Steden MOLDAVIE

MOLDAVIE   

Algemeen

Moldavië heeft een goed klimaat en goede grond voor de landbouw maar daarentegen weinig natuurlijke bronnen. Hierdoor was de economie grotendeels afhankelijk van de landbouw, o.a. fruit, groenten, wijn en tabak. Olie, steenkool en aardgas moeten allemaal geïmporteerd worden, voornamelijk van Rusland. Energietekorten waren de oorzaak van een scherpe daling van de agrarische productie na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in 1991. Als onderdeel van een omvangrijk economisch hervormingsprogramma introduceerde Moldavië een inwisselbare munteenheid, bevroor alle prijzen, stopte subsidies aan staatsbedrijven, bevorderde de privatisering van landbouwgronden en liet de rentetarieven los. Interne en regionale economische en politieke problemen hadden echter nog steeds grote invloed op de economische toestand. Door de economische crisis in Rusland in 1998, Moldavië's belangrijkste handelspartner, daalde het bnp met 8,6%. In 1999 daalde het bnp opnieuw, nu met 4,4%, de vijfde daling in zeven jaar; met name de export daalde en de energievoorziening was zeer onregelmatig. In 2013 herstelt het bnp en bedroeg de economische groei 8,9%. De buitenlandse schuld bedroeg in het jaar 2013 16,6% van het BNP. Het gemiddelde inkomen bedroeg $3.800.

Landbouw en veeteelt

In de Sovjet-Unie was Moldavië het zesde landbouwland met als belangrijkste exportproducten champagne en wijn. Het weer is van grote invloed op de agrarische sector en heeft daardoor vaak slechte oogsten als gevolg. In 2013 zorgde de agrarische sector voor 13,8% van het bnp en werkte 26,4% van de beroepsbevolking in deze sector. Moldavië is een belangrijke producent van tomaten, appels, druiven en grapefruits, en de vele boomgaarden produceren verder pruimen, abrikozen, kersen en perziken. De fruitproductie is geconcentreerd in het noorden en het midden van het land en aan de oever van de Dnjestr-rivier. Verder is tabak belangrijk (30.000 werknemers), maar ook suikerbieten (80.000 ha, 30.000 werknemers en tien fabrieken) en zonnebloemen voor zonnebloemolie. Tarwe en vooral maïs worden geproduceerd voor de lokale markt, de export en voor diervoer. Ca. de helft van de in de Moldavische agrarische sector geproduceerde producten worden verkocht aan de voormalige Sovjet-republieken, met name Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland. De vleessector zorgt voor 50% van het totale agrarische productie. De helft van de productie is varkensvlees is en verder rundvlees, kip en lamsvlees.

Industrie en handel

In 2013 zorgde de industrie voor 19,9% van het bnp en in deze sector werkte 13,2% van de beroepsbevolking. De belangrijkste industriële producten van Moldavië zijn motors en aanverwante artikelen, o.a. tractors en auto-onderdelen. Verder is er wat chemische industrie (plastics, synthetische vezels, verf en vernis) en bouwindustrie (cement, beton). De consumentengoederenindustrie heeft vanaf het begin van de jaren negentig grote problemen gekend. De aanvoer van goedkope brandstof en grondstoffen stopte bijna helemaal na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en de vijandigheden in Trans-Dnjestrië. Samen met de hoge inflatie stegen de prijzen van de goederen, die soms zelfs verdubbelden.
Belangrijk zijn de textielindustrie (50%) en de voedingsmiddelenindustrie (40%). Zware industrie stamt nog bijna geheel uit de Sovjet-periode. Het zorgt voor 16% van de totale industriële productie m.n. de machinebouw.
Van groot belang is ook productie van wijn, tabak en voedingsmiddelenconserven (vleeswaren, zuivelproducten). Belangrijkste agrarische exportproduct is wijn. Moldavië gebruikt meer dan 150.000 ha voor de wijnbouw. Van toenemend belang is sinds de jaren zeventig de elektrotechnische industrie (televisies, koelkasten, wasmachines).
In 2013 werd er voor $2,4 miljard geëxporteerd. De belangrijkste exportpartners zijn Rusland, Roemenië, Duitsland, Oekraïne, Italië en Wit- Rusland.
In 2013 werd er voor $5,5 miljard geïmporteerd. De belangrijkste importpartners zijn Rusland, Roemenië, Oekraïne, China, Duitsland, Italië en Wit- Rusland.

Energievoorziening en verkeer

Een van de grote problemen waar Moldavië mee te kampen heeft is het bijna totale gebrek aan natuurlijke energiebronnen. Moldavië heeft geschat een reserve van 10 miljoen ton olie en 24.000 miljoen m3 gas in de grond zitten, die echter nog nagenoeg niet geëxploiteerd wordt. Men heeft wel een paar kleine hydro- elektrische centrales langs de Dnjestr-rivier en er zijn nóg kleinere thermische elektrische centrales en verder er is natuurlijk brandhout.
Maar bij elkaar leveren ze maar 1% van de totale behoefte aan energie. Moldavië is voor 90% afhankelijk van de invoer uit Rusland. Naar het buitenland lopen spoorlijnen naar Odense in de Oekraïne en de Roemeense steden Iasi en Galati. De vlieghaven van de hoofdstad Chisinau is economisch van belang. Scheepvaart is mogelijk op de Dnjestr en de Proet, maar levert slechts een kleine bijdrage aan het totale transport van goederen en mensen.


MOLDAVIE LINKS

Advertenties
• Vliegtickets Chisinau WTC
• SRC Cultuurvakanties Moldavie
• Vergelijk Vliegtickets vanaf Schiphol
• Transport Moldavië - TTS Quality Logistics B.V
• Chisinau Vliegtickets Tix.nl
• Autoverhuur Sunny Cars Moldavië
• Eliza was here

Nuttige links

Moldavië Reisbijbel (N)
Moldavië Startspot (E+N)
Reisinformatie Moldavië (N)
Startpagina Moldavië (N)
Telefoongids Moldavië
Willgoto Moldavië (N)
Schrijf uw artikel over MOLDAVIE

Bronnen

Williams, N. / Romania & Moldova
Lonely Planet

Belarus & Moldova : country studies
Federal Research Division, Library of Congress

CIA - World Factbook

BBC - Country Profiles

laatst bijgewerkt November 2017
Samensteller: Arie Verrijp / Geert Willems