ZUID-AFRIKA

Tekst en foto's:
Ton Stegers.

Het vertrek
Op Schiphol begint de reis ons avontuur kan beginnen.
Om 17.30 eerst naar Londen, Heathrow om daarna met South African Airways de lucht in te gaan Londen al ff kort kennis gemaakt met de groep die uit 21 personen bestaat.

Voor ons allebei voor het eerst een dergelijk lange vlucht voor een vakantie buiten Europa.

Het slapen in het vliegtuig ging moeizaam (zaten wel opeengepakt als in een legbatterij.) Maar niet getreurd we gingen een avontuur tegemoet.

De vlucht was lekker rustig, zodat we de andere dag redelijk fris aan kwamen in Capetown.( Aangekomen in Capetown om 12.00 uur.)
Opgevangen door Gerrit de reisbegeleider stond onze bus
- ik bedoel truck - bus mocht je niet zeggen (dat is vervoer voor watjes) al klaar.

De temperatuur was zo 25.Gr. we reden van het vliegveld gelijk naar het hotel.

Wat ons het eerste op viel waren de golfplatenhuisjes langs de kant van de weg, niet een paar, maar wel honderden die beelden ken je alleen van TV.
Deze onderkomens zouden wij de komende weken nog vaak genoeg zien.
Aan gekomen bij het hotel waren de kamers nog niet klaar, we konden ons wel snel om kleden, dus de korte broek aan en de stad in.

Gerrit gaf ons het advies om een taxi te nemen naar het Waterfront en daar een hapje te eten.
Heerlijk op een terras lekker in de zon, aan het water, in het bruisende leven, lekkere muziekgroepjes en zeehonden.

Een stad als kaapstad was gevaarlijk hadden wij ons laten vertellen maar waar wij terecht kwamen was de luxe hoek van Capetown.
We zagen prachtige winkels en leuke bands die op de straat aan het spelen waren.
We hadden ook gezien dat je naar het Robben eiland kon waar Nelson Mandela gevangen had gezeten.

Robben eiland
Gelijk geïnformeerd naar tickets maar helaas die dag konden wij niet meer met het bootje de oversteek maken omdat het volgeboekt zat, iedereen wil daar natuurlijk eens rondsnuffelen.
Dan maar terug naar het hotel lekker gaan douchen en een uurtje slapen want we waren toch inmiddels wat stuk van de lange reis.

's Avonds om 18.00 uur een Welkoms bijeenkomst met de groep, met praatje door Francois, we wisten niet dat hij de komende tijd onze reis begeleider werd maar daar over later.

We gingen met ze allen per taxi naar een restaurant om gezamenlijk te eten, en wat verder kennis met elkaar te maken. Het was ons eerste Braai in Zuid Afrika.
Daarna op tijd naar bed, om s’ morgens om 7.00uur aan het ontbijt te zitten. En dat “op tijd naar bed gaan” bleek een noodzaak te worden voor de rest van de trip.

Maandag 8 november.
’s Morgens na een lekker ontbijt vertrokken we om 8.00 uur naar de kust, naar Kaap de Goede Hoop.
Eerst gingen we langs de pinguïns aan de kust, een prachtig gezicht om er zo honderden bij elkaar te zien en zo dichtbij .

Heerlijk om zo rond 8.30 uur al aan het strand te lopen, lekker in de zon met je zomer kleding aan en dat in november.
In Nederland was de eerste sneeuw al gevallen. We vertrokken daar richting DE KAAP, voor alle zeelui bekend want je ben pas een echte zeeman als je de kaap gerond hebt. Een schitterend uitzicht.

Ria heeft nog even aan haar vader gedacht die dit ook gezien moet hebben toen hij met zijn schip aankwam om naar Kaapstad te komen en moest bunkeren.
Onderweg naar Kaap de Goede Hoop, bavianen, en bles -en springbokken gezien. Het idee dat je daar op het uiterste puntje staat. Fantastisch.
Wij zagen voor het eerst dieren in het wild, struisvogels, bokken en baboons. Na al deze indrukken en de eerste foto’s en film gemaakt (Ton voor het eerst zijn Videocamera- technieken kon uitproberen).

In de middag gingen we naar Robbeneiland, de boot vertrok bij het Waterfront en hebben we vol bewondering gekeken naar de zeerobben in de haven die daar heerlijk vrij konden zwemmen.

Op Robbeneiland aangekomen konden we heerlijk vrij wandelen en vrijheid had daar een dubbele betekenis, Nelson Mandela had daar 27 jaar in de gevangenis gezeten.

We waren wat van de groep afgedwaald en lekker zelf gaan rond zwerven. Op plekken komen waar niemand kwam, uiteindelijk met een groep meegelopen, en een rondleiding gekregen van een voormalige gevangene die samen met N.M. 20jaar in de gevangenis had gezeten en nu als gids werkte.

Voor en in de cel van Nelson gestaan ( 5 minuten en dat was al lang!!)
Een cel van amper 2 bij 2 meter waar net een matras op de grond past.

Daarna kon je nog vragen stellen aan de gids o.a. was er een vraag of Nelson Mandela nog wel eens terug kwam op de plek.
Hij was al 14 keer terug geweest op het eiland.
Ik stelde de vraag aan de gids of hij geen haat had tegen de blanken,
hij gaf als antwoord:
Nelson Mandela had gezegd je moet wel vergeven maar niet vergeten, hij dronk zelfs regelmatig een biertje met de bewakers van de inmiddels voormalige gevangenis.

Samen lekker teruggewandeld over het eiland met zijn heerlijke natuurpracht en de vele vogels die op het eiland aanwezig waren en ijverig nesten bouwden.
En na nog wat praten over wat er zich allemaal heeft afgespeeld op het eiland, gingen wij enigszins aangeslagen weer terug naar de boot waar we onze groepsgenoten weer tegen kwamen.

Na even nog snel een paar kaarten en een leuke pet voor Ton te hebben gekocht gingen weer op de boot naar het vasteland. 's Avonds met aantal van de groep lekker gegeten aan het waterfront in een leuk Jazzrestaurant