van alle fabrieksarbeiders!) en levert de meeste buitenlandse valuta op. Hongkong is de derde grootste exporteur van kleding in de wereld.
In de elektronica- industrie werken ongeveer 45.000 mensen en staat op de tweede plaats wat betreft inkomsten van buitenlandse valuta.
In 2013 werd er voor meer dan $486 miljard aan goederen geëxporteerd. De belangrijkste exportpartners zijn China, Verenigde Staten, Japan, Duitsland, Groot-Brittannië en Singapore.
In 2013 werd er voor $514 miljard aan goederen geïmporteerd. De belangrijkste importpartners zijn China, Japan, Verenigde Staten, Taiwan, Zuid-Korea en Singapore.
Het buitenland investeert fors in de Hongkongse industrie. Vliegtuigreparatie wordt steeds belangrijker voor Hongkong. De vliegtuigen van de meeste vliegtuigmaatschappijen worden in Hongkong gerepareerd of onderhouden.
Scheepsreparatie en scheepsbouw breidt zich ook steeds meer uit. Beide activiteiten leveren zeer veel werk op voor de Hongkongse bevolking in de droogdokken en scheepswerven. Van heinde en ver worden schepen naar Hongkong gebracht voor reparatie en onderhoud maar ook voor het slopen van scheepswrakken. Deze tak van industrie begon al vlak na de Tweede Wereldoorlog. In de haven van Hongkong lagen vele wrakken die een gevaar vormden voor het scheepvaartverkeer. Deze wrakken werden gesloopt en het schroot werd weer hergebruikt voor o.a. de bouwindustrie. Dit gebeurt nu nog steeds, alleen worden de wrakken nu van over de hele wereld opgekocht en naar Hongkong gebracht.

dienstverlenende sector

De dienstverlenende sector breidde zich de afgelopen twintig jaar enorm uit en levert in 2013 ongeveer 93% van het bnp op. Financieringsmaatschappijen, verzekeringsmaatschappijen, makelaardij en zakelijke dienstverlening groeiden bijna 20% per jaar.
De inkomsten uit het toerisme bedroeg 8% van het bnp. Jaarlijks wordt Hongkong bezocht door ongeveer 10 miljoen toeristen, waarvan de helft komt om te winkelen!

transport

Kai Tak Airport en Chep Lap Kok, zijn de belangrijkste vliegvelden in Hongkong.
De Kowloon-Canton Railway is 34 km lang, maar vervoert dagelijks ongeveer 1.000.000 passagiers. Het metrosysteem omvat drie lijnen met een totale lengte van 43,2 kilometer. Verder is er nog een Light Rail Transit System in de New Territories.
Er zijn op ongeveer 2000 kilometer verharde wegen in Hongkong. Er lopen twee tunnels onder de haven door die Hong Kong Island verbinden met het schiereiland Kowloon. Er rijden 4600 bussen rond, verder zijn er nog 163 trams.
Hongkong bezit een van mooiste natuurlijke havens van de wereld met prima faciliteiten voor het verwerken van alle soorten en maten schepen. Verder zijn er vele mogelijkheden om schepen tot 150.000 ton te repareren en te onderhouden. Vanuit Hongkong varen er schepen naar alle havens op de wereld. Kwai Chung Container Terminal is een van de drukste ter wereld en verwerkt jaarlijks een enorme hoeveelheid containers en men heeft plannen om uit te breidende tot een capaciteit van meer dan 350 miljoen containers.


HONGKONG LINKS

Advertenties
• Cheaptickets Hongkong
• Hong Kong
• Hongkong Vliegtickets Tix.nl
• Hong Kong Hotels
• Hongkong Vliegtickets WTC
• Eliza was here

Nuttige links

Hongkong Boogolinks (N)
Hongkong Jouwweb (N)
Hongkong Reisforum (N)
Hongkong Reisfoto's
Hongkong Reisstart (N+E)
Hongkong Startkabel (N+E)
Reisinformatie Hongkong (N)
Romans over Hongkong (N)
Startpagina Hongkong (N)
Artikelen en Reisverhalen over HONGKONG
  rondreis MH  Marktplaatsen in Hong Kong

Bronnen

Bernstein, K. / Hong Kong
Kosmos-Z&K

Groth, P. / Hongkong
Deltas

Lyle, G. / Hong Kong
Chelsea House Publishers

Storey, R. / Hong Kong, Macau & Guangzhou
Lonely Planet

CIA - World Factbook

BBC - Country Profiles

laatst bijgewerkt October 2017
Samensteller: Arie Verrijp / Geert Willems