StaatsinrichtingDe Republiek van Angola is een constitutionele republiek met een uit één Kamer bestaand parlement (Assembleia Nacional, oftewel de Nationale Vergadering). De Angolese grondwet dateert van 11 november 1975 en voorziet na de laatste herziening in augustus 1992, in een meerpartijensysteem. Het rechtssysteem is gebaseerd op Portugees- en gewoonterecht. De onafhankelijkheid van de rechterlijke macht is in de grondwet vastgelegd. PolitiekTijdens het vijfde partijcongres van de MPLA in december 2003 werd president Dos Santos, herkozen tot partijleider. De huidige minister voor Openbaar Bestuur, António Pitra Neto, werd door het congres tot vicevoorzitter van de MPLA verkozen, een nieuwe functie die door hetzelfde congres werd ingesteld. De Dos-Santos-loyalist (en voorheen getipt als diens opvolger) João Lourenço werd vervangen als Secretaris-generaal van de MPLA door de vice-voorzitter van de Nationale Vergadering, Julião Mateus Paulo. Hoewel president Dos Santos in 2001 had verklaard geen nieuwe ambtstermijn te ambiëren, zal hij zich naar verwachting opnieuw kandidaat stellen voor de volgende presidentsverkiezingen. EconomieVóór de onafhankelijkheid in 1975 was het vrij goed gesteld met de economie van Angola. De commerciële landbouwbedrijven waren voornamelijk in handen van blanke boeren. Met het vertrek van de Portugezen en het begin van de burgeroorlog stortte de economie zo goed als in. Van 1975 tot 1990 volgde de Angolese overheid een marxistische planeconomie, waarbij uiteindelijk zo'n 25% van de bedrijven in staats handen is gekomen. In 1990 ging het Programa de Recuperação Económica (economisch herstel programma) van start om een meer marktgericht beleid te bevorderen. Hervormingen kwamen echter nauwelijks van de grond. Angola verkrijgt, gezien haar rijkdom aan natuurlijke grondstoffen zoals olie, goud en diamanten, voldoende inkomsten om een behoorlijk sociaaleconomisch beleid te kunnen voeren. Desondanks heeft de economie zich, door slecht economisch beleid, ondoorzichtige overheidsfinanciën en onvoldoende geschoold personeel niet duurzaam kunnen ontwikkelen. De hoge economische groei lijkt voornamelijk te zijn veroorzaakt door de snel toegenomen olieproductie en stijgende olieprijzen. Het begrotingstekort loopt naar verwachting verder op. De arbeidsproductiviteit in het land is laag en het werkloosheidspercentage hoog. Als gevolg van de burgeroorlog is de infrastructuur zo goed als vernietigd en miljoenen landmijnen zorgen ervoor dat een groot deel van het land nog steeds onbereikbaar is. Onder druk van het International Monetary Fund (IMF) en andere donoren gaf de Angolese regering KMPG opdracht een analyse op te stellen over de olie-industrie (en haar opbrengsten) in Angola. Het kritische onderzoeksrapport van KPMG is openbaar gemaakt en er is een contract gesloten met de aan de Wereldbank gelieerde International Finance Corporation (IFC) over de onafhankelijke audit van de nationale rekeningen. Bovendien is ook openheid betracht over de 'signing bonus' voor het tussen Sonangol (Angolese staatsoliemaatschappij) en Chevron Texaco gesloten contract over nieuwe olieboringen. Toch blijft de transparantie van overheidsuitgaven zeer problematisch. De relatie met het IMF verloopt hierdoor moeizaam.
ANGOLA LINKSAdvertenties Nuttige linksAngola Reisstart (N+E)Angola Startnederland (N+E) Romans over Angola (N) Willgoto Angola (N) Schrijf uw artikel over ANGOLA Bronnen
Samensteller: Arie Verrijp / Geert Willems |
|