THAILAND
Bangkok als startpunt

Tekst en Foto's:
Ton Stegers

I.v.m. de recessie vertrokken we 21 januari 2009 voor een maand naar de "lage loonlanden "Thailand en Cambodja om op onze dagelijkse kosten te besparen. Wij hadden een Ticket gekocht met 2 overnachtingen in Bangkok.
Ondanks dat we gewoon Economyclass hadden viel de beenruimte ontzettend mee.

22 januari 2009
Bangkok. Oriëntaal City, Stad der Engelen!
We zijn met een vertraging op Schiphol van een uurtje na een goede vlucht om 6 uur vanochtend in Bangkok geland. De service aan boord was erg goed, goed eten en drinken. Perfect!!.

De paspoortcontrole gaat snel en efficiënt en er worden van ons foto's genomen. Als eerste zijn we nadat we de rugzakken van de band hadden gehaald een sigaretje gaan roken en hebben we de Luchthaven die we van de demonstraties van de afgelopen weken konden eens goed bekeken en het is een mooi complex.

Het was ff zoeken om op de luchthaven die immens groot is onze taxichauffeur van het hotel te vinden die al een tijdje rondliep met een bordje waarop onze naam verkeerd gespeld stond maar dat was uiteindelijk gelukt. Het was vanmorgen al 22 graden maar ook heel erg mistig. Na en ritje van 45 minuten in het Prince Palace Hotel aangekomen.
Het is hier een drukte van jewelste in deze 13 miljoenenstad. Enorme torens om je heen waar ons hotel er een van is. Na het ontbijt zijn we meteen op pad gegaan en een deel van de stad met bus, de boot.

We varen met een typische zwaluwstaartboot door de smalle kanalen. In de kleine gammele woningen zijn de klongbewoners bezig met hun huiselijke taken. Overal eettenten, kledingwinkeltjes en soms heel vreemde taferelen.

Op de rivier liggen overal reuze leguanen te zonnen op bamboe dat bijeen gedreven is. Zij leven al eeuwen in de kanalen en voeden zich met afval. Alhoewel het gevaarlijke reptielen zijn, hebben de bewoners er vrij weinig last van omdat ze zich snel uit de voeten maken als ze mensen in hun buurt zien naderen.

De pekingeenden in de etalages en iedereen zit op elke hoek van de straat te eten en nog eens te eten. Na een babbel met iemand die langs de straat stond en zijn stad aan het promoten met allerlei leuke praatjes (Today Lucky day for you , en de tuk-tuks waren speciaal vandaag maar 20 Bath) hebben we een
tuktuk genomen en de “driver”heeft ons langs allerlei Buddas gereden, het paleis van de Koning (die hier op iedere hoek staat afgebeeld) bezocht. Nadat hij ons langs allerlei winkeltjes wilde rijden waar hij zijn verdiensten mee wilden spekken hebben we woorden met hem gekregen en zijn wij boos (hij trouwens ook) uit de Tuktuk gegooid en hebben we verderop een taxi genomen
die ons naar ons Hotel terugreed om daar maar ff te gaan bijslapen want we hebben een behoorlijke inzinking gekregen. Het is inmiddels 33 graden en de flesjes water waren al niet meer aan te slepen.

Later gaan we het nachtleven maar eens proeven en lekker eten. Erg laat zal het niet worden want we hebben toch een soort Jetlag. Morgen moeten we er in ieder geval vroeg uit omdat we om 7 uur een fietstocht gaan maken met Co van Kessel door het oude en minder bekende Bangkok.

De Thai spreken heel slecht Engels en ook nog eens binnensmonds, je kunt net zo goed Limburgs met hen spreken dat verstaan ze ook niet. De Thai die van zich zelf denkt dat hij het Engels wel onder de knie heeft , spreekt dan ook met een soort Amerikaans accent om de boel wat vrolijker en interessanter te maken.. Enkele voorbeelden van de uitspraak:
Aaasase= Massage
Joe si tsaj? = spreek jij thais ?
Wellie hoet= very good
lestelee=Yesterday
Eveliedee=Everyday

Dus met een hete aardappel in je mond spreekt iedereen hier vloeiend Engels.
's Avonds naar China Town lekker eten op een hoekje van de hoofdstraat waar alles in het teken staat van het Chinese Nieuwjaar. Iedereen is druk bezig met schoonmaken en versieren van zijn zaakje. Dit jaar op 26 en 27 januari en het zal ongetwijfeld weer een spektakel worden met kleurrijke traditionele optochten, veel muziek, dans, draken en lekker eten.

Veel speelt zich af in en rond de hoofdstraat, Yaowarat Road. Heerlijk gegeten. Leuk gezicht: aan de ene kant zijn ze een container aan het legen, aan de andere kant staat een kar met honderden geslachte Pekingeenden en daar tussen zitten Ria en Ton te eten en te internetten met hun mini laptopje.

23 January 2009
Fietstocht Co van Kessel.
We zijn vanmorgen om 5.30 uur op gestaan om 6.00 uur aan het ontbijt.
We gaan fietsen in Bangkok, om 7.00 uur op de fiets met 2 leuke meisjes als gids, Tuk en Mimi. Dwars door China Town, nou dat hebben we geweten, De temperatuur liep in de loop van de ochtend op naar 33 graden. Wat een wereld, hier zijn de
straatjes zijn zo smal dat je er met je fiets net doorheen komt en op elke centimeter van de straat staan tentjes waar je wat kunt eten. Deze tocht begint in 't altijd kleurige en spannende Chinatown.