INDIA
Jaisalmer en Jodhpur

Tekst en foto's:
Ton Stegers.

Dag 5 Donderdag 7 Februari.
Vanmorgen had de douche een klein straaltje heet water, dus maar weer overgestapt naar de "Indian way" van douchen en de maatbeker erbij genomen en zo weer een stortbad genomen.
Ontbijt in de tuin genomen waar het hout nog steeds nagloeide en je ff je handen kon warmen want het blijft toch nog fris in de ochtend.

Om 8.30 uur weer op pad.
We gaan naar JAISALMER.
Jaisalmer kan zonder overdrijven beschreven worden als een stad uit een sprookje. In het ommuurde Jaisalmer kunnen cultuurliefhebbers hun hart ophalen aan de fortificaties en prachtig bewerkte haveli's (koopmanshuizen), de tempels en het middeleeuwse straatleven.
Gelegen tegen de grens met Pakistan in een westelijke uithoek van Rajasthan, ligt Jaisalmer absoluut ver van alles.
Koffie gedronken in phalodi district Jodpur waar aan zoutwinning werd gedaan.

Een niet geplande tussenstop gemaakt ( 20 km omrijden) omdat er een tip was binnengekomen over neergestreken vogels.
En jawel hoor daar zaten ze honderden Mongoolse Kraanvogels zaten en vlogen rond in een prachtig woestijnlandschap met een groot meer. We konden tot enkele meters naderen.

Ook was er een piepklein dorpje waar het schoolklasje buiten in het zonnetje les had. Ook daar weer mochten we rustig de les onderbreken om enkele foto's te maken. Ze waren er zelfs trots op. Onderweg lekker gegeten in een soort van wegrestaurant.

Iets verderop nog gestopt omdat er een hele groep kamelen langs de weg in de woestijn lagen. We zitten nu ongeveer 70 km van Pakistan.
Inmiddels blijft de temperatuur maar oplopen en het wordt zelfs bloedheet. Lekker dus , daar hebben we op gewacht.

Wij moeten stoppen bij een spoorovergang en daar zitten in het zand allerlei gaten waar telkens een klein soort eekhoorntje/reuzenmuis uitkruipen en dan weer razendsnel verdwijnen in een ander gat. Geinig.

Wij komen aan in JAISALMER.
Ons Hotel Thar Palace ziet er goed uit en vanaf het balkon waar we ontbijten hebben we een mooi uitzicht op een tempel hebben die elk uur

veranderd van kleur. Het is inmiddels ook zo'n lekker weer dat je s`ochtends buiten kunt ontbijten zonder jas aan.
We nemen voor 30 rupi een tuk-tuk naar de stad en laten ons voor de poort afzetten. Een groot gedeelte speelt zich af binnen de poorten van het fort maar ook daarbuiten is het heel authentiek en gezellig.

Wanneer je de stad binnenkomt word je meteen geconfronteerd met vrouwen en kinderen die je een sierraad willen verkopen en met mensen die bedelen. Mensen met leprahanden die hun aalmoes met 2 stompjes aannemen. Een naar eten vragende oude man of een met vertederende ogen kleine meid of jochie. Soms geef je ,
soms kijk je weg. Moeilijk...

Het is nog wel ff een kleine klim voordat je boven in de binnenstad bent en je tussen de fietsen, tuk tuks en koeien hebt doorgewurmd.
Maar dan zie je restaurant 18 JULI liggen met een leuk terras met overzicht over het binnenhof en daar hebben ze: APPELTAART uit eigen keuken. Heerlijk met een Cappuccino en later op de dag nog een heerlijke PIZZA gegeten.

Waarom 8 JULI vraag ik de eigenaar? Omdat dat mijn verjaardag is zegt hij. Hij woont zelf deels in Australië en deels in India dus niks Italiaans te bespeuren behalve dat hij met zijn neus net boven de tafel uitkwam.

We hebben hier nog enkele tempeltjes bekeken en een voetafdruk geplaatst zoals op de Walk of Fame in the Hollywood maar dan in een koeienflat.

Er zijn een paar leuke plekken waar je een gigantisch uitzicht hebt over de wijde omtrek maar wanneer je dan naar je voeten kijkt sta je in de afval, zonde voor zulke leuke plekken. Naar beneden gelopen en buiten de stadsmuren speelde zich eigenlijk meer het echte leven af. We hebben daar nog even onze foto's op CD laten zetten en onze weblog bijgewerkt.

Leuke gast met veel praatjes en wij hoorden meteen Anoek en Blöff door het zaakje. Hij was gek op Nederlandstalige muziek en had zijn hele PC vol staan met Nederlandse artiesten.
Verder lekker geslenterd en weer onze ogen uitgekeken en geluisterd naar al het vreemds , moois , vies, kleurrijk, getoeter en het leven op straat.

Voor we gingen eten hebben we nog ff gewandeld en er lag een naakte man in de goot gewoon voor een paar marktkraampjes en niemand kijkt er naar om. Hij keek verward zielig en angstaanjagend. pfff

Dag 6 Vrijdag 8 Februari.
Na het genieten op het balkon met het mooie uitzicht op het tempelcomplex weer met te tuk tuk naar de stad waar we zijn gaan shoppen en kaarten halen. We hebben nog voor vrienden wat kleinigheden meegenomen en hebben ons door de hitte heen naar het postkantoor begeven voor postzegels.

Bij het postkantoor werd stevig aan de weg gewerkt en daar zagen we dan ook weer kinderen en pubers (voor zover pubertijd bestaat in India) met stenen sjouwen. Je bekijkt dan eigenlijk met een trieste gedachtegang dit tafereeltje maar dan zie je de kinderen glimlachen en ze willen vol trots weer op de chip van je camera.

Even langs de kleding strijken het haar goed, smile klik en weer doorwerken in de hitte. En dan te bedenken dat die leeftijdsgroep bij ons nog met de duim in de mond naar Sesamstraat zit te kijken in plaats van met een 25 kilo zware schaal op hun hoofd stenen te verplaatsen in een zinderende temperatuur.

Verder lezen >> www.reisimpressies - Jaisalmer

Zoutwinning in phalodi, district Jodpur
Groepen kamelen in de woestijn