CAMBODJA

Tekst en foto's"
Ton Stegers

Cambodja Siem Reap
Wij zijn zaterdag vertrokken vanuit Bangkok naar Siem Reap in Cambodja. Op de luchthaven die echt schitterend is was Ton zijn instapkaart ff zoek maar hij bleek in de fotoshop te liggen waar wij geweest waren om voor een laadapparaat te informeren.
Dus probleem opgelost. Nadat we in het toestel stapten met stoel 25 kwamen we er achter dat het niet verder ging dan 24. De stewardess begon al over een andere vlucht en ander toestel, maar wij bleven gewoon staan en deden of we gek waren. De deuren gingen sluiten en we kregen toch twee andere stoelen toegewezen.

Prachtig nieuw toestel met een vlucht van maar 1 uur en in dat uur kregen we ook nog een lunch aangeboden die we snel moesten op eten want we begonnen al te landen.

In Siem Reap aangekomen moesten we nog het visum regelen en dat gaat gepaard met steek penningen, dus je doet 10 dollar extra tussen je paspoort.
De beambten waren heel streng en op een rij werden de visa en paspoorten gecontroleerd en je werd ook gefotografeerd terwijl er al een foto op je visum zat. Je kreeg herinneringen aan de film MIDNIGHT EXPRESS, ze hielden je echt in de gaten. De luchthaven was klein maar supermodern en heel netjes. Een en al Design met mooie aangelegde tuinen. Buiten het vliegveld een taxi genomen en al snel hadden we ons hotelletje gevonden. Tijdens de rit vertelden we over onze lader voor de batterijen en binnen 5 minuten hadden we een nieuwe. Gewoon ff stoppen bij een garage en daar hadden ze een ruim aanbod.

Ons hotel : Freedom Hotel in Siem reap. Freedom Hotel & Restaurant.
Het Freedom Hotel wordt door een zeer vriendelijke Cambodjaanse familie beheerd en is ideaal gesitueerd iets buiten het levendige centrum van Siem Riep. Locatie: dichtbij de kleurrijke lokale markt van Siem Reap net iets buiten het centrum. Op slechts 20 minuten rijden van de beroemde Angkor Wat.

Een plaatselijke gids zal ons begeleiden naar de Angkor Wat tempels die we morgen gaan bezoeken. 's Avonds naar het centrum van Siem Reap geweest, bruisend en gezellig. Er is een gedeelte dat echt tof is en erg relaxed met de standaard Nightmarket natuurlijk. En natuurlijk weer lekker eten en dat kost toch wel 3 of 4 dollar ha ha.

Want je betaald hier alles in dollars ( zij hebben hun eigen munt de RIEL , maar die is niks waard) Tijdens het eten sprong Ria plotseling op doordat er een groot beest langs haar flitste en even daarna kroop hij bij Ton langs de benen. Het was een reuzekever. Het personeel licht dan dubbel van het lachen als wij schrikken voor een beest dat hier ook op de menukaart voor komt. Toen we gingen slapen werden we op de kamer verwelkomd door Gekko’s die aan het plafond hingen maar die doen niks, zijn leuk en handig tegen de muggen.

Vanmorgen om 8 uur naar Angkor geweest wat een hele belevenis is. Gigantisch groot en we hebben de belangrijkste complexen en tempels gezien, maar daar kun je wel een paar dagen rondlopen. Tempels waar de bomen doorheen groeien waren fascinerend.

De tempel Angkor Wat is een hindoeïstische tempel in de Cambodjaanse provincie Siem Reap, en wordt beschouwd als het grootste religieuze bouwwerk ter wereld. De tempel is een van de belangrijkste overblijfselen uit de periode van het Khmerrijk. Rond de tempel lag de stad Angkor Wat.

Dit tempelcomplex staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco en dat is niet voor niets. De Tempel Ta Prohm is de enige tempel die min of meer in dezelfde staat verkeerd als toen hij ontdekt werd: gedeeltelijk overgroeid met jungle.
Het is echt héél indrukwekkend, bomen die de tempel lijken te omhelzen of de tempels in hun wurggreep hebben.