Steden BRAZILIE

BRAZILIE   

Brazilie Basiliek van Aparecida Foto:Valter Campanato/ABr

Het katholicisme in de Portugese kolonie Brazilië was ander dan in de Spaanse gebieden. De Spanjaarden waren zeer streng in de leer en de indianen, slaven en andere immigranten hadden in feite geen keus: ze moesten wel katholiek worden. De Portugezen waren wat minder vast in de leer en er was ook ruimschoots plaats voor elementen uit de Afrikaanse godsdiensten.
In Brazilië kent men nu volledige godsdienstvrijheid nadat in 1946 kerk en staat werden gescheiden. Eerder gebeurde dat al in 1890, maar in 1934 werd de eenheid hersteld.
De bevolking was in 2010 voor ruim 64% rooms-katholiek en Brazilië is het grootste katholieke land ter wereld. De bevolking is verder voor ongeveer 22% protestants. Deze laatste groep heeft in de jaren tachtig en negentig van de twintigste eeuw een sterke groei heeft doorgemaakt, zoals bijvoorbeeld de Duits-Evangelische Kerk in de zuidelijke staten. Verder winnen allerlei protestantse genootschappen en sekten (samen ca. 5% en niet-gelovigen ca. 8%), vaak vanuit de Verenigde Staten, steeds meer terrein, zoals o.a baptisten, Lutheranen, anglicanen, evangelisten, presbyterianen en methodisten. Verder zijn er nog joden, boeddhisten, islamieten, shintoïsten, baha'i en mormonen.
Ook het aantal spiritisten is bijzonder groot en voor velen zijn de grenzen tussen het katholicisme en allerlei vormen van volksgodsdiensten uiterst vaag.
Daarnaast is het "wetenschappelijk spiritisme", dat teruggaat op de Fransman Allan Kardec (= H.L. Denisard Rivail, 1803-1869) zeer verbreid, vooral in de steden. Sommige oosterse religieuze invloeden zijn bij deze beweging herkenbaar.
Deze vermenging van katholieke en Afrikaanse invloeden (sincretismo) is fascinerend en stamt al uit de tijd van de slavernij. Onder de dekmantel van het katholicisme bleven de slaven hun eigen goden (orixás) vereren en hun eigen religieuze rituelen uitvoeren. De orixás werden bijvoorbeeld gewoon omgedoopt tot katholieke heiligen en de Portugezen vonden dat allang best. Er zijn in totaal ongeveer 500 orixá's, waarvan er echter maar zes in alle Afro-Braziliaanse religies teruggevonden worden. Enkele orixás zijn Oxalá, de centrale godheid, Ogum (geweld, macht), Xangô (natuurkrachten, vuur en bliksem), Oxossi (leven, planten en dieren) Oxum (meren en rivieren) en Iemanjá (zee en vruchtbaarheid).

Brazilie Candomble Foto:Toluaye

De bekendste Afro-Braziliaanse religies zijn candomblé en umbanda. Men gelooft dat de geesten van de doden en goden het leven van mensen positief en negatief kunnen beïnvloeden. Men komt in contact met een geest of een dode tijdens een ceremonie waarin de gelovige bezeten raakt. Dit alles gebeurt meestal onder leiding van een priesteres die in contact staat met de goden, de "orixás". De ceremonie wordt begeleid met het geluid van kalebasvormige atabaque-trommels en de gelovigen lopen en dansen en zingen Afrikaanse teksten.
Deze religies zijn ontstaan in het noordoosten en vandaar uit verspreid over de rest van Brazilië. Candomblé is de oudste Afro-Braziliaanse religie die ook nu nog sterke Afrikaanse (Yoruba) invloeden heeft en te vergelijken is met enkele religies in Afrika. De grootste aanhang bevind zich in de "zwarte" staat Bahia waar zich meer dan duizend tempels bevinden. Deze tempels zijn vaak gewone huizen. Candomblé kent vele namen, afhankelijk van de staat: in Amazone en Pará babassué, in Pernambuco en Alagos Xangô, in Rio Grande do Sul Pará of batuque en tambor in Maranhão.
De macumba, een verbasterde vorm van de candomblé, ontwikkelde zich in Rio de Janeiro. Uit de macumba ontstond weer de umbanda, een spiritistische variant van witte magie die zich voornamelijk in de grote steden afspeelt. Het aantal aanhangers wordt geschat op meer dan dertig miljoen en ze komen uit alle lagen van de bevolking. Quimbanda wordt door de Brazilianen beschouwd als zwarte magie, waarbij heksen dieren offeren.
De indiaanse religies zijn gebaseerd op het toekennen van magische betekenissen aan allerlei voorwerpen en gebeurtenissen. Ook voorouderverering is belangrijk voor de indianen. De sjamaan is de religieuze leider en medicijnman. Hij voert rites uit die ziektes genezen of duivels uitdrijven. Hij gebruikt hiervoor vaak medicinale kruiden uit het oerwoud. Ook de indiaanse religies staan net als de indiaanse talen sterk onder druk en dreigen volledig te verdwijnen.


BRAZILIE LINKS

Advertenties
• Brazilië
• Vakantie Brazilie
• Cheaptickets Brazilië
• KRAS Brazilië aanbiedingen
• Brazilie Vliegtickets WTC
• Rondreis Brazilie
• Vergelijk Vliegtickets vanaf Schiphol
• Brazilie Sawadee Reizen
• Rio de Janeiro Vliegtickets Tix.nl
• Brazilië Zuid Amerika
• Autoverhuur Sunny Cars Brazilië
• Hotels Brazilie
• Eliza was here

Nuttige links

Brazilië Jouwpagina (N)
Brazilie Reisforum (N)
Brazilië Reisfoto's
Brazilië Reislocaties (N)
Brazilië Reisstart (N+E)
Brazilië Verzamelgids (N+E)
Reisinformatie Brazilië (N)
Reisverhalen en Foto's Brazilië (N)
Reizendoejezo - Brazilië (N)
Romans over Brazilië (N)
Rondreis door Brazilië (N)
Startpagina Brazilie (N)
Telefoongids Brazilië
Vakantie Brazilië Jouw Pagina (N+E)
Artikelen en Reisverhalen over BRAZILIE
  Brazilië rondreis  Sao Paulo en de watervallen van ..
  Brazilië is meer dan voetbal all..  rondreis MH deel 1
  rondreis MH deel 2  De Mooiste Stranden van Brazilié

Bronnen

Bayer, M. / Brazilië
Gottmer/Becht

Bayer, M. / Brazilië : mensen, politiek, economie, cultuur
Koninklijk Instituut voor de Tropen/Novib

Bender, E. / Brazil
Chelsea House Publishers

Brazil
Apa Publications

Brazil
Lonely Planet

Brazilië
The Reader's Digest

Dekker, J. / Reishandboek Brazilië
Elmar

Heinrichs, A. / Brazil
Children's Press

CIA - World Factbook

BBC - Country Profiles

laatst bijgewerkt August 2017
Samensteller: Arie Verrijp / Geert Willems