ENGELAND
Schotland

Tekst en foto':
Luc en Sabien Dejonghe.

Na de eerste kennismaking met Schotland in 2006, ging het dit jaar terug die richting uit. Opnieuw werden de diverse B&B's vooraf geboekt, net zoals de ferry's.
We overnachtten 1x op de ferry, 11x in Schotland, 2x in het Lake District en 1x bij kennissen nabij Doncaster.

Schotland 2008: Dag 1
Op maandag 21 juli was het dan zover. Voor de 2de keer gingen we de plas over richting Schotland. Dit keer hadden we gekozen voor de overzet met Superfast Ferries

Iets voor 14u werd de motor gestart en hielden we nog even halt bij de familie in Ardooie. Omstreeks 15u draaiden we dan de E403 richting Brugge. Vandaar verder naar Zeebrugge.

Net voor we het terrein van Superfast Ferries opreden, werd de tank nog gevuld en dronken we iets in de bijhorende shop. Daar stonden verschillende motoren geparkeerd, waarvan er enkele eveneens naar Schotland trokken.

Eens ingecheckt werd de wachttijd afwisselend binnen en buiten overbrugd en zagen we de rij motoren aangroeien tot zo'n 50 stuks. Die varieerden van oldtimer tot recent en komend uit oa België, Duitsland, Zwitserland, Italië, Frankrijk, UK,... Intussen een gesprek begonnen met een motorrijder die reeds verschillende keren Schotland had bezocht met de motor, maar het nu met de wagen deed om er vooral te wandelen samen met zijn echtgenote.

Zij hadden net als ons de eerste nachten een B&B geboekt in Braemar. Op de boot zelf werd de eerste groep motoren in een lange rij dwars langs de wand vooraan geparkeerd, terwijl de 2de groep op de kop van de ferry stond.

Met de nodige bagage gingen we eerst op zoek naar de cabine, waar we meteen de nodige problemen hadden met de sleutelkaart.

Met de hulp van een bemanningslid konden we er dan toch in om andere kledij aan te trekken. Eens op zee werd snel duidelijk dat het niet bepaald een rustige overzet zou worden. We trokken eerst naar het restaurant om een tafel te bespreken, waarna we de bar opzochten.

Daar kwamen we in gesprek met een Vlaamse liefhebber van het Schots voetbal en er jaarlijks op vakantie ging. Tijdens de maaltijd begon Sabien meer en meer last te krijgen van de dansende boot zodat de maaltijd snel werd afgerond en we terug naar de slaapcabine gingen. Zij bleef er de rest van de avond, terwijl ik af en toe naar de bar ging. Ondanks dat er behoorlijk wat volk mee was, bleef het rustig in de bar. Dat er blijkbaar nog mensen last van hadden zag ik aan 3 motorduo's naast mij, waarvan één van de dames er bleekjes uitzag.
Omstreeks 23u trok ik dan voor de laatste keer naar de slaapcabine.

Dag 2

Na het ontwaken omstreeks 5u30 en het opfrissen, bezocht ik de bar waar er verschillende lagen te slapen (vooral mensen die zo'n slaapzetel hadden geboekt). Eveneens zag ik enkele bekenden voorbij komen (de voetbalfan, het Italiaans koppel met de GS,...).

Iets later maakte ik een praatje met één van de motorrijders die de vorige avond naast mij zat. Hij was afkomstig uit het nabije Roeselare en reed net als wij met een FJR, terwijl zijn kompanen elk met een Triumph reden. Hij had hen leren kennen tijdens een reis in Frankrijk en zo besloten om samen naar Schotland te gaan. Door het feit dat ik alleen moest ontbijten (Sabien hoefde niks), besloot ik gewoon iets te eten in de bar en het ontbijtbuffet over te slaan.

Omstreeks 9u ging ik samen met Sabien naar buiten op het dek zitten en kregen iets later het gezelschap van het zestal. Terwijl we gezellig wat zaten te praten, hoorde ik plots mijn naam afroepen en moest ik me melden bij de infobalie.

Met het idee dat er iets met de motor was gebeurd gingen we tot daar, doch ze wensten gewoon een kopie te nemen van onze tickets (geen idee waarom). Daar we intussen de kust terug in zicht kregen, besloten we onze motorkledij aan te doen voor we terug naar het dek gingen.

Plots kwam daar iemand op een doedelzak spelen. Achteraf bleek het een Vlaming te zijn, die muziek wilde maken op het moment dat we onder de bruggen vaarden. Samen met verschillende anderen trokken we naar het bovenste dek om dat moment mee te maken en klonk er inderdaad doedelzakmuziek.

Hierna haalden we de bagage op en wachtten op de toestemming om naar de autodekken te gaan. Eens van boord, gingen we net als verschillende anderen opzij staan om de GPS te monteren en de eerste route te openen.