SICILIE
Een fietstocht op het zonnige Siciliƫ

Een heerlijk zonnig klimaat, een mooi, heuvelachtig gebied, waar we veel kunnen fietsen en flink wat hoogtemeters kan maken, maar waar ook veel te bekijken en te beleven valt en waar we ook nog eens heerlijk kunnen eten. Dat is wat we zochten voor een weekje vakantie. We vonden dit alles op het mooie Sicilië…

In de haven van Castellammare del Golfo
Gisteren de via opSicilie geregelde huurfietsen opgehaald, die door Eurobici in Partinico netjes voor ons werden afgesteld en gelijk de eerste kilometers gemaakt in het fraaie Siciliaanse landschap. We hebben heel wat mooi ritten op het programma, zoals naar de kathedraal van Monreale, het gezellige plaatsje Scopello, Corleone en het meer van Piana degli Albanesi. ’s Middags kiezen we voor het strand of gaan we wat cultuur snuiven in Palermo, Selinunte of bij de zoutpannen van Marsala. ’s Avonds zullen we ons lekker culinair laten verwennen, la dolce vita!

Bijna in Erice, nog maar een paar honderd meter...
Vandaag staat een rit naar het Middeleeuwse plaatsje Erice op het programma. Voorzien van water, gelletjes en een paar bananen vertrekken we rond 09:00 uur vanaf onze vakantiewoning. We zien slechts een paar wolkjes aan de blauwe hemel, dus het Siciliaanse zonnetje zal ons de gehele rit gezelschap houden.

Vlakbij Alcamo Marina
We rijden het kustplaatsje Balestrate uit en gaan rechtsaf de SS187 op, een rustige, provinciale weg die we tot aan Erice zullen kunnen volgen. De SS187 slingert zich door het heuvelachtige landschap met wijngaarden, graanvelden, olijfbomen en kleine woonwijkjes. Zodra we bij Alcamo Marina uitkomen, zien we voor ons het azuurblauwe water van de Golfo di Castellammare en de bergketen waar zich het natuurreservaat Lo Zingaro bevindt. Wat een uitzicht! We rijden evenwijdig aan een spoorlijntje, waar net een boemeltreintje voorbijkomt. De zeewind zorgt voor heerlijke verkoeling.

Net voorbij het treinstationnetje van Castellammare del Golfo begint de weg te klimmen. Maximaal 4% zegt de Garmin, dus prima te doen. Als we in het kustplaatsje aankomen, zien we een bordje “porto” en besluiten even van de voorgenomen route af te wijken en het haventje te bezoeken. De “porto” blijkt eenvoudig te vinden en als we er aankomen, hebben we geen spijt van de korte detour. Naast een scala aan pleziervaartuigen, ligt het haventje vol met typische blauw-witte vissersbootjes. We rijden langs wat barretjes en enkele visrestaurants tot aan een kasteeltje. Op de kade liggen diverse netten en enkele vissers zijn wild gebarend aan het discussiëren. Wat een heerlijke sfeer! We schieten een paar foto’s en besluiten onze weg te hervatten.

Vanaf zeeniveau mogen we nu een aardig stukje klimmen om Castellammare uit te komen. Bijna aan het eind van de klim zijn diverse toeristen op een parkeerplaats gestopt om plaatjes te schieten. We kijken naar rechts en begrijpen ook waarom: je hebt hier een fantastisch uitzicht op het kustplaatsje!

Het uitzicht op Castellammare vanaf de klim.
Het laatste stukje van de klim is niet zo steil en zodra we boven komen, zien we de zee en de rotsbergen van het natuurreservaat aan de ene kant en Terrassini aan de andere kant. We genieten van de prachtige omgeving en een lekker lange afdaling die ons tot vlakbij Balata di Baida brengt. We rijden van dit gehuchtje door een glooiend landschap naar het plaatsje Valderice. Vanuit de verte zien we Erice al liggen en eenmaal in Valderice aangekomen, kunnen we aan de klim naar het Middeleeuwse plaatsje beginnen. Het is een stevige klim, met stijgingspercentages die tot 10% oplopen, maar we genieten van de vergezichten. Met elke haarspeldbocht wordt het uitzicht zo mogelijk nog mooier: we kijken uit over de vallei, de zee en Monte Cofano. We bereiken een bos en zien al gauw een bord met “Benvenuti a Erice”. Nog even doortrappen en we komen aan bij de toegangspoort van het plaatsje. We rusten wat uit op een terrasje en na een verfrissende granita beginnen we aan de terugreis.

We dalen af tot in Trapani en gaan linksaf de SS113 op. Deze weg met veel korte klimmetjes zullen we tot vlakbij Balestrate kunnen volgen. Als we in de buurt van Calatafimi komen, zien we het Garibaldi monument op de Pianto Romano. We besluiten nog één keer van de route af te wijken en beginnen aan een pittig klimmetje naar de grote obelisk. Vanaf het monument hebben we een schitterend uitzicht dat we dan ook gelijk even op de gevoelige plaat vastleggen.

In de buurt van Segesta
We vervolgen onze weg en zien borden voor Segesta. We besluiten een bezoek aan deze tempel en amfitheater echter tot een volgende fietstocht te bewaren en fietsen terug naar onze vakantiewoning.

Nu zitten we bij Ristorante Da Clà op het terras met uitzicht op zee te genieten van de Siciliaanse keuken en een goed glas Nero D’Avola en denken aan de mooie ritten die we deze week allemaal nog gaan maken. La vita è bella op Sicilië!