EGYPTE
Egypte Reisverslag

Zaterdag 15 oktober 2005

Op Schiphol was het erg druk, wat achteraf wel logisch was, want het was herfstvakantie. Aangekomen in Caïro, waar het warm was, ontmoette ik de groep. Twintig mensen, dus veel namen. Dat werd dus oefenen. Om 3 uur 's nachts zijn we aangekomen in het hotel (Pharoah Hotel). De volgende dag ging de wekker weer om 7 uur.

Zondag 16 oktober 2005

Vandaag naar de piramides geweest! Er liepen veel handelaartjes rond en ja hoor: ik was erin gestonken. Welke piramides ik gezien heb? De piramides van Cheops, Chafre (met de sfinx) en Menchaure waren de eerste piramides die we bezochten. Hier waren heel veel toeristen wat ook wel logisch was, want het waren de grootste en ze waren heel dicht bij Caïro. Daarna gingen we naar de piramides van Saqqara met de bekende trappiramide van Djoser. Deze trappiramide was de "eerste" piramide. Daarna waren we naar de piramides van Snefroe bij Dahsur gegaan. Tevens was ik nog in een piramide geweest (Dahsur). Een nauwe gang leidde of leed ons naar een vertrek midden in de piramide. Het rook daar trouwens niet al te fris (amoniak), maar het was leuk om in een piramide geweest te zijn. Als je in een piramde wilt, kun je het beste de piramide van Snefroe nemen. De kans is het grootst dat je hier in kunt. Tevens is het niet zo druk bij deze piramide. De sfinx vond ik een beetje tegen vallen. Ja, de eerste indruk was mooi. Caïro was trouwens een puinhoop, veel stof, het was er druk en de auto’s reden kris-kras door elkaar. ’s Avonds nog lekker gegeten. Helaas kan ik de naam van het restaurant niet meer herinneren.

Maandag 17 oktober 2005

Vandaag ook de Egyptische bureaucratie gezien. Er zou een veiligheidsagent meegaan (de Sinaï kan gevaarlijk zijn), maar omdat het Rhammadam was, sliep hij toch alleen maar (volgens betrouwbare bronnen). De chauffeurs (er waren er twee) moesten elkaar wakker houden, omdat ze moe waren van de Rhammadan. De agent wilde niet wat meer achter in de bus gaan zitten, dus er was een probleem. Wat later dan gepland gingen we toch weg zonder de agent. Toch probeerde hij nog de bus tegen te houden, maar helaas voor de agent. De reis naar het hotel was lang en onderweg kwamen we grappige verkeersborden tegen (zie onder). De volgende dag moesten we vroeg op, omdat we de Mozesberg gingen beklimmen om daar te genieten van de zonsopgang. Bij het hostel was een Bedoeïenentent waar je rustig kon zitten en wat thee kon drinken en waterpijp roken.

Dinsdag 18 oktober 2005

Dit was een best lange dag. Om half twee op gestaan om de zonsopgang te zien op de top van de Mozesberg. De zonsopgang viel een beetje tegen door de bewolking, maar ik heb toch kunnen genieten. Na de beklimming van de Mozesberg had ik even wat last van de hitte. Maar gelukkig ging dat snel weer over na wat drinken van wat water. Na de berg zijn we naar Catharinaklooster geweest. Dit klooster is gebouwd op de plaats waar Mozes de brandende bramenstruik zag staan en van God de opdracht kreeg op de Joden uit Egypte te bevrijden. Nadat we het klooster bezocht hadden, zijn we begonnen met de wandeling door de Sinaï. Dit was een 3-daagse tocht onder begeleiding van Bedoeïenen. Het begon met een wandeling van 2 uur. Eerst een zwaar stuk en daarna door de white canyon, die erg mooi was. ’s Avonds gegeten en geslapen in een oase.

Woensdag 19 oktober 2005

De hele dag door de Sinaï gelopen en ja, ik heb kameel gereden. De blocked canyon gezien en erdoor geklauterd. Lunchen deden we onder een boom in de woestijn. Later hebben we nog wat thee gedronken bij wat andere Bedoeïenen. De Bedoeïenen waren aardige mensen. De Sinaï was een indrukwekkend stukje Egypte.

Donderdag 20 oktober 2005

De laatste dag in de Sinaï. Wat was dit een mooie tocht. Ik heb ook weer kameel gereden, maar dit beest was een beetje eigenwijs. Luisterde niet en ging er toen maar bij zitten. Na 3 dagen door de wandelen door zand en over rotsen en slapen onder de sterren, hadden we een luxe hotel in Nuweiba, wat ik wel nodig had, want ik voelde me niet al te best. Hier heb wat gekocht, maar vergeten iets van de prijs af te praten. De volgende keer beter. Wel heb ik met de mensen van de winkel lekker thee gedronken en nog wat gepraat. Tevens heb ik nog wat van ze gekregen. Dus ik vond het wel best.

Vrijdag 21 oktober 2005

Een dagje strand. Beetje in de zon liggen en lekker uitrusten. ’s Middags gesnorkeld. Best mooi, alleen ben ik tot de ontdekking gekomen dat ik geen zeebenen heb. Niet dat ik heel erg misselijk werd, maar ik voelde toch wel wat. Wellicht was ik nog niet helemaal beter. Dit was ook de laatste nacht in Egypte. De volgende dag zouden we weer naar A’dam vliegen. Nog lekker gegeten met de groep.

Zaterdag 22 oktober 2005

De laatste dag in Egypte. Vandaag nog naar een moskee gegaan. Ik moest natuurlijk wel in een moskee geweest zijn. Maar we hebben geen geluk: de eerste twee moskeeën die we wilden bezoeken, waren dicht. Maar driemaal was scheepsrecht. De derde moskee was wel open. Na het moskeebezoek ben ik nog naar Khan el Khalili gegaan. Een bijzondere markt met heel veel kitsch, maar ook wel wat leuke dingen. De speurtocht naar een moskee deden we met een taxi. Een taxirit door Caïro was een hele ervaring. Al toeterend reden ze door de stad en ze roken ook niet al te fris. We zijn deze dag geëindigd in het restaurant waar ik al eerder had gegeten met een deel van de groep.