ZWITSERLAND
Kanton Wallis Wiler en Vercorin

Tekst en foto's:
Els en Coen van Schie,

De heenreis en aankomst vakantiepark Alpine Village.
We staan om half 3 in de ochtend op om vandaag naar het plaatsje Wiler in het Lötschental te rijden.
We vertrekken om 0.400 uur en het is zowaar droog. Alleen een beetje winderig. De reis verloopt voorspoedig.

Deze keer gaan we over Venlo naar Duitsland en als het ongeveer 0.700 uur is begint het licht te worden. De zon gaat ook nog schijnen en de donkere regenwolken glijden langs ons voorbij de andere kant op. Met de autotrein mee bij Kandersteg is ook weer leuk.

Half 3 arriveren we bij Wiler. Parkeren de auto en gaan met de Gondelbaan naar de Lauchernalp.
Helaas moeten we zelf met onze koffers naar de receptie lopen en dat valt een beetje tegen.

Het pad loopt gedeeltelijk over keien en de koffer wordt daardoor beschadigd. Het is een hele klim.
Het appartement is schitterend met alles erop en eraan.
Om 18.30 worden we opgehaald met de auto om boven in restaurant Berghaus het 3-gangen welkomstdiner te gebruiken.

Het eten was slecht; de soep was vet en veel te zout, de dressing van de salat was te sterk en de ragout met penne was niet om over naar huis te schrijven. Tot overmaat van ramp kregen we te horen dat we niet meer teruggebracht konden worden omdat degene die ons heeft gebracht al naar huis is.

De paniek sloeg een beetje toe, het zou snel donker worden en zeker nog 1 uur lopen naar ons appartement.

Omdat we bleven aandringen kwam er na 20 minuten toch een auto voorrijden om ons terug te brengen naar ons appartement.

Het was spannend allemaal en ik ben benieuwd naar het ontbijt morgenochtend. We zien het wel.

Wandeling Lachernalp – Fafleralp 6.00 uur
De andere ochtend om 7 uur worden we wakker door het geluid van een helikopter die door het Lötschental vliegt. ’s Nachts is het hier zo stil dat je oren er pijn van doen. Ik ging om half 1 nog even naar het toilet en keek nog even naar buiten, wat een sterrenpalet kreeg ik te zien, prachtig. Dat belooft mooi weer dacht ik nog.

We ontbijten in restaurant Senne van het vakantiepark.
De broodjes smaken goed en de zon staat te stralen aan de hemel. We hebben zin in de dag en gaan op weg. Het beloofd een mooie dag te worden.

We gaan wandelen vanaf Lauchernalp via de höheweg naar Fafleralp, een wandeling van ongeveer twee-en een half uur.
Het is geweldig. Prachtige mooie uitzichten en een felle zon.
Uiteindelijk hebben we de terugweg ook maar gelopen en kwamen door de dorpen Blatten en Ried weer aan in Wiler.
Totaal 7 uur gelopen.
De laatste gondel om half 6 weer naar boven genomen. Heel erg genoten vandaag.

We maken spaghetti en dat smaakt wel weer.
Lekker glaasje wijn erbij. En het weerbericht voorspelt de hele week mooi weer. Dat wordt weer genieten.

Wandeling Lachenrnalp – Hockenalp – Kummenalp – Restialp – Faldmalp - Ferden 5.30 uur
Vanmorgen geprobeerd om te e-mailen maar de verbinding was slecht. Na het ontbijt beginnen we vandaag aan en wandeling boven in de bergen. Het weer is prima en de temperatuur is al boven de 20 graden.

In korte broek en T-shirt gaan we op pad. Het is een mooie wandeling over enkele rotsachtige paden. Soms met behoorlijk steile paden en af en toe een vlak stuk. Tegen de middag stoppen we bij een gasthuis op de Kummenalp en doen ons tegoed aan een glas melk met een appelstrüdel in vanillesaus, erg lekker.

Het is flink aanpoten om de Faldmalp te bereiken
op 2.090 m. Daarna gaat het pad behoorlijk steil omlaag en komen we uiteindelijk uit in het plaatsje Ferden, de eerste plaats aan het begin van het Lötschental.

We nemen de bus naar Wiler en kopen bij een supermarkt een plak chocola voor bij de thee. Om 17.00 uur zijn we terug in het appartement en na wat opgeruimd te hebben eten we heerlijke sperziebonen met gebakken aardappelen en Duitse biefstuk.

Wisseldag van Alpine Village naar Hotel Victoria.
Vandaag vertrekken we naar Vercorin.
Gelukkig worden onze koffers toch naar de Gondellift gebracht door een man op een motor met laadbak.

We moeten nog wel 20 minuten wachten voor de dalvaart.
De koffers worden ingeladen en na het inleveren van de parkeerkaart rijden we met behulp van de TomTom van het plaatsje Wiler naar Vercorin, onze volgende vakantiebestemming.

Gelukkig is het prachtig weer en rijden we op ons gemak naar boven. Vercorin ligt op 1.310 m dus is het behoorlijk klimmen. De weg naar boven is smal, voor het passeren van tegenliggers moeten we een paar keer uitwijken naar een opstelplaats.

Aangekomen in Vercorin worden we welkom geheten door de Nederlandse eigenaar van Hotel Victoria.