PAPOEA NIEUW-GUINEA
Eilanden in de Bismarck Archipel

Tekst en foto's:
Kristine Hannon

Lorengau op Manus Island, Tong Island (Hornos Island group).
Om 08u15 worden we aan wal gebracht voor een bezoek aan Lorengau, hoofdplaats van de provincie Manus. Er is een postkantoor, een bank en een toerismebureau. Verder zijn er enkele winkels. Vandaag is het marktdag, alle goederen liggen uitgestald op tafels of op de grond onder de overdekte galerijen.

De plaatselijke supermarkt is de volgende halte. Ik maak een praatje met Patrick die elke dag 20 kilometer te voet aflegt om hier te komen werken. Patrick zit aan de balie waar je tijdens het winkelen je rugzak kan afgeven. Hier in Lorengau worden toeristen vriendelijk onthaald, ze hebben vertrouwen in de Christelijke manier van omgaan met vreemdelingen en ze vinden de onderlinge communicatie zeer leerrijk.

We bezoeken nog het Harbourside hotel, waar ik een interessant boekje vind over Antarctica.
We zetten onze weg verder en varen naar het prachtige Tong eiland.
Het dorpje dat we bezoeken ligt aan de rand van de lagune, door twee landtongen gescheiden van de zee.

We varen de dorpelingen achterna die ons met hun kanootjes verwelkomen. Verbazingwekkend mooi is dit, de zee getooid in alle tinten blauw en contrasterend de lagune in alle tinten groen. Schitterend!

Witte stranden wisselen af met door kokosschelpen bedekte oevers, allen omzoomd door hoge palmbomen. We gaan aan wal via een houten loopbrug, wandelen door het palmenwoud en bereiken het schooltje. Nadien varen we een eindje terug naar een paar houten huisjes waar eilanders bezig zijn met de dagelijkse bezigheden.

Aan het strand gaan we snorkelen in het zwembad van de oceaan.
De buit is een paar stukjes koraal en enkel mooie schelpen.

Terwijl de rest een rondvaart doet van het eiland, spelen Celine en ik als kleine kinderen op de schommel aan een boom boven het water.
Eens terug aan boord vertrekken we richting provincie New Ireland, een eilandengroep met als provinciehoofdplaats Kavieng. Op weg daarheen gaan we naar Tsoi Island en passeren we New Hannover. Over dit eiland doet een grappig verhaal de ronde.

Op het einde van de jaren zestig, toen er sprake was van een verenigd land ‘Papua’, onafhankelijk van Australië, waren de inwoners van New Hannover niet onverdeeld gelukkig met die plannen.
Ze deden een grote inzamelactie bij alle inwoners en kregen een bedrag van 2000 dollar bijeen.
Ze schreven een brief naar Johnson, toenmalig president van de USA en boden hem de 2000 dollar aan om hem te overhalen hun leider te worden.
Is het waar, ik kon het nadien niet achterhalen….

Ondertussen zijn we al een eind gevorderd, en zagen ‘en passant’ de aangekondigde passage van een satelliet, hoog tussen de sterren.

Tsoi Islands, Kavieng op New Ireland.

Wakker om 05u30 om mijn dagboek bij te werken. Mijn schrift ligt op de vensterbank en liggend en buiten kijkend pen ik mijn schrijfsels neer. Plots zie ik net naast mijn venster op nog geen drie meter van mij een dolfijn opduiken!! Een paar keer na elkaar. Het duurt enkele seconden voor het tot me doordringt wat ik nu precies heb gezien. Vlug gris ik mijn camera mee en loop naar het dek. Maar jammer genoeg is het te laat.
Het is tot op vandaag een moment dat ik nog steeds voor mijn ogen zie, om nooit meer te vergeten!

Om 08u15 vertrekken we richting de Tsoi eilanden. Zoals de meeste exotische eilanden hier is dit terug een adembenemend plekje onder de tropische zon (en een hevig onweer!). We varen tussen de twee eilanden door om op het strand vóór de Mansava Guesthouse aan wal te gaan.

De ligging is schilderachtig mooi met paalwoningen en houten veranda, voeten in het zand. Om van Kavieng naar hier te varen duurt het ongeveer 90 minuten voor de prijs van 160 kina (ongeveer 40 euro). Ter plaatse kun je snorkelen, duiken, zwemmen, bushwalking of excursies doen. De guesthouse kost 80 kina per nacht (20 euro)overnachting en 3 maaltijden inbegrepen (internet opzoeking leert me vandaag dat de prijs nu 65 euro bedraagt).

We wandelen een beetje langs het strand. Honderden mini krabbetjes koersen weg en weer over het zand, hun huisjes meeslepend op hun ruggetje.
Grote, keiharde zeesterren met kloppend (!) hart liggen op het warme strand.

We voelen hun hart als we ze op de palm van onze hand houden.
Het hevige onweer dat in de verte al merkbaar was, komt dichterbij. Plots valt de regen met bakken uit de hemel. Ik word gewenkt door een dorpeling, ik kan bij hem schuilen. Het huisje is piepklein en telt 5 personen, het is er muisstil. Iedereen kijkt me aan en glimlacht. Herman en Lutgard zitten daar ook.

Na de bui bedanken we deze lieve mensen en wagen ons nog eens in het zilte, tropische water. We schrijven iets in het gastenboek van de Guesthouse en verlaten alweer een tropisch paradijs.

Om 11u30 zet de boot koers naar Kavieng waar we rond 14u15 aanmeren aan de kade van de kleine haven waar we zullen bijtanken.
Te voet vertrekken we naar het Malagan Beach Resort waar we deze avond barbecuen als het tenminste droog blijft.

We wandelen door Kavieng, waar niets te beleven valt. Terug aan boord is het relaxen op het achterdek, terwijl varen we verder tot voor het hotel.
Om 18u30 schuiven we aan tafel voor een gezellige barbecue. Lekkere kip,ribbetjes, grote garnalen, kreeft e.d. met allerlei slaatjes en overgoten met menig flessen rode wijn.
De singsing die voor ons wordt gehouden is maar povertjes na wat we al gezien hebben.

Ik word aangesproken door een koppel dat me blijkt te herkennen van de uitgestelde vlucht uit Singapore. George en Fiona komen uit Schotland en verblijven al twee weken in dit hotel.
Drie jaar geleden leerden ze duiken en zijn nu verknocht aan de sport.

Gisteren waren ze op Tsoi voor een duik aan het silvertip (of Valerie’s) reef. Dé plaats om van heel dichtbij silvertip haaien te bewonderen.
Rond 21u30 gaan we terug aan boord. Jammer, ik was graag nog wat gebleven. Maar ja, geen muziek en geen ambiance, we gingen dus verder drinken aan boord. Maar dat was buiten de waard gerekend, die was namelijk ook aan wal en dus bleef de
bar dicht en werd ons drinkgelach uitgesteld.