NIEUW-ZEELAND
Rondreis door Henk de Mari

Tekst en foto':
Henk de Mari

Na een korte vlucht vanuit Sydney, Australië, landen we dinsdag 19 december op het vliegveld van Auckland.
Totaal heeft de reis 36 uur geduurd, een lange zit die zondagochtend in Amsterdam begon en via een korte stop in Singapore en een overnachting in Sydney pas op dinsdagochtend eindigt.
Het Noordereiliand / Bay of Islands

We blijven maar een nacht in Auckland, net genoeg voor een korte wandeling door het centrum van de stad.
De volgende ochtend vertrekken we per bus naar Paihia.
Paihia ligt aan de Bay of Islands en is de plaats waar de eerste Europese immigranten in Nieuw Zeeland zich vestigden.
We blijven hier een paar dagen, dus alle gelegenheid om de omgeving te verkennen.

Beslist de moeite waard (zo zegt de folder) is een boottocht door de baai langs vele eilandjes op zoek naar dolfijnen.
Eenmaal gevonden is het mogelijk om met ze te zwemmen.
Helaas duurt het uren voordat we de dolfijnen gevonden hebben, maar op het laatst heb ik toch nog wat foto's en video kunnen maken.

Nog wat bijkomend van de jetlag worden het verder wat rustige dagen met een korte wandeling door de heuvels, een bezoekje aan het Treaty House waar in 1840 het verdrag met de Maori's is getekend en lekker luieren op het strand.
Rotorua / Taupo

Vanuit het noorden reizen we naar het centraal gelegen Rotorua.
Rondom deze stad is de oude Maori cultuur nog springlevend. We brengen 's avonds een bezoek naar een hangi, een Maori voorstelling met speciale maaltijd.

Helaas is dit een enorm commercieel gebeuren, maar je moet alles een keer meegemaakt hebben.
Rotorua heeft ook nog mooie dingen. Rondom de stad sti(n)kt het van de vulkanische activiteiten.
In het Whakarewarewa National Park en Waiotapu wandelen we langs geisers, kokende modderpoelen, warmwater bronnen en kleurige zwavelmeren.

Iets zuidelijker ligt de plaats Taupo.
Hier vieren we kerst met een gezellig diner in een verder verlaten stad.

Actief als we zijn trekken we de wandelschoenen weer aan en maken een tocht naar de Hulka Falls. Op de terugweg vallen de eerste spatten regen.

Helaas is het weer de komende dagen somber, waardoor we de geplande wandeltocht Tongariro Crossing niet kunnen maken.
Als alternatief huren we met z'n vijven een mountainbike en fietsen heuveltje op en heuveltje af door de omgeving. Een mooie tocht, al denkt Han er na zijn lekke band waarschijnlijk anders over.
Het weer klaart aardig op en met een bescheiden zonnetje boven ons maken we een zeiltocht over het Taupomeer.
Na een lange busrit belanden we in Wellington, vanwaar we de oversteek maken naar het Zuidereiland.

Zuidereiland / Kaikoura

De bedoeling was om met de boot over te steken, maar door een onduidelijke fout lukt dat niet en nemen we het vliegtuig naar Christchurch. Hier vandaan maken we een rondje Zuidereiland.

Het is prachtig weer als we met de boot de oceaan op gaan op zoek naar de walvissen.
Het geluk lacht ons toe. Wel vier keer zien we een walvis die met een sierlijke boog, zijn staart hoog opheffend, een duik de diepte in neemt, waarna hij voor 40 tot 60 minuten onder water blijft. We blijven nog even bij de beesten en maken een kustwandeling over de rotsen en komen langs een zeehonden kolonie.

Omdat we de boottocht naar het Zuidereiland hebben gemist, maken we vanuit Picton een tochtje door de Malborough Sounds, een fantastisch mooi fjordengebied.
Daarna reizen we door naar Nelson.

Nelson

Het is inmiddels 31 december en we vieren de jaarwisseling in een gezellige pub. Ondanks de afwezigheid van vuurwerk toch wel een speciale nacht.
De volgende dag om 12 uur 's middags doen we het nog eens met champagne over, want dan is het pas nieuwjaar in Nederland.

Niet ver van Nelson ligt het Abel Tasman Park. Met een snelle watertaxi varen we naar een strandje, vanwaar we al wandelend door de heuvels de kustlijn. Het pad loopt door een schitterend kustgebied met mooie zandstranden en stukken subtropisch regenwoud. Aan het eind van de middag worden we weer opgehaald door de watertaxi.

Ik begin het nieuwe jaar met een stevige valpartij. Aan het eind van een mooie quad-tocht vlieg ik de bocht uit en beland op mijn buik op de grond. Grote schaafwond op mijn arm en de quad op mijn onderbeen.
Dit grapje levert mij een kuit op die minstens twee keer zo dik is als normaal. Dankzij goede adviezen van mijn medereizigers en een snel herstel kan ik na een dag of vijf weer redelijk goed lopen, al zijn de lange wandelingen toch nog wel te zwaar.

Fox Glacier

Via Greymouth en de Franz Jozef Glacier verblijven we een paar nachten in Fox Glacier.
Van hieruit zijn er weer vele wandelmogelijkheden, zoals een gletsjertocht en een wandeling rond het spiegelmeer Lake Matheson.
Helaas hangen er wolken rond de bergtoppen, waardoor deze niet zo mooi spiegelen als we hopen.

De gletsjertocht is voor mij nog iets te zwaar, dus die sla ik over. Als alternatief maak ik een helikoptervlucht over de Fox Glacier en langs Mount Cook met een landing op de gletsjer.

Queenstown

Hier is het allemaal uitgevonden.
Het bungyjumpen en al die andere bloedstollende activiteiten.
Het is de eerste echt gezellige stad. Overal terrassen, gezellige winkels en vooral veel drukte.