KENIA
On safari in Kenya with Edward

On Safari with Edward !

Dinsdag 23 Januari 2007
We vertrekken vroeg in de ochtend voor onze vlucht met KLM van Düsseldorf naar Amsterdam.
We vliegen met de cityhopper, en volgens mij is Myrte niet zo lekker in dat kleine vliegtuigje.
Als we in Amsterdam aankomen, gaan we nog even ontbijten, de laatste keer europees voedsel. Kevin heeft zich een flink ontbijt gepakt, hij denkt zeker voordat we in Afrika zijn ... moet ik nog even lekker eten !
Myrte heeft geen zin om te eten en voelt zich helemaal niet goed.
Het vliegtuig naar Nairobi vertrekt mooi op tijd, en we beginnen aan de lange vlucht.
Myrte blijft maar overgeven tijdens de hele reis, en Robert en ik maken ons wel zorgen. We hopen dat het snel weer over gaat, want ziek zijn op reis en zeker in Afrika is niet echt geweldig.
Als we eenmaal landen in Nairobi halen we ons visum, dit gaat vrij snel, want we hadden alle formulieren al netjes vantevoren ingevuld. Dan nog even de tassen ophalen en als we naar buiten lopen staat Edward al klaar met een bordje “Coerver 5 x”.
We proppen de tassen in het busje en worden naar het hotel gebracht. We komen niet in het Terminal Hotel, maar hij heeft ons geboekt in het Parkside Hotel in Monrovia street.
In Nairobi vindt momenteel het World Social Forum plaats waardoor veel hotels vol zitten.
We gaan nog even wat drinken in "the Kony Pot", en daarna ga ik voor het slapen nog even onder een koude douche, brrr !

Woensdag 24 Januari 2007
We staan vroeg op en er is wat commotie op de gang. Het blijkt dat onze medereizigers géén water hebben op de kamer ! Kevin stond al met de shampoo in zijn haar en heeft het maar met de fles drinkwater uitgespoeld. Dan maar bij ons op de kamer douchen, wij hebben wel water, maar ook koud. Maar ja, beter iets dan niets ….
Edward, Joshua (chauffeur), en Titus (kok) staan al op ons te wachten. We gaan nog even boodschappen doen bij de Nakumatt, voor het vertrek naar Samburu.
We slaan genoeg drinkwater, frisdrank, snoep en wc-papier in voor deze paar dagen.
Dit is de langste autorit van deze reis, dus vandaag veel zitten.
We gaan lunchen onderweg in Nanyuki, bij Simba Lodge. We krijgen rijst met kip, en het is best te eten.
Op weg naar Samburu maken we nog een korte game-drive, en zien een gewonde leeuw. Hij sleept met een poot, we denken dat hij niet meer lang zal leven.
Myrte vindt het echt heel zielig, en ze moet dan ook een traantje laten. Onze gidsen begrijpen er niets van !
We komen in het donker aan op de campsite en de kok gaat meteen aan het werk om ons nog wat lekkers voor te schotelen. Deze campsite is echt helemaal in de vrije natuur, er staat dus geen hek omheen dus alle dieren kunnen ons hier komen opzoeken.
We hoeven gelukkig niet zelf de tenten op te zetten, want deze staan hier al.
Hier zitten wel ontzettend veel insecten en iedereen is onder het eten van alles van zich af aan het slaan !

Donderdag 25 Januari 2007
We hebben de 1e nacht Samburu overleefd ! We vertrekken vroeg voor een ochtend-gamedrive door Samburu. We zien nog geen echt spectaculaire dieren, maar wel een grote groep giraffes en wat zebra’s. Hier kunnen we mooie foto’s van maken. Als we terug komen zitten er een heleboel aapjes bij en op de campsite. Die weten zeker al dat wij gaan ontbijten. Myrte vindt het super om te ontbijten tussen al die aapjes !
Na het ontbijt vertrekken we naar een Samburu-dorpje en maken kennis met de Samburu-cultuur. Myrte en ik moeten mee dansen, maar we vinden het allebei maar niks !
En als we dan denken dat het klaar is, beginnen ze weer opnieuw … er komt werkelijk geen einde aan.
Daarna krijgen we een rondleiding door het dorpje, en eigenlijk komt het erop neer dat ze voor alles geld willen krijgen. Wij kopen nog wat kettingen en armbandjes, dan zijn we er tenminste vanaf. Het is wel erg toeristisch allemaal, we waren liever naar een gewoon dorpje gegaan en hun wat geld gegeven, maar dit hadden we natuurlijk niet kunnen weten.
Daarna maken we nog een gamedrive.
Als we terug zijn op de campsite eten we weer gezellig met z'n allen in het donker tussen "the bugs" ...

Vrijdag 26 Januari 2007
Vandaag staan we ook weer vroeg op voor een game-drive door Samburu.
We bezoeken ook het aangrenzende Buffalo Springs.
We lunchen op de campsite en pakken alles in voor vertrek richting Mount Kenya. Als we wachten op onze lunch en wat rondkijken op de campsite zien we aan de overkant van de rivier een olifant. We kunnen mooie foto's maken, maar ineens loopt de olifant het water in, en ook nog in onze richting !
Misschien krijgen we nog gezelschap tijdens het eten ? Maar gelukkig draait hij aan de overkant van het water weer de andere kant op.
Als ik voor we vertrekken nog even naar de WC wil gaan kruipt er een varaan (ik denk tenminste dat dat het is) uit de struiken. Van zo dichtbij heb ik ze nog nooit gezien ! Dit is echt een super-campsite, hier zou ik nog wel even willen
blijven ...
We zouden eigenlijk gaan kamperen bij Mount Kenya, maar volgens Edward is het te koud. Hij brengt ons onder in Simba Lodge in Nanyuki.
We zijn wel blij met dit luxe onderkomen. We moeten meteen bij aankomst al zeggen wat we willen eten, en we nemen allemaal steak, behalve Kevin, die neemt vis.
Na een lekkere douche en wat relaxen maken we ons klaar voor het diner.
Als het eten op tafel komt krijgen we een soort van groene puree met een stuk vlees. De groene puree is echt oneetbaar voor ons, net zoals ugali, dat krijg ik ook niet weg.
Kevin lacht in zijn vuistje want hij heeft frieten bij de vis, en wij kijken allemaal verlekkerd naar zijn bordje ...

Zaterdag 27 Januari 2007
Vandaag staat er wat beweging op het programma. Een wandeling bij Mount Kenya, en Edward wandelt ook gezellig met ons mee.
Als we 's morgens vertrekken loopt onze Kevin voorop. Hij houdt wel van een stukje wandelen.
Het ziet er geweldig uit ; Kevin met een hele zwerm muggen rond zijn hoofd, en hij zwaait maar de hele tijd met een tak om zich heen. Hij is een echte muggen-lokker !
Maar daarna kan Kevin ons weer uitlachen, want het pad wordt op het laatste stuk (om naar de mau mau - caves te gaan) echt onbegaanbaar. Myrte en ik vinden het maar niks, en worstelen ons door het struikgewas. Er is nog een brug waar we overheen moeten die bijna uitelkaar valt van ellende....
Als we eenmaal zijn aangekomen bij de Mau Mau - caves, zijn we blij en hopen dat we een andere route terug kunnen nemen.
Onze gids gaat eens kijken, maar komt terug met het bericht dat we inderdaad dezelfde weg terug moeten want er zijn olifanten op die andere weg.
Dus moeten we weer over het bruggetje dat bijna in elkaar valt van ellende, en we (Myrte en ik) gaan op handen en voeten weer naar boven.
Als we daarna weer een tijdje naar beneden lopen, maant onze gids opeens tot stil zijn. En er komen inderdaad opeens twee olifanten uit het struikgewas en ze steken voor onze neus de weg over !!
Het eerste stuk daarna blijven we allemaal dicht bij elkaar lopen. Maar het is wel super om mee te maken !
Aan het einde van de wandeling gaan we nog even kijken naar een groep Colubus aapjes.
Op de terugweg naar de Simba Lodge vragen Robert en ik aan Edward om nog wat boodschappen te doen voor een weeshuis dat we zagen liggen tegenover deze Simba Lodge in Nanyuki.
We doen flink inkopen (rijst, ugali, suiker enz) en zetten alles in het busje.
We spreken met Edward af dat we straks eerst naar het Childrens Home gaan en daarna de Nanyuki Spinners and Weavers gaan bezoeken.
Na de lunch (weer rijst met kip) kunnen we nog even relaxen, en Robert en ik doen een middagdutje.
Die wandeling voelen we wel, tjsa die jongeren hebben natuurlijk nergens last van, maar wij moeten toch echt ff rusten.
Als we terug komen uit onze kamer zien we Kevin met de gids en de kok poolen. Hij heeft zich dus wel goed geamuseerd gelukkig.
We stappen in het busje en rijden naar het weeshuis. Kevin stapt als eerste uit en wordt meteen verwelkomd door een klein mannetje die hem aan de benen hangt.
We geven het voedsel af aan de leiding en ze willen ons persé een rondleiding geven door het weeshuis.
Het is best heftig om te zien, maar ook hier moet je ook je ogen niet voor sluiten vinden wij.
Voor de kleintjes daar is onze Kevin een echte attractie. Hij heeft een korte broek aan en ze trekken hem de hele tijd aan zijn haren op de benen. Zo'n behaarde blanke hebben ze zeker nog nooit gezien !

Zondag 28 Januari 2007
We staan vandaag vroeg op en ontbijten in de Simba Lodge. Het is niet lang rijden naar Lake Nakuru, want we zullen hier al rond lunchtijd arriveren.
We maken als eerste een stop bij de evenaar. Een professor genaamd Samuel en zijn assistente Myrte laten ons zien hoe het water draait aan elke kant van de evenaar. Robert en ik gaan hier nog even op souvenirtjesjacht.
Daarna maken we een stop bij de Thompson Falls in Nyahururu waar ze ook alweer met hordes achter ons aan lopen. Myrte en Daniel, maar ook wij krijgen hier de kans om een kameleon vast te houden !
Daarna nog een stop bij een uitzichtspunt op de Rift Valley. Kevin stapt niet uit, hij heeft geen zin meer in die mensen die je de hele tijd achtervolgen, en de houten planken waar je hier op moet gaan staan vindt hij ook niet echt een aanrader.
We gaan nog even wat boodschappen doen als we in Nakuru aankomen. De plaats Nakuru zelf heeft niet echt veel te bieden.
We lunchen in het Waterbuck Hotel in Nakuru. Wij zouden eigenlijk gaan overnachten in het Carnation Hotel, maar Edward heeft ons geadviseerd om dit beter niet te doen.
De reden dat wij hier wilden overnachten was dat Kevin hier stage kon gaan lopen, en wij wilden hem verrassen met deze overnachting ! Maar dit hotel is geen echte aanrader, niet echt schoon en geen al te beste buurt. Wel goed van Edward om ons hierop te wijzen ….
We zijn blij met ons Waterbuck Hotel, het ziet er echt goed uit, en er staat zelfs een TV op onze kamer. Nog even wat relaxen voordat we vertrekken voor onze gamedrive door Lake Nakuru NP.
Het is niet ver rijden naar het park en we zien al gauw het roze van de duizenden flamingo’s.
We kunnen echt mooie foto’s maken, de vorige keer dat Robert en ik hier waren regende het pijpestelen, dus wij vinden Lake Nakuru nu ook mooi.
We kunnen op de Baboon Cliff tussen de bavianen lopen, en ook mooie foto’s maken van Lake Nakuru.
Er ligt ook een klein baviaantje te slapen op een rots en ik ben hem aan het filmen.
Kevin wil een foto maken, en valt al bijna op zijn gezicht tussen al die apen.
Als hij dan eenmaal de foto heeft gemaakt voor die aap zijn gezicht begint die keihard te schreeuwen !! We schrikken ons allemaal een hoedje en iedereen rent linea recta richting busje …..Dit is wat je noemt een “close encounter” met een baviaantje.

Maandag 29 Januari 2007
Vandaag vertrekken we naar de Masai Mara, het grootste park van Kenia. We ontbijten om 06.30 uur en na het ontbijt pakken we in.
Onderweg stoppen we in Lake Naivasha, het grootste zoetwatermeer van Kenia. De naam Naivasha komt af van 'Nai'posha', hetgeen 'ruw water' betekent. De Masai gaven deze naam, omdat in de namiddag stevige winden het meer een ruwe aanblik kunnen geven.
We maken een boottocht over dit meer. We zien een nijlpaarden-familie van dichtbij en je ziet hier de meest prachtige vogels. Dit is echt een aanrader voor de vogel-liefhebber. Ook liggen hier hele velden met waterhyacinten die prachtig in bloei staan. Op de terugweg zien we ook nog een visarend. Het is wel een leuke afwisseling, dit boottochtje.
We gaan lunchen in Narok en nog wat drinkwater inslaan voor het kamperen.
De weg naar de Masai Mara is echt zeer zeer slecht, het heeft ontzettend veel geregend de laatste tijd en de weg is erg drassig.
Onze chauffeur moet constant zijn best doen om niet vast te blijven hangen in de modder.
We zien dat er een hele brug is weggespoeld door de kracht van het water.
Rond de middag arriveren we op de Amicabre Campsite, in de Mara.
Deze campsite is jammer genoeg niet helemaal in “the wild”, en het is ook best wel een drukke campsite.
We kunnen onze tassen naar de tenten brengen en vertrekken daarna meteen voor een game-drive door de Mara.
Op de terugweg van de game-drive zien we wel nog leeuwen, en ze zijn gelukkig voor Myrte, niet gehandicapt.
We zijn erg moe en tijdens het eten krijgen we een flink onweer voor onze kiezen. We vrezen het ergste voor morgen.
We gaan vroeg naar bed en hopen maar dat de regen gauw voorbij is.

Dinsdag 30 Januari 2007
We staan vroeg op en de regen is gelukkig gestopt. We ontbijten op de campsite, en hebben een volle dag in de Masai Mara op het programma staan. We nemen een picknick-lunch mee voor onderweg.
Als we een tijdje onderweg zijn begint het te regenen, dus we moeten helaas het dak van het safari-busje sluiten. Het is wel jammer want zo zie je dus echt geen dieren.
Onze gids maakt een stop bij de Keekorok Lodge, waar we even gebruik kunnen maken van de heerlijk schone toiletten.
Door de regen kunnen we alleen maar de hoofdpaden volgen, en deze zijn al slecht.
Maar gelukkig na een tijdje stopt het met regenen en kunnen we het dak weer openmaken.
We zien een luipaard in een boom, dat is echt geluk hebben, want de luipaard wordt niet vaak gespot !
We komen langs een busje van Pollman’s die vast zit in de modder. Omdat wij een busje hebben met 4-wd gaan wij ze helpen. Als we ze dan uit de modder geholpen hebben, en we nog even kijken, blijft die stakker alweer vastzitten in de modder. Deze keer moeten ze maar iemand anders vragen, anders blijven we bezig, en hebben we nog geen safari.
We zien een grote groep leeuwen die verspreid liggen rond het karkas van een buffel.
Het is een prachtig beeld en we genieten …..
Ook liggen er twee leeuwen tegen een busje aan, het is echt geweldig.
Er komen steeds meer busjes aanrijden en het wordt nog druk daar bij de leeuwen.
Maar wat blijkt ... het busje waar de leeuwen tegen aan liggen heeft autopech, en kan dus niet meer weg.
Er wordt een reddingsactie op touw gezet, en de leeuwen die tegen het busje aan liggen worden weggejaagd, en het auto-pechbusje wordt door alle andere busjes omsingeld om het te beschermen tegen de leeuwen. Onze chauffeur maakt snel de kabel vast en we slepen hem weer weg van de leeuwen. Daarna krijgen ze het busje (gelukkig voor de toeristen) wel weer aan de praat !
We gaan lunchen in de Mara, en we hebben een prachtig uitzicht over dit magnifieke park.
Op de terugweg gaan we nog even kijken naar de nijlpaarden en rijden weer langs de groep leeuwen met de buffel, waar we maar geen genoeg van kunnen krijgen.
Nog net voor het einde van de game-drive zien we een cheeta die net een Thompson gazelle heeft gevangen. Hij sleept hem uit het bosje en gaat hem lekker voor onze neus opeten !
We kunnen prachtige foto’s maken en Joshua heeft ons de perfecte plaats bezorgd.
Al met al is het nog een goeie dag geworden, het weer is opgeklaard, en de dieren die we gezien hebben waren geweldig. Kortom iedereen is tevreden.
We kletsen onder het eten nog wat met andere kampeerders, want er zitten hier veel verschillende nationaliteiten op deze camping, dat is eigenlijk ook wel gezellig.
We drinken nog een lauw biertje en daarna lekker slapen en luisteren naar de geluiden van de hyena’s.

Woensdag 31 Januari 2007
We staan vandaag vroeg op en maken een korte laatste game-drive door de Mara.
We zien nog een leeuw liggen langs de kant van de weg, en tussen de bosjes liggen ook nog wat leeuwen. We horen de geluiden die ze maken, dat is echt super !
Het is een lange terugweg naar Nairobi vandaag. We ontbijten nog op de campsite en pakken weer alles in.
Ook reist er nog een medewerker van de campsite mee naar Nairobi, dus heb ik onderweg nog wat te kletsen.
Tijdens de terugreis krijgen we nog een telefoontje van Edward met de vraag of alles goed verlopen is. We zeggen hem dat het perfect was en dat we hem zeker in Nederland zullen aanbevelen.
We komen tegen onze verwachting in al rond de middag aan in Nairobi en Joshua zet ons netjes weer af bij het Parkside Hotel. We nemen afscheid van Joshua en Titus, ze hebben ons een prachtige reis bezorgd. We overleggen of we nog willen gaan eten in het "Carnivore", maar Myrte vindt het toch wel erg zielig om die arme dieren die we op safari gezien hebben op te eten, en we zijn eigenlijk ook best moe.
Dus het wordt hamburger met friet in "The Kony Pot", een restaurantje naast het hotel. We kunnen morgen uitslapen want we worden om 08.30u pas opgehaald. We spreken af dat we op het vliegveld ontbijten, dan kunnen we uitslapen en ons voorbereiden op de lange terugvlucht ....

Donderdag 1 Februari 2007
Na een goede nacht slaap maken we ons klaar voor de lange terugreis naar Nederland.
Joshua haalt ons op en brengt ons naar het vliegveld. We checken onze tassen in en gaan op zoek naar het restaurant. Dit blijkt op de 5e verdieping te liggen, en het is een flink stuk lopen. Maar we hebben nog niets gegeten, dus we gaan toch op zoek.
Het ontbijt is goed, maar we zijn deze prijzen toch echt niet meer gewend, ruim 10 euro per persoon ! Het duurste etentje in Kenia tot nu toe !
We kopen nog wat sigaretten voor het thuisfront en om 11.35 uur vertrekt ons vliegtuig van Kenya Airways naar Amsterdam. De tijd is echt (te) snel voorbij gegaan.
In Amsterdam moeten we dan nog 2 uurtjes wachten voor de doorvlucht naar Düsseldorf.
Als we in Düsseldorf aankomen, hebben we al snel onze bagage en staan de afhalers al te wachten, ze zijn erg benieuwd naar onze verhalen.