DUITSLAND
Thüringen

Tekst en foto's:
Nico Boelrijk.
Vertrek uit Berkel en Rodenrijs op zaterdag 13 september 2003, te 8.45 uur.
Na 140 km rijden we – via Arnhem - Duitsland binnen. Even na de grensovergang stoppen we bij AC Restaurant. We proberen koffie uit het koffiezetapparaat te krijgen, maar dit geeft voor ons – als eenvoudige mensen – enige problemen. Het probleem zit hem in welke knop moet je aantoetsen en waar zet ik mijn kopje onder.
De verscheidenheid aan aantal knoppen is groot met teksten als koffie – koffie verkeerd – cappuccino – espresso en chocolade. Onder deze knoppen staan een aantal buisjes waar vermoedelijk een van deze artikelen uit voortkomen.
Nu deze keuzes aan mogelijkheden zorgen voor enige stagnatie in onze besluitvorming. Uit eindelijk hebben we een knop ingedrukt een willekeurig een kopje onder één van de buisjes geplaatst en warempel er kwam vocht uit het buisje en het heeft veel weg van een kopje cappuccino. Na dit heerlijk bakkie koffie stappen we weer in onze auto en gaan op weg naar onze bestemming Jena.
Onderweg willen we weten waar vroeger de grens tussen Oost en West-Duitsland heeft gelegen. We moeten dit antwoord schuldig blijven en zullen thuis alles in alle rust bekijken.
Om 13.30 uur parkeren we de auto en gaan lunchen en niet te vergeten de auto moet op zijn tijd ook een slokje nemen. Dit alles wordt in deze stop geregeld.
Wij eten braadworst met kartoffelsalade en een biertje en een wijntje om alles op een prettige manier weg te spoelen. De drankjes waren perfect.
Braadworst smaakte goed alleen de kartoffelsalade was niet mijn keuze.
Na de lunch gaan we wederom op pad en we ruiken reeds ons einddoel Jena. Om even over 16.00 uur rijden we het terrein van ons hotel op.
We krijgen kamer 140 op de 1e etage van een prachtig mooi ingericht hotel. De sfeer doet denken aan de jaren 1930. Art Deco.
Na het uitpakken van de koffer en de handtassen springen we op de door ons meegenomen fietsen. We gaan de omgeving verkennen. Soms rijden we over de weg, waar we niet thuis horen. Na een kleine 10 minuten weten we het verschil tussen een fietspad en een rijbaan voor auto’s.
Dat is mooi meegenomen in een voor ons vreemde omgeving. We bereiken Jena. Hierna rijden we terug naar ons hotel. We rijden langs de trambaan tramlijn 3 en 5. Deze tramlijnen hebben ons hotel als eindbestemming. Op onze kamer nog eventjes uitgeblazen van ons enerverende rit Jena v.v. Hotel.
Om 20.00 uur staan we klaar voor het gebruiken van ons diner.
De accommodatie waar het diner gegeven wordt zit er voortreffelijk en stijlvol uit. Ook hier is de stijl van 1920 terug te vinden.
Het diner staat gereed op een uitgebreid buffet. Volgens de kenners gaat het hier om een “lopend buffet”.
Nu vind ik deze benaming toch enigszins vreemd. Een lopend buffet. Het buffet loopt niet en het buffet staat ook niet op een lopende band, dus volgens mij is dit een verkeerde benaming. De enige die lopen zijn de gasten, die hun portie eetbare waren uit de gereedstaande schalen scheppen en daarna plaatsnemen op één van de gedekte tafels.
Een ober komt langs en neemt de bestelling van de drankjes op, om ze hierna in een gezellige ambiance naast ons bord te plaatsen. Ik moet zeggen het heeft wel iets.
Hierna zweven we naar onze hotelkamer en slapen als rozen.
Zondag 14 september 2003
Om 8.00 uur uit de veren. Aankleden en ontbijten. Ook hier een lopend buffet met alles er op en er aan. Het buffet is voorzien van vele lekkere en gezonde dingen. Eigenlijk te veel om op een ochtend naar binnen te werken. We doen het dan ook rustig aan.
Hierna gaan we ons omkleden. Het wandeltenue wordt aangetrokken. We gaan een wandeling maken naar Jena. Dit klinkt erg sportief en dat is dan ook! We lopen richting tram en besluiten om toch maar te gaan “trammen” . Het vervoer is gratis en dat kan je niet zomaar laten “lopen”. Met de tram worden we midden in het centrum van Jena afgezet.
We treffen het. In de stad is een stadsfestijn met alles er op en er aan. Op de markt staan vele kraampjes met etenswaren ( o.a. braadworst) – bier – wijn en allerlei hebben-dingetjes.
Poppetjes en vogelverschrikkers van stro. Midden op de markt staat een podium waar een heuse Duitse hoempapa orkest de engelen uit de hemel aan het spelen zijn.
Op de markt staan lange tafels met banken en daar zitten vele Duitsers verscholen achter een grote pul bier. Een pul die je met beide handen moet vasthouden om een dubbele breuk in je polsen te voorkomen.
Ook is het handig om iets achterover te leunen om zodoende een val naar voren te voorkomen. Het is er een gezellige boel. Het bier vloeit hier rijkelijk op dit tijdstip. Ook de braadworst en ander warme etenswaar gaan als zoete broodjes over de toonbank. Na een anderhalf uur hebben we dit wel bekeken en gaan we met de tram
terug naar ons hotel. We besluiten om Weimar te gaan bezoeken. De fietsen staan nog op de auto en dat is handig voor de fietstocht in de omgeving van deze stad.
Weimar is een mooie oude stad. Het centrum is gereserveerd voor de voetgangers. Ook fietsers mogen voorzichtig in dit gebied fietsen. Op het markt- plein is een informatie-winkel. Hier kopen we een plattegrond van deze omgeving. Het is een wandel en fietskaart. Alles is hierop duidelijk te zien.
Hierna strijken we neer op één van de vele terrasstoelen. Met een pilsje en een glas rode wijn voelen we ons helemaal in ons element. Rondkijkend zien we vele oude historische gebouwen rondom het marktplein. Hierna klimmen we op onze stalen ros en maken een fietstocht in deze omgeving. We rijden langs het riviertje Ilm. We gaan richting Osmannledt.
Bij het plaatsje Denstedt houden we halt en keren de fietsen en rijden we terug naar onze auto in Weimar.
Het was een gezellige rit van plm anderhalf uur. Terug naar ons Hotel. Omstreeks 16.30 uur strijken we neer in onze hotelkamer en blazen eventjes uit. Onder het genot van een alcoholisch drankje kijken we terug op onze dag.
Verder lezen >> www.reisimpressies - Thüringen

Erfurth. Vakhuizen op de markt
Neptunis op de markt van Weimar