EGYPTE
Cairo Luxor Aswan in Eypte

Egypte is een bijzonder land. De oudheden en ze Rode zee zijn van ongekende schoonheid. Onze reis bestaad eigelijk uit twee gedeeltes. Het eerste zijn de oudheden rond Cairo, Luxor en Aswan. Dit hebben we gemakshalve met een toer gedaan. Het tweede deel zitten we in Dahab, een gezellig Bedoeïenenplaatsje aan de Rode zee. Hier besteden we onze tijd aan het volgen van een duikcurcus.

Verderop in dit bericht lees je enkele hoogte punten van onze reis door Egypte. Wil je het hele verhaal lezen of ben je nieuwsgierig naar onze foto's bezoek dan onze site www.renejacq.nl. Heb je vragen of opmekingen mail ons gerust mailto:info@renejacq.nl

Groetjes, René en Jacqueline

Caïro

Caïro, met 17 miljoen inwoners een van de drukste steden ter wereld. Caïro is een mooi begin van je reis door Egypte. Vanuit deze stad kun je gemakkelijk de vele bezienswaardigheden in de omgeving bezoeken. We zijn naar het Egyptisch museum geweest. Hier hebben we o.a. het masker van Toetanchamon gezien. Het museum is ontzettend groot en een absolute must als je in Caïro bent. Onze gids deed het redelijk, alleen leek de rondleiding eeuwig te duren. Hij sprak niet al te best Engels, af en toe moest je maar raden wat hij zei. De Lonely Planet was erg behulpzaam met tekst en uitleg over items waar de gids niet op in ging.

De drie grote piramiden in Gizeh gezien. Helaas waren de kaarten voor
afdaling in de grote piramideschacht al uitverkocht. Er mogen maar 300
mensen per dag naar binnen en de kaarten worden verkocht om 8.00 uur en om 13.00 uur. Wij waren daar om 10.00 uur, dus te laat of te vroeg het is maar hoe je het bekijkt. Afijn, toen hebben we wel een afdaling in een van de kleinere piramides gemaakt. Iedereen die een beetje claustrofobie heeft is meteen genezen. De piramides zijn inderdaad een stuk groter dan in Mexico.
En in tegenstelling tot Mexico zijn de Egyptische piramides geen aanrader om te beklimmen.

De Sphinx was wel leuk om te zien. We hadden al gelezen dat deze een stuk kleiner is dan dat je je van tevoren voorstelt. Na de take-away shoarma lunch en aubergine aardappel broodje (René vond het aubergine/aardappel broodje het alllllleeeer lekkerst...) op weg naar de Citadel. Daar hebben we de moskee van Mohammed Ali bezocht. Aangezien we in de voorgaande reizen al wat moskeeën gezien hebben was het niet echt indrukwekkend maar wel een mooie break in het intensieve programma. O, ja tussendoor nog wat kerken
bezocht van katholiek en joods geloof. Maar omdat het op dat moment Pasen was, waren de meeste kerken gesloten.

Luxor

Onze wekker (tegenwoordig je mobieltje) om kwart voor vijf af!! We zijn zo vroeg opgestaan omdat we voor de toeristen uit bij de tempel van Karnak wilde zijn. Met onze gehuurde fietsen zijn we naar de tempel gefietst. Dit was een heerlijk ritje, de temperatuur was aangenaam en op straat kwam het dagelijks leven langzaam opgang. Bij aankomst in Karnak stond de eerste groep al bij de ingang, terwijl hun gids zijn verhaaltje deed gingen wij snel naar binnen en hadden daar de tempel bijna voor onszelf. Uiteraard waren we wel weer gewillige slachtoffers voor fooien...we mochten foto's maken met flits en jawel, René mocht op een heuvel staan om zo'n een overzichtsfoto te maken. Nadat we ons verbaasd hadden over de tempel met z'n enorm grote kolommen en de rest van de gigantische afmetingen (de maya cultuur valt in het niet en de tempels in Griekenland lijken hierbij miniatuurtjes) zijn we doorgefietst naar de tempel van Luxor. Deze staat midden in het centrum en is wat kleiner, maar daarom niet minder interessant. Tussen de twee tempels is voorheen een laan geweest met alleen maar sfinxen. Helaas is daar nog maar een klein stukje van over want de stad Luxor er overheen gebouwd.

Ook met een mini busje de Nijl overgestoken naar de West-bank. Daar hebben we het dal der Koningen bezocht. Tenminste drie tombes daarvan, die van Ramses VII en IV en Merneptah. De tombe van Ramses IV is erg mooi. Jammer dat we geen foto ticket hadden, deze was wel de moeite waard geweest. De tombes liggen over het algemeen erg diep. Die van Ramses de II (een paar maanden geleden ontdekt) is zo’n 200 meter diep. Indien je die bezoekt is het een aardige klim en dat met die temperaturen…

De gids heeft alleen in de eerste tombe wat verteld en ons daarna een beetje laten dwalen. Officieel mocht hij niet spreken in de tombes (i.v.m. de adem die de schilderingen aantasten), maar het was wel handig geweest als hij aan de hand van illustraties wat meer verteld had of had gewezen op bijzonderheden. Gelukkig had ik de Lonely Planet bij de hand, dus dan heb je wat meer input.

Aswan

Met de bus naar vanuit Luxor naar Aswan gereden. Onderweg hebben we een aantal tempels bezocht. De eerste was in Esna de tempel van Khnum. Dat was een van de laatste tempels uit het farao rijk. Deze was ook meer een kasteel dan een tempel. Opzich wel leuk omdat deze nog zo goed intact was. De tweede was Kom Ombo, deze tempel is opgedragen aan de krokodillengod Sobek. Omdat het stikheet was en de tempel niet zo interessant is zonder toelichting van een gids, zijn we er snel doorheen gerend.

Aangekomen in Aswan, was het nog heter. 44 Graden in de schaduw niet echt een plezierige temperatuur om activiteiten bij te ondernemen. Na de lunch, zijn we dan ook op onze airco kamer gaan zitten totdat het donker werd. Toen zijn we naar het Nubian restaurant op een of ander eilandje gaan eten. Na afloop kregen we een supertoeristische demonstratie van de plaatselijke dans en zang talenten (inclusief de spijkerbroeken en sportschoenen die onder hun kledingdracht uitstaken). Ook zagen we daar twee mooie houtsnij werken staan. Omdat ze niet in prijs wilde zakken hebben we ze toen niet gekocht.
Later bleek, na grondig onderzoek in de bazaar, dat de beelden gemaakt waren door een kunstenaar die maar een paar stukken per jaar maakt. In eerste instantie zou een van de winkeltjes een aantal kunstwerken verzamelen zodat we het e.e.a konden kopen. Helaas heeft hij dat niet voor elkaar gekregen en zijn we de volgende dag teruggekeerd naar het eiland om de houtsnijwerken te kopen voor 300 pond (75 euro). Achteraf zijn we er wel erg blij mee omdat het inderdaad unieke stukken zijn.

Op onze laatste dag in Aswan zijn we rond 10 uur op de grote Felouka van de Jamaica family gestapt om met een zeer sterke wind richting Kom Ombo te zeilen. Helaas was de wind zo sterk dat we eerst een aantal uur langs de waterkant hebben gelegen. Uiteindelijk gingen we varen en waren we zo snel dat we tegen het einde van de middag al in Kom Ombo zaten. Deze tijd konden we mooi gebruiken op zoek te gaan naar de kamelenmarkt van Daraw. Helaas waren er geen kamelen meer te koop, maar ergens verstopt bij een huisje waren er wel een hoop kamelen/dromedarissen die net van een lange reis terugkwamen en daar weer op kracht konden komen. Vervolgens mochten we een toeristisch Nubisch huis (Hosh al Kenzi gebouwd in 1912) waarbij we de wanden mochten bewonderen die met riet bekleed waren. Op zich wel grappig
als je toch in de buurt bent maar geen bijzondere attractie. Zeker niet omdat het puur voor de toeristen is.

De nacht doorgebracht op de Felouka onder de sterrenhemel (een slaapzak was toch wel nodig, het koelt 's avonds flink af op het water) en lekker ontbeten. Daarna op de bus gestapt op weg naar Hurgada.

Dahab

De snelboot van Hurgada naar Sharm el-Sheikh genomen. Op de boot hebben we een stel Engelse ontmoet en een stel Duitsers die doofstom zijn. Dat is wel grappig communiceren, letterlijk met handen en voeten maar we kwamen er wel uit. Aangekomen in Sharm el-Sheikh direct een busje geregeld om naar Dahab door te reizen.

In Dahab, een gezellig Bedoeïenenplaatsje, zijn we geblijven tot zaterdag 25 mei. We hebben hier ingecheckt op camp ‘The Fithing Kangeroe’ ...dat houdt in dat we een kamer hadden met fan, raam en deur en twee, twee persoonsbedden (oftewel twijfellaars) met een 'matras'. De matrassen hebben we op elkaar gelegd en toen voelde je nog de lattenbodem. De wc en douches waren voor Egyptische begrippen schoon. Dit was voor gezamenlijk gebruik maar omdat we bijna de enige waren op deze etage was het toch nog min of
meer privé. We betaalden slechts € 5 per nacht met z’n tweeën!

Naast het luieren en uitrusten van de intensieve reis door Egypte was ons hoofddoel in Dahab het behalen van onze Padi Advanced. Ramond was onze Nederlandse duikinstructeur en mede-eigenaar van de in dat jaar geopende duikschool Aquamundi ( www.aquamundi.com <http://www.aquamundi.com/>).

Ondanks de nodige moeilijkheden met onze oren was het duiken fantastisch.
Voor onze cursus hebben we 6 duiken gemaakt. Waarvan de 1e duik een opfris duik was om alles weer door te nemen qua praktijk e.d. De andere 5 duiken waren voor onze Padi Advanced (natuur, navigatie, nacht, multi level, en een diepte duik). Ook moesten we natuurlijk weer een theorie gedeelte maken. De rest van ons verblijf in Dahab heb ik nog wat fun dives gemaakt en vooral veel gerelaxt.