Steden MAROKKO

MAROKKO   

Win een droomreis - Kies jouw favoriete bestemming!

De Marokkaanse economie kent dezelfde problemen als die van de meeste derde wereldlanden. Onder andere een snel groeiende bevolking, gebrek aan eigen kapitaal, een voor de industriële ontwikkeling te kleine binnenlandse markt, gebrek aan gekwalificeerde arbeidskrachten en afhankelijkheid van enkele exportproducten (fosfaat en landbouwproducten). De afhankelijkheid van buitenlands kapitaal is groot en de staatsschulden zijn groot (in 2017 in totaal 65,1% van het BNP. Het bruto nationaal inkomen (bnp) per hoofd van de bevolking bedroeg in 2017 $8.600. De werkloosheid, vooral onder de jongeren, is groot (in 2017 10,2%). Het toerisme wordt een steeds belangrijkere bron van inkomsten; het draagt voor een flink deel bij in de deviezeninkomsten van Marokko en geeft aan 5% van de bevolking werk. Sinds enige tijd worden de door de staat beheerste bedrijfstakken voor een deel geprivatiseerd.

De landbouw is de belangrijkste sector in de economie. Hierin vindt 39,1% van de beroepsbevolking werk. In 2017 maakte deze sector 14% van het bnp uit. Onvoldoende en onregelmatige regenval veroorzaken grote verschillen in de jaarlijkse oogst. Ongeveer 34 miljoen ha is in cultuur gebracht en 25% daarvan is akkerbouwgrond. In de afgelopen jaren is de aanhoudende droogte het belangrijkste probleem geweest en heeft samen met een snelle bevolkingsgroei en de beperkte toegang tot de Europese markt voor een stagnatie gezorgd. Naast granen is de verbouw van citrusvruchten, tomaten en aardappelen van belang. De verbouw van suikerbieten heeft een spectaculaire groei doorgemaakt. Bosbouw is voor bijna 100% een staatsaangelegenheid. De totale oppervlakte aan bos bedroeg in 1994 circa 5 miljoen hectare. 12% van het totale landoppervlak. De opbrengst wordt gebruikt als brandhout en verwerkt in de bouw- en meubelindustrie. Marokko is het derde kurk producerende land ter wereld.
De overwegend extensieve veehouderij van de traditionele sector dekt de vraag naar vlees niet en invoer is daarom nodig. Perioden van droogte dwingen tot noodslachtingen, waardoor de veestapel soms tot de helft moet worden teruggebracht. Het gevolg is dat de huidenprijzen plotseling scherp dalen.

De bijzonder visrijke Atlantische kustwateren worden slechts gedeeltelijk benut door de technisch weinig geavanceerde en kleine vissersvloot. De hoeveelheden gevangen vis verschillen sterk per jaar. Marokko is op een na de grootste exporteur van sardines van de wereld.
Het land beschikt over grote en veelsoortige bodemschatten, die nog onvoldoende benut worden. De fosfaatproductie is na die van de Verenigde Staten en Rusland de grootste. Fosfaat levert 30% van de inkomsten uit de export op. Inclusief de voorraden in de Westelijke Sahara heeft Marokko ca. Een groot deel van de fosfaatproductie wordt onbewerkt uitgevoerd. Andere belangrijke bodemschatten zijn ijzererts, lood , zink, steenkool, mangaan, kobalt aardolie en aardgas.
De industrie is een van de meest dynamische sectoren van de Marokkaanse economie. Tussen 1980 en 2010 steeg de productie jaarlijks. In 2017 leverde de industrie 29,5% van het bnp, terwijl ca. 20,3% van de beroepsbevolking in deze sector werkzaam was. Vooral de chemische en de textielindustrie zijn in opmars. Het zwaartepunt van de industrie ligt in het kustgebied tussen Casablanca en Rabat.

De handelsbalans vertoont traditioneel een tekort. Het belangrijkste aandeel aan de invoer (39,6 miljard in 2017) in Marokko leveren China, Frankrijk, Spanje, Duitsland en de Verenigde Staten. De belangrijkste importartikelen zijn aardolie, machines, auto's, elektronische apparaten en levensmiddelen. De grootste afnemers van de export (21,4 miljard in 2017) zijn Frankrijk, Duitsland, Spanje, Verenigde Staten en China. De belangrijkste exportartikelen zijn fosfaat, citrusvruchten, visconserven, geknoopte tapijten en confectie.
De aanwezige voorraden steenkool, aardolie en gas en de grote waterrijkdom in de Atlas kunnen slechts een klein deel van de energiebehoeften dekken. Het tekort wordt voor ween groot aangevuld door import van aardolie. 20% van de elektriciteit wordt door waterkrachtcentrales geleverd.

Het wegennet met een lengte van ruim 80.000 km, is na dat van de Republiek van Zuid-Afrika het dichtst van het continent. Het spoorwegnet, dat 80% van het goederenvervoer verwerkt, is 3000 km lang. Het scheepvaartverkeer speelt een belangrijke rol. Van de Atlantische havens is Casablanca de grootste, gevolgd door Mohammedia, Safi en Agadir. Royal Air Maroc, dat grotendeels in handen van de staat is, verzorgt het internationale luchtverkeer. Casablanca, Tanger, Agadir, Marrakech, Oujda, El Hoceima, Rabat en Fes beschikken over een internationale luchthaven.

MAROKKO LINKS

Advertenties
• Fox verre reizen van ANWB
• D-Reizen Marokko
• KRAS Marokko aanbiedingen
• Bezienswaardigheden Marokko
• Vakantie Marokko
• Marokko Vliegtickets Tix.nl
• Marokko
• Jouw reis voor de beste prijs - Prijsvrij.nl
• Rondreis Marokko
• SRC Cultuurvakanties Marokko
• Djoser fietsreis - Marokko
• Marokko rondreizen met kinderen
• Marrakech
• Autoverhuur Sunny Cars Marokko
• Rondreizen Marokko Kras Reizen
• Marrakech Hotels
• Marokko Vliegvakanties WTC
• Eliza was here

Nuttige links

1815 km fietsen door de Atlas en Anti-Atlas (N)
De Jong intra (N)
Lies & Teije's Reiswebsite (N+E)
Marokko 2LinkBelgië (N+E)
Marokko Favorietje (N)
Marokko Portal (N)
Marokko Reisfoto's
Marokko Reisverslag en Foto's
Reisinformatie Marokko (N)
Reizendoejezo - Marokko (N)
Romans over Marokko (N)
Rondreis Marokko (N)
Startpagina Vakantie Marokko (N)
Artikelen en Reisverhalen over MAROKKO
  Het Atlasgebergte is het Gebergt..  Marokko als filmset
  Agadir en Marrakesch  Marokko rondreis
  Chouf Chouf Marokko

Bronnen

Encarta Encyclopedie

Lehmann, L. / Marokko
Van Reemst

Macguinness, J. / Morocco handbook
Passport Books

Wilkins, F. / Morocco
Chelsea House

CIA - World Factbook

BBC - Country Profiles

laatst bijgewerkt februari 2019
Samensteller: Arie Verrijp / Geert Willems