INDIA

Tekst en foto's:
Ton Stegers.

Zaterdag
Vandaag rustig begonnen, om 8.30 uur vertrokken want we hebben maar een korte rit. Om 1 uur 's middags aangekomen in Bharapur. Prachtig hotel met een mooie grote tuin en een zwembad. UDAI VILLAS COMPLEX.

We werden weer verwelkomd door een sitarspeler met zijn zoontje. Eerst ff lekker geluncht en gerelaxte waarna we 's middags naar een in de buurt gelegen vogelreservaat zijn gegaan .

Daar hebben we een riksja genomen die ons door het reservaat zal brengen en gidsen. Wij hadden weer de pech dat we een riksja hadden die op het laatst 2 lekke banden had. Dus een groot gedeelte liep hij met zijn riks aan de hand.Telkens als er een of ander beest of vogel
te zien was maakte hij ons hier attent op. Nu zijn wij wel verwend door de safari’s in Afrika dus het was echt niet ooh aah maar gewoon leuk. Een groot nadeel was dat er weinig water was door de droogte en daardoor ook veel vogels weg waren gebleven. Wel grote bijennesten in de bomen, ijsvogeltjes, herten, eenden etc.

Op de terugweg kregen we een hele klaagzang van de Riksrijder die zeurde voor 2 nieuwe banden die op de riksja moesten, hij moest veel melk drinken voor zijn zwakke gezondheid, zijn kinderen waren ziek etc.

Op die manier probeerde hij meer geld te krijgen. Een bekende truc en daar trappen we niet in. Afgesproken 200 RPI dus niet meer. Wel geven we meestal en fooi aan diegenen die niet bedelen.
In ons hotel heerlijk gegeten en gaan slapen op de lekkerste matrassen tot nu toe.

Zondag. Op naar de Taj Mahal
Vanmorgen vanuit een superhotel dat er prachtig bijlag naar een Mongolenstad geweest dat er erg indrukkwekkend uitzag.

Hier is dan de TAJ MAHAL.

Gewoon niet voor te stellen zo mooi. Een en al marmer.
3 dubbel gecheckt voor je binnen mag omdat men bang is dat er ook maar iets gebeurd. Dus Ria moest haar tas inleveren want dat mocht er zo niet door. We hebben echt vol verwondering staan te kijken en Ria heeft zelfs op hetzelfde bankje gezeten als LADY DI.

Heel veel vrouwen willen wel op dat bankje zitten want wanneer je bij “Google”, intikt: “Lady di en taj mahal”’ dan krijg je een hele hoop vrouwen die op het bankje van Diana zitten. Het was natuurlijk hartstikke druk en je wint eerder de lotto dan dat je daar een foto kunt maken zonder mensen erop.

Blootsvoets mag je de TAJ betreden dus de schoenen moeten uit. Bij terugkomst waren de schoenen van Ton dus gepikt.
Maar tegenover de Taj zijn er schoenenwinkels die daarop zijn voorbereid of misschien hebben ze zelf wel de schoenen gepikt.

Bij het verlaten van de TAJ zagen ze meteen dat er iemand op blote voeten naar buiten kwam. Dus voor 300 rupies een paar nieuwe gekocht.
Daarna nog naar de Baby Taj geweest, (een kleinere uitvoering) en toen hadden we het wel gehad. Nog een levensgevaarlijke rit in de riksja terug en lekker aan tafel.

Onderweg nog een ring van mijn fototoestel verloren en dat was balen. Onze Riksjarijder was ook een speciaal figuur die meer oog voor Ria had dan voor de weg. Hij was ook een kamikaze op de weg en keek niet naar een hond of koe maar ramde overal doorheen met als gevolg ook scheldpartijen tegen andere weggebruikers.

Na afloop natuurlijk weer de zielige verhalen. Hij was een vinger kwijt, had daardoor geen schoolopleiding gehad, werkte alleen maar zodat zijn zusje naar school kon gaan. Een nieuwe Riksja kost 500 euro maar met een gebruikte van 300 euro zou hij ook al tevreden zijn.

Het laatste stuk naar het restaurant was een stuk “vals plat”, en hij moest flink doortrappen maar we hebben maar een stuk gelopen we vonden het een beetje zielig om zo te fietsen met maar 9 vingers. Afgezet bij ons restaurant en daar zou hij dan volgens onze reisleidster een gratis maal krijgen maar hij ontkende dat.

Na een heerlijke “SIZZLER” een gerecht dat spetterend op tafel wordt geserveerd hadden we besloten te voet verder te gaan en onderweg ( het was al donker) veel muziek want er was een bruiloft aanstaande.

Langs de weg zaten nog een hoop muziekanten waar we een praatje hadden gemaakt en de hele weg werden we gevolgd door een man die een klein beetje veel hartstikke doorgedraaid maar niet agressief was.
Uiteindelijk bij ons cappuccino tentjes aangekomen en daarna nog naar een internetcafé om onze weblog bij te werken. Etc etc.
Morgenochtend heel vroeg weg 5.30 uur en dan naar het volgend avontuur..
Maandag naar KHALJUEAHI. Het was een heel lange reisdag geweest en alleen nog maar in het hotel gegeten.

Verder lezen >>
www.reisimpressies - Tai Mahal

Bijennesten in de bomen
Ria voor de Tai Mahal
Onze Riksjaman
Ria in de Riksja
Niet agressieve wél doorgedraaide man