Geschiedenis   

Saba zou in 1493 ontdekt zijn door Columbus; er woonden toen indianen.

In 1632 werd het Nederlands bezit. In 1635 leed een Engels schip schipbreuk bij Saba; de overlevenden waren vermoedelijk de eerste Europese bewoners. Daarnaast stamt de bevolking af van Afrikaanse slaven, Schotten, Ieren en Zeeuwen. Saba heeft altijd een rijk piratenverleden gehad. In 1655 veroverden Jamaicaanse piraten onder leiding van kapitein Henry Morgan Saba en verscheepten alle 54 Hollanders en hun 87 slaven naar Sint Maarten.

Saba wisselde vaak van "eigenaar". Het was in bezit van Frankrijk, Spanje, Nederland en Engeland. In 1816 kwam het definitief bij Nederland.

In 1938 werd begonnen met het aanleggen van een weg. Tot dan waren er op het steile eilandje alleen trappen, en volgens Nederlandse ingenieurs was het onmogelijk hier een weg te bouwen. De aanleg begon onder leiding van de plaatselijke timmerman Josephus Hassell, een autodidact op het gebied van wegenbouw. In 1947 was de weg klaar, en arriveerde de eerste auto op het eiland. Tegenwoordig is de weg ongeveer 14 kilometer lang.

In 1960 is op de noordelijke punt van Saba (Flat-Point) een vliegveldje aangelegd. Het heeft de kortste landingsbaan voor commercieel vliegverkeer ter wereld (400 meter). In 1965 verscheen de eerste televisie op het eiland. Elektriciteit, opgewekt met een generator, was er toen al wel, maar niet dagelijks. Dat was pas het geval in 1970.
In 1969 werd de toen 23-jarige Joseph Richardson administrateur van Saba. Hij was de eerste niet-blanke administrateur op de Nederlandse Antillen.

De bevolking van Saba koos op 5 november 2004 in een referendum voor rechtstreekse banden met Nederland.

Uitslag referendum 5 november 2004 Optie Stemmen Percentage
A: rechtstreekse banden met Nederland 555 86,05%
B: onderdeel blijven van de Nederlandse Antillen 85 13,18%
C: onafhankelijkheid 5 0,78%
Blanco en ongeldige stemmen 21 -
Opkomst 666 77,80%

Uiteindelijk bereikte Saba (samen met Bonaire en Sint Eustatius) op 11 oktober 2006 overeenstemming met Nederland over een nieuwe status als 'bijzondere gemeente' van Nederland. Deze moet aan het einde van 2008 ingaan.

In december 2006 werd bekend dat Noord-Holland wil dat Saba, Sint-Eustatius en Bonaire onder deze provincie gaan vallen.

De Nederlandse Antillen bestaan sinds 10 oktober 2010 niet meer in hun huidige vorm. Sinds die datum zijn Curacao en Sint-Maarten zelfstandige landen binnen het koninkrijk, Aruba was dat al. Bonaire, Sint Eustatius en Saba zijn nu bijzondere gemeenten van Nederland.
Het Koninkrijk der Nederlanden bestaat nu uit vier landen met een eigen regering: Aruba, Nederland, Curaçao en Sint Maarten. Bonaire, Saba en Sint Eustatius hebben een aparte status binnen Nederland en worden Caribisch Nederland genoemd, samen met Aruba, Curaçao en Sint Maarten vormen ze het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden.

Tussen 12 en 21 november 2013 bezochten koning Willem-Alexander en koningin Máxima de zes eilanden in het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden. Op donderdag 14 november was Saba aan de beurt.


SABA LINKS

Advertenties
• Saba Vliegtickets WTC
• Hotels Saba
• Cheaptickets Saba
• Eliza was here

Nuttige links

Reisinformatie Saba (N)
Romans over Nederlandse Antillen (N)
Startnederland Saba (N)
Stichting Dutch Museum Saba (N)
Suriname-Antillen.Startspot (N)
Telefoongids Nederlandse Antillen
Voorpagina: Headlines Antilliaans Nieuws
Willgoto Nederlandse Antillen (N)
Artikelen en Reisverhalen over SABA
  Dutch Museum Saba

Bronnen

www.landenweb.net

Wikipedia

Derksen,G / Nederlandse Antillen en Aruba
Gottmer

Soesbergen, M. van / Bovenwindse eilanden
Elmar

CIA - World Factbook

BBC - Country Profiles

laatst bijgewerkt September 2017
Samensteller: Arie Verrijp / Geert Willems