ZWITSERLAND
Berner Oberland Kandersteg

Tekst en foto's:
Coen en Els van Schie

Het is 7 maart 2009 en we vertrekken naar Kandersteg in het kanton Berner- Oberland van Zwitserland. We hebben er erg veel zin in.

Sneeuw ligt er volop. Wij gaan daar heerlijk wandelen in een mooie sprookjeswereld. Jaren geleden gingen wij ieder jaar skiën met ons gezin en familieleden. Dit jaar willen we niet meer snel naar beneden suizen, maar liever genieten van de mooie natuur die daar in die Schweiz is te vinden.

We vertrekken om 4.00 uur in de ochtend, de lucht is helder en de maan staat vol aan de hemel. Toch komen we in Zoetermeer al in een dichte mist terecht dat zal duren tot Venlo. Vermoeiend stukje rijden, dat wel.

Als het rond een uur of zeven licht wordt rijden we de zon tegemoet.
Na de nodige tussenstops komen we voor de stad Basel in een file terecht die ons uiteindelijk twee uur vertraging oplevert.

Pas tegen half vier in de middag komen we aan in ons hotel. Het appartement is ruim en schoon en van alle gemakken voorzien.
Hier voelen wij ons weer prima thuis. We pakken de koffers uit en maken een verkenningstochtje door het dorp Kandersteg.

Het is hier echt een sprookje en meters sneeuw wachten ons. Morgen gaan we naar boven.

Zondag

Vandaag lopen we in een kwartiertje naar het dalstation van de Luftseilbahn Oeschinesee. Het is een gloednieuwe gondellift die vorig jaar is gebouwd. De Oeschinesee ligt op een hoogte van 1578 m. We wandelen in een tocht van 3 km naar het meer.

Je kunt langs het meer lopen en ook een deel over het ijs naar de andere kant van het meer, wel op eigen risico natuurlijk.
Er ligt ongelooflijk veel sneeuw.

Zodra je naast het pad belandt zak je tot je knieën in de sneeuw.
Op het meer hebben vissers met ijsboren een wak gemaakt. Leuk om te zien hoe ze daar op het bevroren meer zitten te vissen. Rond 16.00 uur nemen we de gondel terug naar beneden.

In ons chalet aangekomen proberen we internetverbinding te krijgen met het draadloos netwerk van het hotel. We hebben een wachtwoord gekregen en het lukt om met mijn iPhone te mailen en te internetten. Dat is leuk.

Maandag

Sneeuw, dat is de weersverwachting voor vandaag. Het ontbijt nemen we in het hotel. Het lekkere ontbijtbuffet in Zwitserland willen we niet missen.

Rond 11.00 uur gaan we op stap met de Nordic-walk pools en volgen de bordjes met winterwandelroute.

We lopen door naar het dalstation van de Luftseilbahn Sunnbuél die omhooggaat naar de Gemmipass op 1936 m boven de zeespiegel.

Het begint steeds harder te sneeuwen en binnen no-time ligt er een vers pak sneeuw.
Omdat het steeds harder gaat sneeuwen, nemen we na een kopje koffie en thee, de bus terug naar Kandersteg.
Bij het plaatselijk toeristenbureau worden vandaag de nieuwe gasten welkom geheten onder het genot van een hapje en een drankje.

Een glaasje glühwein gaat er wel in. Na het eten plannen we voor morgen een dagje naar Adelboden met de bus omdat ook voor morgen veel sneeuw wordt verwacht.

Dinsdag

We zijn al vroeg uit de veren. Na het ontbijt nemen we de bus naar Adelboden, dat ligt op een hoogte van 1353 m. We rijden via Fruitige en komen rond 10.45 uur aan bij het busstation van Adelboden.
Een hele gezellige plaats en we wandelen eerst door het centrum heen en bekijken de mooie winkels links en rechts van de hoofdstraat.