RUSLAND
Per oldtimer naar Petersburg

Tekst en foto's:
Liesbeth Hehenkamp

Bant - Flevopolder. 5 juli start 7.00 uur.
Het is erg vroeg, maar na een goed ontbijt, een zeer goede bui en veel zin mochten wij om 7.26 vertrekken. heel Bant was uitgelopen om iedereen uit te zwaaien. En daar gaan we. Na de eerste kilometers in Nederland, de grens over naar Duitsland,dat waren de zwaarste kilometers, na een flinke file van een uur bereikten we Polen. Poznan was onze stop voor de nacht.
Het eerste stuk ging goed, maar daarna was het een ramp. Opstoppingen tot en met en waarom, niemand weet het. Om 19.30 waren we eindelijk in het hotel. Het was een harde en saaie dag met veel kilometers (970km). we hebben er toch 12 uur op gereden.

6 juli
Vanmorgen weer om 7 uur vertrokken, de rit naar Lithouwen we slapen in een hotel in Kaunas.
De rit er naar toe was niet zo mooi en een beetje saai. De laatste 200 km denk ik was het uitzicht iets leuker, er waren verschrikkelijk veel ooievaars. Eindelijk wat afwisseling. Wat een prachtig gezicht die dieren in die hoge nesten met kleintjes.
Af en toe vloog er een vlak voor de auto of stond er een in de wei te eten. Ik dacht dat die beesten aan het uitsterven waren, maar hier zijn er gelukkig genoeg

De grens naar Lithouwen is open sinds ze bij de EU zitten dus probleemloos naar de andere kant.
Het landschap is hier veel mooier dan in Polen, veel vriendelijker, groener en schoner. Er zijn mooie woonwijken deze mensen hebben het toch beter geregeld denk ik. Kaunas moet een mooi oud stadje zijn, maar we zijn helaas te moe om te gaan kijken.
We hebben vandaag toch zo'n 750 km. gereden dus we houden het voor gezien vandaag.
Morgen komt er een rustige dag ik geloof 450 km. Kan ik eindelijk eens wat foto's maken, want dat is er nog niet van gekomen.

7 - 8 juli
In konvooi naar de grens, bij een benzinepomp zouden verzamelen. De weg er naar toe ging vrij snel om ongeveer 10.00 uur waren we daar. Wachten tot de hele groep compleet was, iedereen nog even tanken en daar gingen we.
We hadden op het parkeerterrein al veel bekijks, maar in de straten ook. Het was ook echt leuk om te zien al die volvo’s.

Vlak bij de grens grensovergang bleek dat we een groen formuliertje moesten hebben om Estland uit te komen. Nou, dat is een feest geweest, we moesten allemaal naar een bepaald terrein en wachten tot we aan de beurt waren.
Dat alles heeft z’n 5 uur geduurd. Gelukkig hebben we daar ergens kunnen eten. Toch fijn een EU land dat zo moeilijk doet.

Het land in was geen enkel probleem, maar eruit verschrikkelijk.
Of dat nu is om de Russen te pesten of de Russen de Esten weten we niet, maar het zij zo. Eindelijk mochten wij als een van de eerste eruit alleen Fred zat helaas niet bij de groep. Daarna op naar Rusland, er waren mensen die verteld hadden dat dit ook nog een paar uur kon duren? Maar we zijn ondertussen wel wat gewend.

Bij de grenspost, moesten we formulieren invullen en inleveren bij de volgende juffrouw. Die bekeek ons zeer grondig even verderop moesten we uit de auto en werd de auto gecontroleerd, zeer grondig moet ik zeggen en er kwam een hond bij. Hij rook waarschijnlijk wat, want na een tijd werd er gevraagd of we medicatie bij ons hadden, ja natuurlijk, maar dat was het niet, dit alles heeft ook nog eens een dik uur gekost, maar daarna mochten we eindelijk gaan.

Jongens we zijn in Rusland, eindelijk het was al 9.00 uur en het was nog dik 200 km. te gaan.
Roel en Inez kregen bandenpech, maar dat werd door vele handen verholpen, In St. Petersburg konden we de weg niet vinden, na lang zoeken zijn we naar een benzinestation gereden en naar kaarten gekeken en de weg gevraagd, erg moeilijk hoor als wij geen Russisch spreken en zij niets anders.

Op het terrein daar stond een taxi en aan de chauffeur hebben we gevraagd (dit ging met handen en voeten) om voor ons uit te rijden naar het Hotel. Een prijs afgesproken en we konden vertrekken. Op een slakke gangetje reden we weg, maar we waren moe en wilde wat eten en drinken. Roel maande met zijn hand dat hij wat harder moest rijden, maar dat snapte hij niet, maar die weg duurde op die manier wel uren. Michiel werd het beu en hij ging het ook maar eens proberen en ja hoor hij snapte het.

Eindelijk waren we bij het hotel, we waren de eerste geloof ik.
Inmiddels was het al middernacht, maar iedereen was gaar en we wilde wat drinken maar dat werd en probleem, alles was dicht. Uiteindelijk heft iedereen de minibar leeg gehaald en zoutjes uit de auto. Er stonden wel lunchpakketten klaar, maar daar had den niet veel mensen trek in.
Uiteindelijk kregen we toch nog bier en een fles witte wijn.

Heerlijk na gekletst. Het is erg laat geworden, maar we konden uitslapen morgen, er was een excursie gepland om 10.00 uur.