CANADA
British Columbia en Alberta in Canada

Dag 1 - Vancouver
We verzamelden ons op schiphol waar we kennis maakten en de tickets kregen. Na het samen inchecken gingen door de douane en dronken een kop koffie om elkaar wat beter te leren kennen. We stapten in het vliegtuig en vlogen naar Toronto waar we moesten overstappen op het vliegtuig naar Vancouver. De reis duurde (geloof ik) ongeveer 12 uur (ongeveer 8 uur naar Toronto, 1 uur overstap, en 3 uur naar vancouver). De overstap was krap, omdat we in Toronto door de douane moesten. Toen we aankwamen in Vancouver, stond de reisbegeleidster al klaar en kon de bagage in de auto en reden naar het hostel waar we zouden overnachten. Nadat we in het hostel waren aangekomen, gingen we met de bus naar de stad om daar een hapje te eten en wat te drinken. Door de lange reis werd het natuurlijk niet zo laat, maar we konden al wel een beetje van de sfeer in Vancouver proeven. Vancouver is een leuke stad waar je veel kunt doen.

Dag 2 - Vancouver
Na een goede nachtrust stonden we op, en ik voelde me al goed, geen jetlag dus. Na een stevig ontbijt gingen we de stad in, naar stanley park, om daar de totempalen te bekijken en een bezoek te brengen aan het aquarium.

Het was jammer dat het die dag regende (een van de weinige). Wat je daar zeker niet moet doen is een warme choco kopen. In het begin is deze waterig na een paar slokken wel lekker maar het eindigt in een één of andere zoete chocolade gruwel. Na het park bezocht te hebben, gingen we naar het aquarium. Het is wel een leuk aquarium, met name omdat ze veel dieren hebben die in de Canadese wateren wonen.

Na het aquarium zijn we iets in de stad gaan eten. Na het eten gingen we naar wat outdoor zaken om nog het een en ander aan te schaffen. 's Avonds hadden we afgesproken in Chinatown met de reisleidster. Voordat we wat in Chinatown wat eten hadden, liepen we de markt in Chinatown over. Na het eten gingen we weer naar het hostel.

Dag 3 - Ucluelet
Deze dag stonden we vroeg op, omdat we met de boot naar Vancouver Island gingen. De toch naar Vancouver Island duurde ongeveer anderhalf uur. Tijdens deze toch lieten we het bewolkte Vancouver achter ons en ging het zonnige Vancouver Island tegemoet. Op weg naar de camping in Ucluelet stopte we bij Cathedral Grove. Dit is een bos van 450 jaar oud met immense bomen. In dit bos is een kleine wandeling waar je tussen deze grote reuzen kunt lopen. Nadat we de bomen bezocht hadden, gingen we lunchen bij een klein riviertje. Na de lunch vervolgde we onze toch weer naar Ucluelet. Onderweg maakte we nog een aantal mooi stops. Toen we daar aankwamen gingen we eerst wat boodschappen doen in de kleine supermarkt daar. Die avond hadden we een BBQ.

Dag 4 - Ucluelet
De dag begonnen we met een kanotocht over de baai waaraan Ucluelet lag. De stroming was op sommige punten best sterk maar het ging allemaal wel makkelijk. Tijdens deze tocht zagen we veel arends. In Het begin is dat natuurlijk bijzonder, maar ze werden steeds minder interessant.

Na het kanoën gingen we naar het strand van Ucluelet. Dit "strand" bestond uit wat kiezels en een stenen rif. Dus niet echt een strand om lekker aan te liggen en te gaan zwemmen. Maar wel een mooie lokatie.

Na ons bezoek ban het "strand" gingen we terug naar de camping om te gaan eten. Na het eten gingen we naar een ander stand, één met zand voor een korte wandeling en van de zonsondergang genieten. Na de wandeling zijn we nog wat gaan drinken in de plaatselijke kroeg.

Dag 5 - Tofino
De vijfde dag was een dag om te onthouden. Deze dag gingen we naar Tofino om te gaan whale watchen. Omdat we gingen whale watchen in de middag zijn we eerst nog het dorpje in gegaan. In Tofino is zelf weinig te doen. Tofino is een echt vissersdorp. In de restaurants hebben ze veel vis en als je door de haven loopt, komt soms de geur van vis en zee je tegemoet. In de buurt heb je mooie plekjes zoals Mears Island waar wij een wandeling hebben gemaakt.

Voordat we gingen whale watchen gingen we naar Mears Island. De lift naar Mears Island werd gedaan in klein bootje. De tocht naar Mears Island was al een ervaring. De wateren en eilanden rond Tofin op zijn er mooi. Op Mears Island maakten we mooie wandeling van ongeveer 3 uur. De wandeling bracht ons door het oerbos van Mears Island.

Ons whale watch avontuur begon in een snelle boot. Vanuit de haven gingen naar de Grote Oceaan om daar Bultruggen te spotten. We hadden geluk, want de zee was kalm en er waren veel walvissen te zien. Walvissen zien is zo indrukwekkend, want ze zijn zo groot. Je ziet ze door glijden en dan duiken ze. De enorme staart komt dan naar boven en verdwijnt tenstotte ook onder water. Dit is een hele mooie ervaring. Deze beesten mogen gewoon niet worden afgeschoten. Als je kunt whale watchen ooit een keer, moet je dit zeker doen. 's Avonds konden we genieten van de locale specialiteiten.

Dag 6 - Whistler
Na 3 dagen Vancouver Island, gingen we weer naar het vaste land van Canada. De weg naar Whisler was lang. Dit kwam door de vele werkzaamheden aan de weg ivm de winterspelen van 2010. Aangekomen in Whistler gingen we eerst het stadje verkennen en daarna naar een meertje om wat te gaan zwemmen. Hier zagen we de eerste en gelijk de laatste beer. Na het zwemmen gingen wat eten.

Dag 7 - Whistler
Whistler is een plek waar je veel kan doen in zowel de zomer als de winter. De eerste dag dat wij in Whistler waren, gingen we een Zip track doen. Hierbij zit je in klimtuig en ga via een kabel van heen en weer boven een rivier in de bergen. Dit was best geinig. Vooral de laatste keer toen ik onderste boven ging. Als je last van hoogtevrees hebt moet je goed nadenken of je dit gaat doen. Je hangt aan een kabel zo een 30 meter boven de grond. Na dit avondtuur gingen we eerst nog wat in het dorpje eten en daarna weer terug naar het hostel om een wasje te doen. 's Avonds hebben we weer lekker in het restaurantje in het dorpje gegeten. Daarna ben ik nog met wat mensen van de groep wat gaan drinken in een cafeetje.

Dag 8 - Whistler
De laatste dag in Whistler zijn we met ze alleen een stuk gaan fietsen. Aangezien Whistler in de bergen ligt, heb je er veel mooi mountainbikepaden waar je een dag kunt door brengen. Dit hebben wij dan ook gedaan. Maar na een paar uur fietsen kwam ik tot de ontdekking dat ik toch wat moeite had om de andere bij te benen. Aan het einde van de dag was ik op ik kon niet meer en ben iets eerder dan de anderen gestopt. Toen ik mijn fiets weer inleverde, waren de anderen er al. Zij hadden een andere route in het dorp genomen, waardoor zij wat eerder bij de fietsenhuur waren. Ondanks het zware fietsen vond ik het toch geweldig om te doen. Je ziet namelijk veel van de omgeving. Het rare was wel dat ik verwachtte erg moe te zijn, maar na een paar uur voelde ik me weer helemaal fit.

Dag 9 - Wells Gray
Als je een reis maakt door een groot land, heb je af en toe een reisdag, Dit was zo'n reisdag. Onderweg stopten we wel op een paar mooie plekjes, maar verder was het wel veel in de auto zitten. Aangezien we steeds verder landinwaarts gingen, werd het ook steeds warmer. Gelukkig had de auto airco. Na een lange reis kwamen we aan in het warme clearwater. Voordat we naar de campingplaats gingen, deden we eerst wat boodschapppen in de plaatselijke super. Wat wel grappig was, dat ze Nederlandse sambal hadden met over het Nederlands etiket een Engelse vertaling. De camping was op een ranch, wel nep maar het was wel grappig. Gelukkig stonden we onder de bomen, dus werd het 's ochtends niet zo snel warm in de tent.

Dag 10 - Wells Gray N.P.
Deze dag hadden we een jarige in de groep, mijn tentgenoot. Hij werd dus wakker met een versierde tent. Natuurlijk hadden we een kado voor hem, een grappig t-shirt. Verder hebben we deze dag een een mooie wandeling gemaakt naar een waterval in de buurt. Het was opvallend druk bij deze waterval. 's Middags is een deel van de groep gaan paardrijden. Later hoorde ik dat ze beter konden lopen, want de paarden hadden er niet echt zin in. 's Avonds werd de verjaardag gevierd met taart en bier.

Dag 11/12 - Kanotocht op Clearwater Lake
Deze dagen gingen we kanoën op Clearwater Lake. De naam zegt het al: het water is er helder. Zo helder dat je er gewoon uit kon drinken. Daarom waren er ook regels. Zo mocht je niet te dicht in de buurt van het meer de afwas doen met wasmiddel en moest de WC (long drops) vele meters van het meer staan. De eertse dag roeiden we zo'n 4 uur. Onderweg maakte we aantal stops. Zo konden we van een klif springen en maakte we ergens een korte wandeling. 's Avonds maakte de gids een BBQ klaar en dronken we wat. Tevens kwamen toen de sterke verhalen. Over wat je moet doen als je een beer tegen komt, dat er niets wordt gezegd over de poema's, etc. Dit zijn wel grappige verhalen. Ik besloot om de nacht buiten door te brengen, dus lekker onder de sterren. De volgende ochtend werd ik wakker en zag een mist (wat achteraf rook bleek te zien) over het meer liggen wat iets geheimzinnigs had. Als je zo wakker wordt, begin je meteen met een mooie dag, maar zodra ik er achter kwam dat het rook was, had ik meer het idee van jammer. Zwemmen in de ochtend werkt dan erg verfrissend. De weg terug hebben we ook nog een paar stops gemaakt maar het ging sneller dan de heenreis. Wel was het compleet wind stil en dat had mooi spiegelingen als gevolg.

Toen we weer aankwamen bij het vertrekpunt van de vorige dag, laadden we de kano's in en gingen we naar mooie lokaties in de buurt onder begeleideing van de gids. Zo deden we korte wandelingen naar een waterval, aten wat vruchten en zagen de forel springen.

Dag 13 - Jasper
Na 2 dagen op het water gingen we weer op weg. We stopten vlak op een parkeerplaats met uitzicht op Mount Robson. Bij deze parkeerplaats was een infocentrum over MT Robson NP. Het was interessant om te zien hoe de mensen aan het begin van de vorige eeuw een berg beklommen. Verder deden we het eerste deel van die dag niet veel, behalve dan in de auto zitten. Halverwege de middag kwamen we aan in Jasper, een klein dorpje de Rockies. In Jasper hebben weer een wasje gedaan en geïnternet. verder heb ik wat gewinkeld en wat lekkers gekocht voor tijdens de wandeling die we vanuit Jasper zouden gaan doen. Aan het eind van de middag spraken we af in een caf%eacutetje waar we een lekkere kop koffie dronken. 's Avonds pakten we onze rugzak voor de wandeling.

Dag 14-16 - Fryatt Valley
Het begin van de wandeling. 's Ochtend smeerden we de broden voor de wandeling, braken het camp af en gingen op weg. Na een rit van ongeveer 45 minuten kwamen we aan bij het begin van de wandeling. De Fryatt Valley wandeling. Fryatt Valley is onstaan tijdens de ijstijd. Hier lag namelijk een gletsjer. De wandeling was heen en weer. Dus de eerste dag liepen we naar de plek waar we deze wandeling zouden overnachten.

vanuit het camp liepen we de 2e dag naar de gletsjer. De wandeling begon met een een paar uur door het bos, maar toen we daar uit kwamen hadden we gelijk een mooi uitzicht. De wandeling ging verder door een bergachtig bos, dus wat klimmen en stroompjes oversteken. Na een tijdje wandelen kwamen we op de plek waar we onze lunch hadden. Hier kon je overnachten, maar wij liepen verder. Toen we de vallei in liepen kreeg een van mijn reisgenoten last van haar enkel dus stopten we even, namen een deel van haar bagage over en ging weer verder. Tegen de avond kwamen we aan op de kampeerplaats, waar nog iemand anders stond. De camping stelde niets voor, maar bij zo'n wandeling maakt dat niet uit. Wel hadden ze een picknicktafel en een BBQ. De WC ofwel poepdoos stond even verder op. Na zo'n wandeling is het wel lekker om je voeten te wassen, maar het water in het beekje was ijskoud.

De volgende dag begonnen we met de wandeling naar de gletsjer. We liepen eerst een stuk door de vallei, daarna kwamen we langs een meertje. Vervolgens wachte ons een pittige klim. Toen we boven kwamen, hadden we een schitterend uitzicht over de Fryatt Valley. Hier rustten we even uit. Na een tijdje gingen we weer verder, maar de lucht werd steeds grijzer en na een tijdje kwamen er druppels uit de lucht. Ondertussen was de groep in drieën gesplitst. Twee bleven achter bij een berghut, ik en twee medereizigers liepen iets achter de reisleidster met mijn tentgenoot. Op een gegeven moment gingen wij weer terug, omdat we dachten dat we geroepen werden. Toen we weer aankwamen bij de berghut bleek er niets aan de hand te zijn. Ondertussen was het gaan regenen en schuilden wij onder een afdakje bij de berghut. Op een gegeven moment kwamen er mensen uit het bos. Deze mensen lieten ons binnen in de berghut en we kregen een kop thee aangeboden en dit smaakte best goed, vooral als je wat nat bent. We maakten nu de Canadese gastvrijheid mee. Toen het was gestopt met regenen, gingen we weer terug naar de "camping".

De laatste dag van deze wandeling liepen we via dezelfde weg als de eerste dag terug naar de auto. Het weer was nog steeds goed: niet al te warm en geen regen. Op een bepaald punt kwamen we de familie van de berghut weer tegen. Zij hadden daar afgesproken met andere mensen die naar de berghut gingen. Eén van hen had zelfs een fiets bij zich, maar hij liet zijn fiets achter in het bos.

Later die dag kwamen we weer de berghut familie tegen. Zij sneden een stukje af door een snel stromende rivier over te steken met een kano. Dit was best een schouwspel om te zien. Ze boden zelfs aan om ons naar de overkant te zetten. Maar ja, daar stond onze auto niet. Wat ons restte, was een wandeling van nog zo'n twee uur naar de auto. Het laatste uur werd een beetje vervelend. Ik wilde eigenlijk al bij de auto zijn en aan het bos kwam maar geen einde. Eindelijk aangekomen bij de auto, gingen we weer naar de camping en daar aangekomen nam ik eerst een lekkere douche en daarna een goede maaltijd en daarna ging ik op één oor.

Dag 17 - Yoho NP, Lake Louise
Onze laatste reisdag naar onze laatste bestemming: Lake Louise, een toeristisch oord bij een meer. Je kunt hier overnachten op een camping, maar ook in een luxe hotel. We namen de Icefield Parkway, een snelweg door de Rocky's met vele mooie vergezichten. Net op deze weg aangekomen zagen we veel auto's stilstaan. Al snel zagen we waarom ze daar stonden. Er was namelijk een kudde witte berggeiten (rocky mountain goat) te zien. Aangezien deze zeldzaam zijn, was dit best bijzonder (weet het niet zeker). Ook wij stopten voor deze berggeiten. Naarmate de tijd vorderde, kwamen steeds meer mensen naar deze beestjes kijken. Na ongeveer 10 minuten hadden we de foto's gemaakt en gingen we verder. Onderweg maakten we nog een aantal stops om foto's te maken en te genieten van het uitzicht. Onze lunch hadden we bij Athabasca gletsjer. Wat wel jammmer was om te zien, was hoe snel deze gletsjer smolt. Ook heb ik een klein stukje op de gletsjer gelopen. Als je op een gletsjer gaat lopen, kleed je dan warm aan, want het is echt koud. Zelfs als je voor de gletsjer staan is het behoorlijk koud. Na ongeveer anderhalf uur gingen we weer verder. De camping bij Lake Louise was goed. Alleen de grond was een beetje stenig: we kregen bijna geen haring in de grond. Deze camping was beerproof. Dit kwam door een elektrisch hek om de camping heen. Ook begon het nu langzaam te regenen. Maar gelukkig waren we dicht bij een hutje waar we konden schuilen en door middel van een houtkachel lekker warm konden stoken. De avond werd gevuld door muziek van 2 Friese meiden. Ik denk trouwens dat een aantal mensen in de buurt van de hut niet zo goed konden slapen door het "mooie" gezang van mij en mijn reisgenoten.

Dag 18 - Raften
Op de dag van het raften regende het een beetje, dus voordat we begonnen, waren we al nat. Een voordeel was dat we van de organisatie waarmee we gingen raften een wollen trui kregen, zodat we het niet zo koud hadden. De Kicking Horse Rivers ging op sommige plaatsen tot niveau 4 (op een schaal van 1 tot 6). Dit was dan waarschijnlijk alleen met veel regen. Ik was er niet echt van onder de indruk. Het raften wat ik in Noorwegen gedaan had, was toch wilder. Halverwege de tocht kregen we een BBQ lunch. Dit was wel lekker, vooral rond het vuur, omdat het toch wel koud werd. Dus toen we de boot weer in gingen, was het eerst weer even doorkomen. Na 'n 3 uurtjes (geen idee, maar voelde ongeveer 3 uur) raften stopten we, kleedden ons aan, en gingen weer terug het kantoor van de organisatie, waar we een foto konden kopen. Helaas was ik verstopt achter een golf. Dus geen foto voor mij. Later op die dag zijn we nog wat gaan drinken in een bar in de stad. We zijn daar lang gebleven, omdat het regende en koud was en in de bar was het lekker warm. Tja, kamperen is leuk, maar als je regen hebt, is het toch wat minder.

Terug op de caming maakten we kennis met twee Fransen die op de fiets door Canada gingen. Het idee was om van Montreal naar Vancouver te fietsen. Zeker weten doe ik dit niet, maar het was een heel end.

Dag 19 - Ice line trail
De laatse wandeling in Canada, en eigenlijk wel de mooiste was de Ice line Trail. Deze wandeling brengt je langs een aantal gletsjers en water vallen, door bossen en over steenvlaktes, langs riviertjes en poeltjes. Soms loop je langs een steenpad naar boven en dan heb je ineens een mooi uitzicht, maar loop je iets verder, dan ziet het er ineens veel mooier en kleurrijker uit. Echt een hele mooie afwisselende wandeling. Met deze wandeling moet je wel wat klimmen, maar als je een normale conditie hebt, is dit geen probleem. Eigenlijk weet ik weinig over deze wandeling te schrijven, behalve dat die heel erg mooi is. Wat wel jammer was, was dat een deel van de groep besloot om niet mee te gaan. Dit kwam mede door dat iemand zich niet zo goed voelde. Jammer, want ze hebben een mooie wandeling gemist. Zelf hebben zij een wandeling in de buurt van Lake Louise gemaakt. Dus hebben zij zich die dag ook vermaakt.

Nadat wij de Ice line Trail dedaan hadden, zijn we nog even wat foto's gaan maken van Lake Louise. Maar helaas, het regende en het was behoorlijk mistig, dus hebben we weinig van Lake Louise kunnen zien. Nu was volgens de reisleidster Lake MacKenzie veel mooier. Maar helaas konden we die ook niet zien door de regen.

Dag 20 - Banff
Op de laatste dag in Canada zijn we naar het stadje Banff gegaan. Banff is een stadje in Yoho NP. We hebben er eerst wat rond gelopen, wat souverniers gekocht en een kaart van Canada waar ik op kon aangeven hoe wij gereden hadden. In een gedeelte van Banff was een soort openluchtmuseumpje. De huisjes waren wel dicht, maar er stonden wel teksten bij wat voor huizen het waren (helaas heb ik geen website hierover kunnen vinden). Daar vlakbij was een museumpje over de geschiedenis van de rockies. Ze hadden er wat schilderijen, attributen en foto's. Wat wel leuk was, was dat ze 2 foto's gemaakt hadden op dezelfde plek. Er zaten wel vele jaren tussen. Dus je kon goed zien hoe de rockies veranderden. Dit was erg leuk om te zien. Omdat er periodes van regen waren, ben ik af en toe wel wat winkels in gelopen, soms om te schuilen en soms om te kijken of ze iets echt bruikbaars hadden. Later die dag probeerde ik nog een wandeling te maken naar een gondelpunt, maar omdat het af en toe regende, is het er niet meer van gekomen. Later die avond zijn we met ze alleen gaan eten in een Canadees rockies restaurant. Ons laatste gezamenlijk diner in Canada. Bij de auto aangekomen bleek de voorruit te zijn versierd met een bonnetje. Toen we weer aankwamen op de camping in Lake Louise hebben we nog wat gedronken. De reis door Canada zat er op.

Dag 21 - De weg naar huis
Ons laatste ontbijt in Canada was bij een bakkertje in Lake Louise, omdat we alle campingspullen al hadden opgeborgen. En een deel van het eten hadden we weggegeven aan de fietsende Fransen die die dag ook weer verder gingen. Dus wat verse koffie en verse broodjes. Verder was het in de auto op weg naar Calgary om het vliegtuig te pakken naar Toronto. Vanaf Toronto pakten we het vliegtuig naar Amsterdam. Alleen we mochten een paar uur wachten op het vliegtuig naar A'dam. Aangezien het vliegvled van Tortonto zo groot is, konden we ons daar prima vermaken met vele malen lopen door 2 dezelfde winkeltjes en zitten op de grond etc. Als je lang moet wachten in Toronto neem dan wat mee om de tijd te doden, want het is geen Schiphol.