VIETNAM

V I E T N A M

MEER REISINFO EN FOTO’S TE VINDEN OP ONZE TRAVELBLOG:
WWW.TANGATANGA.COM/HERLINDEMARC

HALONG BAY is een enorme baai waarin meer dan 3000 grillige kalkstenen eilanden spectaculair uit zee optorenen, vaak zijn het 50 tot 100 meter hoge rotspieken. Aan de voet ervan vindt men hier en daar strandjes, enkele eilanden zijn wat groter en bewoond. De prachtige baai met zijn karstrotsen onderging gedurende 20 miljoen jaren een grote evolutie onder de invloed van het vochtige tropische klimaat en erodeerde door sterke wind en golfslag. Deze door Unesco erkende site werd dankbaar gebruikt als decor voor enkele films, het is één van de toeristische topbestemmingen in Vietnam.
Om 8.00 u ’s ochtends worden we opgehaald aan ons hotel voor de 3 ½ uren durende tocht naar Halong Bay. We zijn benieuwd of de gemaakte beloftes ditmaal zullen uitkomen, reeds vertrouwd met de Vietnamese verkoopsstijl ...
Een minibusje brengt ons naar het plaatsje Halong City aan de rand van Halong Bay, waar de meeste toeristenboten vertrekken. Wij zijn slechts met 6 personen, zoals ons werd beloofd. Onze gids Tiger praat onderweg honderduit over dingen die hij langs de weg ziet, het leven in Vietnam en meer in ’t bijzonder in zijn dorp, wat we mogen verwachten van deze tocht, … Hij is echt een spraakwater, die bovendien boeiend kan vertellen.
Aan de kade liggen allemaal grote houten schuiten met een typische vorm. Het is hier een ware heksenketel van boten die naast elkaar aanleggen om hun passagiers te laten opstappen … dat belooft. Sommigen zijn wat kleiner en worden enkel voor het varen gebruikt, ze vervoeren meestal grotere groepen mensen die overnachten in een hotel op een eiland in de buurt. Onze boot is één van de grotere, waarop zich ook luxekajuiten bevinden om te overnachten. Aan boord vinden we onmiddellijk de centrale tafel in de zitruimte, die mooi gedekt is voor 6 personen. Maar eerst krijgen we een luxe kajuit toegewezen, die zelfs een privé balkonnetje heeft.
Eens we uit de haven wegvaren valt de drukte nog mee, zoals men ons had voorspeld. Het is immers winterseizoen en dit zou het toerisme sterk laten afnemen. De boten varen zeer verspreid en eigenlijk zijn ze fotogeniek wanneer ze tussen de rotsen door varen … Het schouwspel is enorm, de mist die hier hangt doet niet echt afbreuk aan het uitzicht, maakt het eerder mysterieus. We kunnen dit natuurlijk niet vergelijken, misschien is het nog indrukwekkender wanneer de zon en blauwe lucht aanwezig zijn.
Wanneer we Hang Sung Soi bezoeken, een grote kalksteengrot in één van de rotseilanden, merken we weerom de massa mensen die hier vertoeft. Het is aanschuiven op het paadje door de grot … dit hebben we nog nooit meegemaakt. Deze grot is één van de mooiere die we in Azië tot nu toe hebben bezocht, maar ze is zeker niet vergelijkbaar met onze prachtige Belgische grotten.
Verderop gaan we kajakken op een lagune, een soort binnenmeertje in één van de grotere rotsen, Hang Luong. Eerst peddelen we door een grottunnel om er te geraken en worden verrast door een groep aapjes die ons verwelkomen. Ze spelen op de verticale rotswanden, ongelooflijk dat ze niet vallen.
Al vlug kunnen we genieten van een mooie zonsondergang, waarna we voor anker gaan in een rustige baai voor het avondeten en de overnachting. Het wordt een aangename avond, het klikt goed tussen ons kleine groepje.
Tiger stelt ons voor wat vroeger op te staan zodat we voor de drukte een aantal bezoeken kunnen afleggen. Vóór ’t heerlijke ontbijt beklimmen we de 425 treden naar de top van Titop eiland, van waar we een mooi uitzicht hebben op de zonsopgang boven de spectaculaire baai … en we genieten van de rust, we zijn hier alleen.
Op terugweg bezoeken we een parelkwekerij, waarbij ons het ganse proces van de parelcultuur wordt getoond. Hierna zijn we overtuigd ... echte parels zijn niet te koop !
De parels worden in de oesters gestopt, waarna ze overdekt worden met een laagje natuurlijk gevormde parelmoer. Volledig echte parels, die op natuurlijke wijze zijn ontstaan in een oester, worden meer en meer zeldzaam en daardoor ook onbetaalbaar, vertelt men ons. Ook hier zien we geen andere toeristen.
We varen nog voorbij vissersdorpjes op palen en relaxen op het dek van het schip terwijl we langs een alternatieve route terugkeren naar Halong City, waar onze boottocht eindigt met een lunch in een restaurant.

Een minibusje brengt ons opnieuw naar ons hotel in Hanoi. We zijn zeer tevreden over de organisatie van onze tocht, het was wat kort, maar het belangrijkste is dat we de prachtige grillige rotsformaties op zee hebben kunnen zien … en ’t waren er een massa.

Excursies:
2 daagse tocht met 24 uren verblijf op 1 boot: 85 USD pp alles inbegrepen met uitzondering van de dranken, overnachting op de boot in een luxekajuit met sanitair (massagedouche, warm water) eigen balkon en airco, het transport in een minibus ernaartoe en terug, lekkere keuken, geboekt bij Vega travel en begeleid door de zeer bekwame gids Tiger, tel.(84-4) 39 26 20 92, 24a Hang Bac, Hanoi, vegatravel@fpt.vn, www.vegatravel.vn

Na onze boottocht in Halong Bay worden we opnieuw geconfronteerd met de enorme drukte van HANOI, we komen aan tijdens de avondspits wat het nog erger maakt. Het is vrijdagavond en lijkt zo mogelijk nog veel drukker dan onze eerste avond hier op woensdag ... niet uit te houden. We eten vlug iets kleins en zijn blij onze kamer te kunnen opzoeken.
De volgende dag maken we een wandeling in de koloniale buurt van de stad. Hier is het al wat rustiger, alhoewel we het eerder ‘normaal’ zouden noemen.
Bij ons bezoek aan de tempel Van Mieu, de tempel van de literatuur, worden we omringd door groepjes jonge meisjes, uitgedost in kleurrijke en elegante traditionele kledij. Ze vragen ons of we wat foto’s van hen willen nemen, daarna willen ze samen met ons op de foto. Het blijken pas afgestudeerde universiteitsstudentes die dit komen vieren. Verderop zien we de jongens op hen wachten, die allemaal een wit hemd onder een zwart pak dragen. Dit maakte het tempelbezoek voor ons speciaal.
We zijn te laat om het mausoleum van Ho Chi Minh te bezoeken (enkel ’s ochtends open tot 11 uur), maar bewonderen het zwaar bewaakte strakke gebouw. De pagode op 1 pilaar aan de achterkant, stelt niet veel voor.
Ernaast bevindt zich het park met het paleis en de vroegere woning van Ho Chi Minh. Het is druk in het park, waar zich langs de rand van een meertje het gebouw bevindt waarin de voormalige heerser werkte. Het is indrukwekkend om zien hoe hij tijdens de Vietnam oorlog in een zeer bescheiden maar luchtige donkergekleurde palenwoning woonde, uit angst voor bombardementen van de grotere gebouwen. Dit terwijl wat verderop in het park een prachtig paleis ter beschikking was.
Op terugweg naar ons hotel wandelen we doorheen de mooie oude Citadel, een rustige omgeving met veel groen. Ook hier komen we opnieuw de universiteitsstudenten tegen.
De brede voetpaden in deze buurt worden nuttig gebruikt … voor het spelen van badminton. We kunnen het niet laten eventjes te blijven kijken.

Ernaartoe:
het transport naar ons hotel vanuit Halong city maakt deel uit van de tour naar Halong Bay
Overnachtingen:
Vega hotel: 20 USD voor een nette kleine 2 persoonskamer zonder raam, met sanitair (warm water), inclusief westers ontbijt, TV, airco, koelkast, waterkoker, lift, gratis WIFI in de kamer, gratis internet aan de receptie, zeer vriendelijk en behulpzaam, bieden hun eigen tours aan naar Halong Bay en Sapa, tel. (84-4) 39 23 33 66, 75 Hang Dieu street, sales@vegahotel.vn, www.vegahotel.vn, beoordeling: 3/5
tempel Van Mieu: 5.000 VND pp
presidential palace van Ho Chi Minh: 25.000 VND pp
Citadel: gratis

SAPA (36.200 inwoners) is een bergdorp, gelegen op 1.650 meter hoogte. Dit bergstation dat in 1922 door de Fransen werd opgericht, is het enige dorp in het noorden van Vietnam dat zo toeristisch werd uitgebouwd. Het concept ervan is zo opgevat dat men optimaal kan genieten van prachtige uitzichten op de omringende bergen en rijstterrassen. Ondertussen wordt er maar verder aangebouwd (vooral grote hotelgebouwen), alle logica gaat jammer genoeg verloren.
Het dorp wordt door het centrale plein en de kerk opgesplitst in 2 delen. Het is tevens een belangrijke marktplaats voor de bergbevolking (vooral H’Mong en Red Dzao stammen) uit de omringende kleine authentieke dorpjes, die het stadje opfleuren met hun kleurrijke traditionele uitdossing. Door de opkomst van het overvloedige toerisme is het leven van de bergstammen danig veranderd.
De koudste maanden hier zijn januari en februari, wanneer er echt een winter heerst (soms durft het wel eens te sneeuwen).
Met de nachttrein reizen we van Hanoi naar Sapa, een nieuwe ervaring die ons iets minder bevalt door het sterke wiebelen van de trein. Toch komen we redelijk uitgeslapen aan in de prachtige bergomgeving. Het dorp zelf is niet echt aantrekkelijk. De vele lelijke betonnen gebouwen met hotel accommodatie tussen kleinere exemplaren in meer koloniale stijl maken er echt een kakofonie van.
Bij aankomst in Sapa wordt ons busje onmiddellijk omringd door een groepje kleine vrouwtjes (oud en jong, vaak met baby op de rug), uitgedost in hun kleurrijke traditionele klederdracht. We kunnen verschillende stijlen onderscheiden, afhankelijk van hun dorp en stam van afkomst. Wanneer we uitstappen komen ze ons vriendelijk begroeten en spreken ons aan, elke toerist heeft er al vlug enkele aan zijn been … Hierbij stellen ze allemaal dezelfde vragen, die we proberen te blijven beantwoorden met evenveel geduld. ‘Waar kom je vandaan ?’, ‘Wat is je naam ?’, ‘Hoe oud ben je ?’, … en zo maar door. Ze spreken beter Engels dan vele andere Vietnamezen.
Eerst begrijpen we het niet goed, er volgt geen enkele vorm van ‘verkopen’. Wanneer we later op de dag het dorpje gaan verkennen, zijn ze er weer. Toch wel eigenaardig … maar na een tijdje evolueert soms het gesprek: ‘Wil je mijn dorp gaan bezoeken ?’, ‘Later shoppen, hé ?’ en sommigen durven zelfs metalen armbanden en handwerken aan te bieden. We vermoeden dat ze hier in het stadje geen souvenirs mogen verkopen aan toeristen buiten de markt, vandaar hun voorzichtige ‘commerciële’ aanpak ...
Hier worden we weerom met ongelooflijk veel toeristen geconfronteerd, zoals op de meeste plaatsen in Vietnam, maar de vrouwtjes zijn nog met veel meer ...
We gaan ons informeren in het toerismekantoor, wat de naam heeft niet commercieel te zijn, een uitzondering in Vietnam. Hier verkoopt men wandelkaarten … wandelen in het dorp is ok, maar wie meer dan enkele km ver wil gaan heeft zeker een gids nodig, wordt hier beweerd. Met informatie zijn ze echt niet gul … of hadden we de verkeerde persoon tegenover ons ?
Aan de hand van een wandelkaart stippelen we een wandelroute uit, langs enkele kleine authentieke dorpjes, tussen de mooiste rijstterrassen door. En we nemen het risico … gaan erop uit zonder gids !
Aanvankelijk worden we weer door de vrouwtjes gevolgd, die we na een tijdje proberen duidelijk te maken dat we graag alleen wandelen en dat we niets zullen kopen. Het duurt even, maar ze druipen uiteindelijk teleurgesteld af ... misschien omdat ze ons wandeltempo niet kunnen volgen met hun kleine pasjes.
Enkele keren moeten we dit verhaal herhalen, omdat we steeds opnieuw door een groepje vrouwtjes worden ‘ontdekt’.
Onderweg zien we zeer weinig toeristen, de enkelingen die we tegenkomen hebben een privégids mee. Groepen zien we helemaal niet op dit traject. Bij twijfel, vragen we de weg aan de locale mensen die hier en daar opduiken. Het blijkt uiteindelijk te werken !
We zijn zeer tevreden over ons gekozen traject en genieten van de mooie wandeling tussen de vele prachtige rijstterrassen. Jammer dat deze niet groen zijn … verkeerde seizoen.
Na een kleine 20 km (misschien is dit de reden dat we zo weinig toeristen tegenkomen), keren we terug naar de weg. We komen uit aan een zeer toeristisch dorpje dat wordt overspoeld door de toeristen … de ganse weg vonden we nergens vuil langs het pad of in dorpjes, hier ligt het er vol van … vooral de papiertjes van het snoepgoed dat door vele toeristen gul wordt uitgedeeld aan de locale kinderen.
Zonder probleem vinden we hier 2 (taxi)brommertjes die ons achterop meenemen naar Sapa.
Verkleumd van de kou zoeken we voor het avondeten een restaurantje waar de open haard brandt. Op de middag is het hier slechts 15 °C … Gelukkig vond Marc een hotelkamer met elektrische dekens, zodat we ons wat kunnen opwarmen ’s nachts.

Ernaartoe:
taxi hotel – treinstation: 20.000 VND, taxi met taximeter, de chauffeur werd de les gespeld door de hotelreceptioniste dat hij in rechte lijn van het hotel naar het treinstation moest rijden
nachtslaaptrein Hanoi – Lao Cai: 28 USD pp, 8 ½ uren onderweg, 4 personen per slaapcompartiment
minibus Lao Cai – Sapa: 40.000 VND pp (normale prijs is 50.000 VND), 45 min onderweg
Overnachtingen:
Pumpkin hotel: 10 USD per nacht voor een ruime nette 2 persoonskamer met eigen sanitair (warm water), kamer met zijzicht op de rijstterrassen, TV, WIFI, elektrische dekens, gemeenschappelijk balkon, restaurant aanwezig, tours worden aangeboden, ook niet commerciële informatie voor tochten beschikbaar, tel. 020 38 72 350, 42 Cau May street, pumpkinsapa@gmail.com, vriendelijk en behulpzaam onthaal, beoordeling 4/5
dagwandeling in de omgeving:
we verlaten het dorp aan de zuidkant en nemen een dalende weg. Het eerste deel van dit traject gaat langs een smalle rijweg, waar naar onze zin te veel verkeer is. Na een 3-tal km nemen we een dalend pad rechtsaf (richting dorpje Y Ling Ho), om na wat bochtenwerk beneden aan de rivier uit te komen, die we oversteken via een smalle houten brug. Eens over de rivier, wandelen we een klein eindje naar rechts, waar we aan het dorpje komen. We keren op onze stappen terug om het linkerpad te volgen dat min of meer evenwijdig met de rivier loopt, op en af. Onderweg komen we nog enkele kleine dorpjes tegen, zoals Lao Chai Sang, Ly Lao Chai, Ta Van. Wanneer we het schoolgebouwtje van Lao Chai voorbij zijn, dalen we af naar de rivier. Hier komen we in het toeristische Ta Chai terecht, we bevinden ons duidelijk in de buurt van de weg. We kijken even rond vooraleer het brede pad te nemen naar de brug, die aan de overkant opklimt naar de weg. Aan de huisjes hier worden (taxi)brommertjes met chauffeur aangeboden die ons terugbrengen naar Sapa.
Aan de kleine huisjes onderweg kan je hier en daar zeer beperkt drankjes kopen, op 1 plaats wordt zelfs een maaltijd aangeboden.
Ticket sightseeing: 40.000 VND pp., te kopen aan een loket langs de weg voor de eerste afslag.
Wandelkaart 1:100.000 : 30.000 VND (dit was de enige kaart die we vonden in het dorp)
Brommertje met chauffeur Ta Chai – Sapa: 50.000 VND pp. (helm inbegrepen)

DIEN BIEN PHU (DBP) is een stadje met 72.700 inwoners, dat gelegen is op een hoogte van 491 meter in een vlakke hartvormige vallei tussen groen gebergte. Het is bekend om een beslissende strijd (7 mei 1954) waarbij de Franse koloniale troepen een zware nederlaag leden tegenover de Viet Mingh. Behalve een groot aantal bunkers en enkele oorlogsmuseums heeft het plaatsje weinig te bieden. Een aantal etnische bevolkingsgroepen leven in de omringende bergen, maar hen treft men niet aan in het stadje.
Na een 9 uren durende busrit van 196 km over zeer slechte wegen, komen we dooreen geschud aan in Dien Bien Phu. We voelen onmiddellijk het temperatuursverschil, hier heerst een aangename koelte dankzij de minder hoge ligging. We bevinden ons op een van de meest afgelegen locaties van Vietnam, niet zo ver van de grens met Laos. Toeristen zien we amper. Wie de grens met Laos overgaat/komt, maakt hier meestal een tussenstop omdat de verplaatsing anders te lang duurt. Wie echt alles over het oorlogsverleden van Vietnam wil weten … komt hier zeker aan zijn trekken, maar voor de meesten is dit de verre verplaatsing niet waard.
Zelf zullen we morgenochtend onmiddellijk doorreizen naar Laos. Het plaatsje zegt ons niet veel … een brede drukke hoofdstraat, waarlangs veel commerciële activiteit heerst … Wat gebouwen met bovenverdiepingen in koloniale stijl zoals meestal in Vietnam, een oorlogsmonument, …

Ernaartoe:
minibus Sapa – Dien Bien Phu: 250.000 VND, 9 uren onderweg, we betaalden 40.000 VND extra om goeie plaatsen in het busje te reserveren en waren hierom nadien zeer blij, het busje zat overvol !

Overnachtingen:
Viet Hoang hotel: 150.000 VND voor een kleine 2 persoonskamer met eigen sanitair (warm water), heel klein badkamertje, piepkleine handdoeken, keihard bed, niet 100 % proper, WIFI werkt niet, veel geluidshinder, men spreekt geen Engels, tel. 0230 37 35 046, 67 Thanh Binh, beoordeling: 1/5.