COSTA RICA
Mijn grote reisliefde Costa Rica

Tekst en foto's: Marly Julien

Op 22 april 2008 om 20.00 uur landen op Juan Santamaria Airport in Costa Rica. Onze vrienden Cristian en Victor staan al op ons te wachten. Het is goed om weer op Costaricaanse bodem te staan, weer terug in het relaxte en tropische land. We gaan meteen door naar restaurant bar Mundo. Tijdens de heerlijke maaltijd kletsen we bij over wat er de afgelopen 3 jaar allemaal is gebeurd.
We nemen wat cervezas, maar niet te veel want morgen hebben we een druk programma.

23 april 2008
In de namiddag halen we onze huurauto op en rijden we naar de Poas vulkaan.De weg er naartoe is prachtig. We rijden langs cacaoplantages, kleine dorpjes en we zien alleen het groen van de natuur. Vooral de palmbomen langs de weg daar kunnen we geen genoeg van krijgen.
Na een lange slingerweg komen we bij een afgesloten pad.
Je kunt het terrein helaas maar op tot 15.30 uur, en dat is het net geweest. Wat een pech!
Gelukkig is de La Paz waterval vlakbij en brengen daar een bezoek.
We zitten in het regenwoud en het is fantastisch!

24 april 2008
Deze ochtend vertrekken we naar Puerto Viejo. Het duurt even voor we de stad uit zijn. Na zo’n anderhalf uur rijden zitten we weer in het regenwoud, het Brauillo Carrillo National park.
We stoppen op verschillende look-outs maar de bebossing is zo dicht dat we helaas weinig uitzicht hebben.

Langs de bermen stromen overal kleine watervalletjes.
We rijden via Guapiles naar Siquires en dan naar Limon.
Bij Limon verandert het landschap in bananenplantages, en heel veel palmbomen.Na een hele lange maar bijzonder mooie tocht arriveren we bij Azania Lodge in Puerto Viejo. Wat een paradijsje!!
De cabinas zijn houten huisjes met gaas zodat je eigenlijk buiten slaapt, ze zijn leuk en romantisch ingericht.

Na het inchecken nemen we een duik in het zwembad, en vanuit de jacuzzi spotten we de tientallen colibri’s die er rondfladderen.
De tuin van het hotel is begroeid met tropische planten en bloemen, het is echt genieten hier.
’s Avonds maken we een strandwandeling en eten we wat in het centrum van Puerto Viejo. Uit de barretjes langs de weg hoor je overal reggaeklanken, er heerst hier een super-relaxte sfeer.

25 april 2008
Om 6.00 uur worden we gewekt door de fluitende vogels. De zon schijnt al fel en het is al lekker warm. Mijn ontbijt bestaat uit een bord van allemaal vers fruit; ananas, banaan, mango, papaya.
Nu is het tijd voor het strand. Er is bijna niemand behalve een paar honden die ons gezelschap houden. Het water is lekker warm en er zijn wat golven. We genieten van de rust, het water en de zon.
’s Middags maken we een chocolade-tour. We worden enthousiast verwelkomd. Onze gids Alex leidt ons rond door de botanische tuin met tropische planten en bloemen.
Er is een typisch hutje gebouwd van de indianen.
Deze indianen leven nog steeds in het regenwoud hier zo’n 5 uur (te voet) vandaan.Dan wordt ons verteld over de geschiedenis van de chocolade in Costa Rica, en krijgen we uitleg hoe de chocolade gemaakt wordt. Het is erg leuk en interessant om te zien.
Voor we gaan eten drinken we nog wat in het hotel. We kletsen wat met 2 andere Nederlanders, een Amerikaan en 2 Duitse meisjes. Terwijl we zitten te kletsen zien we ineens een gigantisch grote krab verschijnen…..waauw wat een beest.

26 april 2008
Na wederom een heerlijk ontbijt checken we uit. Het pinautomaat van het hotel werkt niet dus moeten we even cash gaan halen bij de bank. Zodra we de auto starten gebeurt er niets….. Ooohh waren jullie diegene die gisteren hun lichten aan hadden laten
staan? Merkt een medewerker van het hotel op. Ja dus!!!

In het restaurant zitten vier Costaricanen te ontbijten en worden meteen actief gemaakt om onze huurauto aan te duwen. Dan komt de Amerikaan die we gisteren uitgebreid gesproken hebben en door het verwisselen van accu’s is het truckje zo geklaard.
Uiteindelijk rijden we om 12.00 uur via de Central Valley naar San Jose. Onderweg komen we door kleine dorpjes en we stoppen voor een lunch en een drankje.

Rond 18.00 uur zijn we in San Jose, het is al donker. Ik bel direct Victor op en pikt ons op bij een grote mall vlakbij zijn
huis. Deze avond wordt mijn verjaardag gevierd, Cristian en Victor hebben al hun vrienden uitgenodigd. Iedereen heeft zelf drinken meegenomen (dat is gebruikelijk als er een feestje wordt gevierd) en Cristian heeft voor lekkere hapjes gezorgd. Ik heb een taart meegebracht en het feest kan beginnen! Met een aantal mensen nemen we nog een afzakkertje in een discotheek in San Jose, erg gezellig!

Verder lezen...
www.reisimpressies - Costa Rica

La Paz watervallen
Onze lodge in het Caribische Puerto Viejo
uitleg over de historie van de cacoa in Costa Rica
De nog altijd actieve vulkaan Arenal.