Landenweb.nl

SRI LANKA
Economie

To read about SRI LANKA in English - click here

Sri Lanka verre reizen van ANWB

Steden SRI LANKA

Colombo

Economie

Algemeen

Sri Lanka is een ontwikkelingsland waar bijna 7% van de bevolking onder de armoedegrens leeft. Dit geldt vooral voor het platteland waar meer dan de helft van de bevolking onder de armoedegrens leeft.

Het BNP bedraagt desondanks $12.900 per jaar per hoofd van de bevolking (2017) en daarmee is Sri Lanka een van ‘middenmoters’ in Zuidoost-Azië. Ondanks de zwakke economie van het land heerst er geen honger en zijn ook de sociale voorzieningen redelijk te noemen.

De binnenlandse oorlog deed een aanslag op de jaarlijkse begroting en veroorzaakte in de jaren negentig van de vorige eeuw een afname van het toerisme met 30%, terwijl buitenlandse investeerders Sri Lanka links lieten liggen.

Het economische beleid is gericht op liberalisering, privatisering en is sterk exportgericht. Buitenlandse bedrijven werden gelokt met gunstige belastingmaatregelen en gratis infrastructuur in bepaalde vastgestelde zones. De werkloosheid is vrij laag met 4,4%% van de beroepsbevolking. Dit alles leverde een groei van het bnp op van 3,3% (2017).

Sri Lanka is steeds minder agrarisch: 27% van de beroepsbevolking (2017) is in deze sector werkzaam. In de industriesector werkt 26% van de beroepsbevolking, het aandeel in het bnp is 30,5%.

De handelssector is 'gemengd': de overheid beheerst de import, de particuliere sector de export. Belangrijk voor economie zijn ook de inkomsten uit overmakingen van Sri Lankanen die werkzaam zijn in de Arabische regio.

advertentie

Landbouw, veeteelt, visserij

Voor binnenlands verbruik wordt vooral rijst verbouwd; van het totale landbouwareaal wordt een derde in beslag genomen door de natte rijstbouw. Import van rijst blijft echter noodzakelijk. De verbouw van rijst is erg kleinschalig: 70% van de ca. 1,8 miljoen rijstboeren bezit minder dan een halve hectare rijstland. De overheid probeert door sanering schaalvergroting teweeg te brengen, maar voor de arme boeren zijn er nauwelijks alternatieven.

De plantagesector is van zeer grote betekenis: een flink deel van Sri Lanka's bnp is afkomstig van de verbouw en export van thee, rubber en kokosnoten. De kokosnoot wordt vooral door kleine bedrijven verbouwd. Sri Lanka is nog steeds de grootste thee-exporteur ter wereld.

Andere exportproducten zijn: arecanoten, kaneel, koffie en cacao; maïs wordt geproduceerd voor de binnenlandse markt.

De veestapel omvat koeien, buffels, varkens, geiten, schapen en pluimvee. Runderen en buffels worden vooral als trekdier gebruikt.

De visserij wordt op zee en in de binnenwateren beoefend; er wordt ook op parels gevist.

advertentie

Mijnbouw en energievoorziening

Sri Lanka bezit weinig minerale hulpbronnen. Verspreid over diverse plaatsen bevindt zich naar schatting 2,5 miljoen ton exploiteerbare ijzererts; verder levert het strandzand een aantal non-ferrometalen op.

Sri Lanka is 's werelds grootste producent van grafiet en er worden ook edelstenen gewonnen.

Er wordt zout gewonnen door zeewaterverdamping. Met de exploitatie van kalksteen, klei en porseleinaarde wordt een begin gemaakt. Waterkracht is voor het eiland de belangrijkste energiebron. Er zijn drie projecten voor elektriciteitsopwekking en irrigatie, waaronder een in de Mahaweli Ganga. Samen zullen zij de hoeveelheid geïrrigeerd land verdubbelen.

advertentie

Industrie

De omgeving van de hoofdstad Colombo is de enige streek in Sri Lanka met industrie van enige betekenis.

Belangrijkste producten zijn grafietproducten, geneesmiddelen, textiel, keramische producten, cement, kunstmest, papier, leer, plantaardige oliën zoals citronella, suiker en rubberproducten. De overheid streeft naar importbeperking en nationaliseerde vele industrieën tussen 1971 en 1977; daarna werden particuliere bedrijven echter sterk aangemoedigd, o.a. door de instelling van een vrijhandelszone nabij Colombo en door gunstige belastingfaciliteiten.

Vooral de kleding- en textielindustrie profiteerde hiervan, en is nu een van de belangrijkste deviezenverdieners. Deze tak van industrie is op dit moment goed voor meer dan de helft van alle exporten en 70% van de industriële exporten en exporteert vooral naar de Verenigde Staten en naar de Europese Unie. De productie van kleding en textiel vindt alleen plaats in drie vrijhandelszones.

advertentie

Dienstmeisjes

Belangrijk voor de deviezeninkomsten zijn de ca. 850.000 Sri Lankanen die overzees werken, en dan vooral in het Midden-Oosten. Het betreft vooral vrouwen die als dienstmeisje werken in landen als Saoedi-Arabië, Koeweit en de Verenigde Arabische Emiraten. Ze verdienen hiermee zoveel geld dat ze hun hele familie thuis kunnen onderhouden.

advertentie

Handel

Ingevoerd worden voedingsmiddelen, consumptiegoederen, kapitaalgoederen en aardolie, vooral uit India, de Verenigde Staten, China, Iran, Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten.

Uitgevoerd worden thee, textiel, rubber, kokosproducten, edelstenen en industrieproducten, vooral naar Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Singapore, India en Italië.

De betalingsbalans vertoont altijd een tekort als gevolg van prijsstijging van de import (b.v. aardolie) en prijsstagnatie en -daling van de exportproducten. De regering stimuleert de export en bevordert het toerisme om buitenlandse valuta te verwerven. De totale waarde van de import bedroeg in 2017 $ 21 miljard en de totale waarde van de export was $ 11 miljard.

advertentie

Verkeer

Het spoorwegnet omvat 1400 km breedspoor en 60 km smalspoor; de meeste lijnen zijn enkelsporig. De meest gebruikte spoorlijnen lopen van de hoofdstad Colombo naar Kandy, van Colombo naar Nuwara Eliya, van Colombo naar Galle en Matara en van Colombo naar Anuradhapura.

Het wegennet van ca. 30.000 km is redelijk goed, vooral in het zuidwesten; de rest van het land is moeilijk bereikbaar.

De belangrijkste havens zijn Colombo, Trincomalee, Galle en Talaimannar. Galle was de belangrijkste haven van het eiland totdat Colombo, 116 km naar het noorden, zijn kunstmatige haven kreeg. De Sri Lanka Shipping Corporation is het overkoepelend staatsbedrijf voor de scheepvaart.

Voor de binnenscheepvaart bestaat een kanalensysteem (153 km) dat uit de Hollandse koloniale tijd dateert.

Air Lanka verzorgt binnenlandse en internationale luchtverbindingen. De internationale luchthaven van Sri Lanka is Katunayake, 30 km ten noorden van Colombo.

advertentie

SRI LANKA LINKS

Advertenties
• Sri lanka verre reizen van ANWB
• Sri Lanka Tui Reizen
• Hotels Trivago
• Djoser Rondreizen Sri Lanka
• Bouw je eigen Sri Lanka Rondreis
• Autoverhuur Sunny Cars Sri Lanka
• Rondreizen Sri Lanka
• Mambo jongerenreizen Sri Lanka
• Hotels Sri Lanka
• Sri Lanka rondreizen met kinderen
• Avontuurlijke & duurzame rondreizen voor reizigers tussen de 18 en 37 jaar
• Boeken, ook tweedehands, over SRI LANKA bij Bol.com

Nuttige links

Dieren in Sri Lanka (N)
Reisfoto's Sri Lanka
Reisinformatie Sri Lanka (N)
Reisverhaal van Sri Lanka, safari, vele foto's en informatie (N)
Reizendoejezo – Sri Lanka (N)
Rondreis Sri Lanka (N)
Sri Lanka Foto-en Reisverslag (N)

Bronnen

Bradnock, R.W. / Sri Lanka handbook : the travel guide

Footprint Handbooks

Geetha Kumari, W.M. / Reishandboek Sri Lanka

Elmar,

Laet, R. de / Sri Lanka en de Malediven

Kosmos-Z&K

Plunkett, R. / Sri Lanka

Lonely Planet

Rokebrand, R. / Sri Lanka

Gottmer/Becht

Schiller, B. / Sri Lanka

Van Reemst

Sprang, U. / Sri Lanka : mensen, politiek, economie, cultuur, milieu

Koninklijk Instituut voor de Tropen

Sri Lanka

Cambium

Te gast in Sri Lanka

Informatie Verre Reizen

Wanasundera, N.P. / Sri Lanka

Benchmark Books

CIA - World Factbook

BBC - Country Profiles

laatst bijgewerkt september 2024
Samensteller: Arie Verrijp / Geert Willems