CUBA
Havana en andere steden op Cuba

Tekst en foto's:
Marly Julien.

Gisterenavond zijn we geland in Havana, het was al donker en hebben niet meer gezien dan het hotel.
Na het ontbijt loop ik met Hetty door de straten van Havana.

Om ons heen zien we veel armoede.
En omdat wij duidelijk toeristen zijn worden we aangesproken door bedelaars.

We lopen door een smal straatje waar een schooltje staat. De straat is afgezet, het stukje weg is bedoeld als gymplaats.
Terug in het hotel staat iedereen klaar om een stadswandeling door oud-Havana te maken.

We lopen via de kust naar het oude fort ‘El Morro en la Cabaña’.
In het oude stadscentrum lopen we over een boekenmarkt.
Op het plein, Plaza de armas; staan veel kraampjes met boeken en kaarten en overal zien we prenten met Ché Guevarra de nationale held.

We lopen verder door de kleine en zeer oude straatjes. Veel huizen en gebouwen staan er vervallen bij. We horen dat er in Havana gemiddeld iedere dag zo’n drie huizen instorten.

We vervolgen naar Plaza Vieja, een oud plein waar niet veel te doen is, wel worden de gebouwen rond dit plein gerenoveerd, wat bijna uitzonderlijk is. Op Plaza de Catedral wordt een meisje in een prinsessenjurk gefotografeerd. De familie viert dat zij 15 jaar is geworden, dit is een traditie die uitbundig wordt gevierd.

Uiteindelijk gaan we gezamenlijk lunchen, met rijst en bruine bonen op het menu.
Van het huis krijgen we nog een mojito cocktail aangeboden. Een frisse alcoholische specialiteit met mintblaadjes erin.
Onze vrije tijd besteden we met een aantal mensen op het terrasje op Plaza de Catedral.
De toeristen worden hier vermaakt door vrouwen in Cubaanse kleding en een grote sigaar in de mond.

’s Avonds dineren we in een klein restaurantje, we eten op het balkon en hebben het uitzicht over de zee.

Later die avond belanden we bij ‘La Floridita’ dit is de bar waar Hemmingway zijn favoriete drankje kwam drinken. Er speelt een live band, veel salsa natuurlijk. De bar is sfeervol aangekleed, het is leuk om hier te zitten en te genieten van alles wat er om je heen gebeurt.
Als laatste bestemming voor deze avond gaan we met een klein groepje mensen naar Casa de Musica.
Als je binnenloopt, lijkt het wel een theater.

Er staat een live band te spelen op een super groot podium, en er wordt flink gedanst.
Het leuke hier is ook dat er alleen Cubanen komen, dat maakt het voor ons ook wel speciaal.
11 feburari 2006

Om 9.00 uur zijn we fietsen op gaan halen. We gaan namelijk een fietstocht maken door het nieuwe gedeelte van Havana.
Als we net onderweg zijn krijgt er al iemand een lekke band. Omdat we met een vrij grote groep zijn, zijn we ook regelmatig mensen kwijt.

Na wat heuvels op en af stoppen we bij de grootste begraafplaats van Havana.
Hier staan ontzettend oude graven, ze zijn erg groot en erg mooi.

We fietsen verder naar het plein van de revolutie. Hier staat een monument, en op een gebouw staat heel erg groot het gezicht van Ché Guevarra afgebeeld.
Het is indrukwekkend om te zien en we maken hier veel foto’s. Overal om ons heen zien we van die oude Amerikaanse bakken rijden, dat is wel grappig om te zien.

Na de fietstocht eten Hetty en ik onze (in de supermarkt gekochte) broodjes op het dakterras van het hotel. We hebben een mooi uitzicht over de stad, en in de verte zien we de kust met het mooie fort ‘El Morro’.
De rest van de middag relax ik wat.
Met een groep van ongeveer 10 mensen gaan we dineren in China town, het is er erg gezellig. En we kunnen heerlijk buiten eten.

Onder het eten wordt er een Chinese show opgevoerd met draken en jongens die een vechtsport uitoefenen.

Ook krijgen we zangers aan onze tafel die het lied ‘Guantanamero’ komen zingen. We hebben het lied de laatste paar uur zo vaak gehoord dat we er nu echt schoon genoeg van hebben.
Maar we lachen vriendelijk, en uiteraard krijgt de zanger weer een fooi.

Toen we terug kwamen in het hotel was het nationaal honkbal team
gearriveerd. Honkbal is in Cuba heel erg populair, en deze jongens worden in dit land dus helemaal aanbeden.
Op het dakterras pakken we met een paar mensen nog een afzakkertje en gaan dan toch op tijd slapen.