MEXICO
Mexico en Belize

Tekst en foto's: Sammy Tempels

Mexico………..eigenaardig genoeg was dat één van de landen die mij weinig of niks interesseerden! Wanneer ik naar de groepsreizen keek zag ik de meeste reisorganisaties altijd maar tempels en ruines bezoeken ofwel volledige strandvakanties aanbieden meestal in reusachtige ressorts. Niet echt ons ding. Tot ik op internet las dat Mexico perfect per huurwagen te bereizen is. Wanneer ik dan ook nog de kans zag om een stukje Belize mee te pikken lag onze volgende bestemming vast.

11 november is in België een vrije dag en op deze datum hebben we onze tickets voor augustus al geboekt, lang op voorhand dus en bijgevolg veel tijd om de reis volledig uit te stippelen. Bij de planning alweer dezelfde problemen als altijd, wat gaan we zien en vooral wat niet! Schrappen maar weer en uiteindelijk zijn we op een reis van ci. 3800km uitgekomen.

Op 04 augustus is het dan eindelijk zover, we vertrekken vol goede moed naar de luchthaven in Amsterdam. We vliegen met Martinair de vlucht vertrekt op tijd, alles loopt zoals gepland en na een paar uren horen we de bewonderende kreten van onze medepassagiers die aan het raampje zitten.

We vliegen boven de Bahamas en de kleur van het water is adembenemend. Verder boven Mexico is het water ook zeer mooi en we kunnen er niet vlug genoeg zijn. Na de landing en de vlot verlopende douaneformaliteiten gaan wegeld uit de muur halen en staan we in een heet Cancun te twijfelen of we nu de bus of een taxi zouden nemen. Het hotel ligt in de toeristenzone en is best een eindje van de luchthaven.

De bus rijd maar tot in het centrum waarna we alsnog een taxi zouden moeten nemen. Een vriendelijke meneer bied ons een mooie prijs en voert ons (met een onofficiële) taxi rechtstreeks naar het hotel.Hotel Sotavento ligt aan de kleine jachthaven van Cancun en is een bescheiden hotel.

Geen groot all-in ressort voor ons want we willen Cancun zien en we blijven toch maar 2 nachtjes. De kamer is wel heel erg bescheiden en ruikt verschrikkelijk muf. Verder is alles ok en een half uurtje later liggen we dan ook in het zeer warme water van het zwembad. Afkoelen is er niet echt bij maar onze vakantie kan vanaf nu beginnen!

Cancun
Na een onrustige nacht staan we op in een lekker warm Cancun. Het ontbijt in het hotel is zeer beperkt (voor veel dingen moet je extra bijbetalen) dus we kunnen redelijk vroeg de stad in. Cancun kan je onderverdelen in twee delen.

Je hebt Cancun centrum, waar de plaatselijke bevolking zijn dagelijkse leven heeft. En je hebt de zogenaamde hotelzone. Een kilometerslange laan langs de azuurblauwe oceaan die volgestouwd is met enorme luxe ressorts.Het spijtige is dat de meeste hotels hun stranden volledig hebben afgemaakt zodat je al veel geluk moet hebben om een glimp van het mooie water te kunnen meepikken. Ook de Mexicanen zelf moeten soms een flink eind stappen om op het strand te kunnen.

Wij vertrekken eerst naar het centrum van Cancun. Moeilijk is dit niet want er rijd een bus van het centrum naar de hotelzone en terug. Je stapt op en af waar je maar wil en het kost 8.5MXP (0.5€) per persoon.

In het centrum (downtown) is het niet echt druk en buiten de kleine plaatselijke winkeltjes is er weinig te beleven. We gaan op zoek naar een nieuwe gsm voor mij want de mijne is gisteren kapot gegaan en morgen vertrekken we met de huurwagen dus zou ik graag kunnen bellen in geval van nood.

Wat bij ons 10min duurt blijkt hier een stuk moeilijker te zijn. Gsm’s genoeg te koop, maar enkel gsm’s om in Mexico te bellen. Elke gsm is hier geblokkeerd zodat mijn chip er niet in past. Ook het feit dat hier werkelijk niemand Engels spreekt is een probleem. In de binnenlanden had ik alleen Spaans verwacht maar zelfs in Cancun is de taal al een probleem. Dat beloofd voor de verdere reis want mijn Spaans…..kan alleen ikzelf begrijpen.