Populaire bestemmingen INDIA

GOA   

algemeen

Vóór de onafhankelijkheid in 1961 van India was de Goaanse economie voornamelijk gebaseerd op de visserij, de landbouw en de export van producten als rubber en hout. Omdat er geen markt was voor de productie van goederen, was de industriële ontwikkeling minimaal en bestond uit vis- en fruitconserven- industrie en wat kleine fabriekjes. Het gemiddelde inkomen van een arbeider lag toen op ongeveer 434 Indiase roepia’s per jaar. Op dit moment ligt dat inkomen op ongeveer 18.000 Indiase roepia’s per jaar en daarmee is Goa een van de welvarendste deelstaten van India.
Sinds Hongkong weer bij China hoort, gaan er stemmen op in India om van Goa een vrijhaven en vrijhandelszone te maken. Goa zou dan een zelfregulerende stadstaat à la Hongkong worden onder supervisie van de regering in New Delhi. Actiegroepen zijn echter bang dat er van het oorspronkelijke Goa niet veel meer zal overblijven en willen daarom een referendum houden over dit onderwerp.

industrie

De huidige welvaart is voor een groot gedeelte te danken aan de ontwikkeling van de industrie. Na de onafhankelijkheid van India werden er voor Goa een aantal goede plannen gemaakt om investeerders aan te trekken. De industriële groei vorderde aanvankelijk moeizaam maar tussen 1973 en 1981 groeide het aantal industriële bedrijven van 702 naar 2229 en op dit moment zijn er ca. 6500 kleine industriële bedrijven die ongeveer 40.000 mensen in dienst hebben. Verder zijn er nog meer dan 200 grote bedrijven die 20.000 werknemers hebben.
Deze snelle groei heeft wel een aantal negatieve neveneffecten. Zo zijn er problemen met het milieu en verder staat de werkgelegenheid van de bevolking onder druk vanwege het toenemend aantal immigranten uit andere staten die veelal tegen veel lagere lonen werken dan de “eigen” bevolking.

landbouw en visserij

Meer dan de helft van de bevolking van Goa is wel op een of andere manier betrokken bij de landbouw. Slechts weinigen zijn er echter volledig van afhankelijk voor hun dagelijks brood. Voornaamste redenen hiervoor zijn het geringe aantal hectares per bedrijf en de gebrekkige irrigatie van de droge grond.
Op ongeveer 162.000 ha worden gewassen verbouwd. De belangrijke gewassen zijn rijst, ragi, maïs, peulvruchten, oliezaad en plantageproducten als suikerriet en rubber. De rijstproductie is de laatste jaren met 100% gegroeid, en dat is te danken aan de introductie van hoogstamrassen. Met voldoende irrigatie kan er zelfs twee keer per jaar geoogst worden. Er worden drie soorten rijst verbouwd en de opbrengst is ca. 17 miljoen ton per jaar.
Ook fruit, kruiden, kokosnoten en met name cashewnoten vormen een behoorlijke bron van inkomsten. Goa is zelfs de grootste cashewnotenproducent van de wereld. De meeste gewassen worden het hele jaar door geteeld. Alleen de groenten worden vanwege het vele water dat ze nodig hebben tijdens de moessonperiode verbouwd. De bloementeelt wordt steeds belangrijker voor de landbouweconomie. Een vloot van 3.000 boten met 40.000 vissers vangt jaarlijks 170 soorten vis en schaaldieren die veelal op markten verkocht worden.

mijnbouw

Mijnbouw, voornamelijk in het noorden van Goa, startte in 1905 op beperkte schaal en stopte alweer snel tussen de twee wereldoorlogen. Na de onafhankelijkheid van India in 1961 werd de mijnbouw weer hervat en groeiden sommige bedrijven uit tot de grootste en belangrijkste van India.
De belangrijkste mijnbouwproducten zijn ijzererts, mangaanerts en bauxiet. Het ijzererts wordt voornamelijk naar Japan geëxporteerd hoewel het van matige kwaliteit is.
Andere, minder belangrijke mijnbouwproducten zijn o.a. kalksteen en porseleinaarde. De wat dieper gelegen aders zijn van een nog slechtere kwaliteit en moeilijk te exploiteren. Het is daarom nog maar de vraag of de mijnbouw nog lang rendabel zal zijn. Een onzekere toekomst dus voor de 8.000 mensen die direct afhankelijk zijn van de mijnbouw en de 20.000 mensen die er indirect van afhankelijk zijn. Zo is bijvoorbeeld de haven van Mormugao voor 90% afhankelijk van de export van het ijzererts.

vervoer

Dabolim Airport is het vliegveld van Goa en ligt 29 km van de hoofdstad Panaji. Veel reizigers komen niet rechtstreeks naar Goa, maar gaan via voornamelijk Santa Cruz Airport van Mumbai (Bombay). Binnenlandse vluchten (domestic flights) worden o.a. verzorgd door Indian Airlines en Jet Airways.
Het spoorwegennet van India is een van de grootste ter wereld en Indian Railways is de grootste werkgever ter wereld met meer dan 1,5 miljoen werknemers.
De treinreis van Mumbai naar Goa is een ware belevenis. De trein passeert 72 tunnels met een totale lengte van 77 km. Er lopen twee spoorlijnen door Goa. De South Central Railway van Mormugao richting Margao en Karmataka in het oosten. De andere lijn is de nieuwe Konkan Railway van Mumbai via Goa naar Mangalore.
De bus is het ideale vervoermiddel om snel en goedkoop te reizen en verbindt de meeste plaatsen in Goa met elkaar. Door de extreem verstopte steden en de smalle hobbelige wegen op het platteland is het vervoer per auto over het algemeen niet aan te raden.


GOA LINKS

Advertenties
• Cheaptickets Goa
• Mumbai en Goa Individuele Rondreis
• Goa Vliegtickets WTC
• Hotels Goa
• Eliza was here

Nuttige links

Goa Vakantie Startpagina (N)
Recepten India (N)
Romans over Goa (N)
Startpagina Goa (N)
Telefoongids India
Schrijf uw artikel over GOA

Bronnen

Olden, M. / Goa : Hampi, Bombay en Poona
Elmar

Thomas, B. / Goa
Lonely Planet

CIA - World Factbook

BBC - Country Profiles

laatst bijgewerkt October 2017
Samensteller: Arie Verrijp / Geert Willems