KAMEROEN

Tekst en foto's:
Peter Jongkind.

13 Okt. Dag 1.Casablanca - Douala
De eerste dag van Schiphol naar Casablanca in Marokko.
Daar moesten we een tijdje wachten voordat we naar Kameroen kunnen gaan.
Dit hield in dat we een toeristisch uitstapje maakten naar de grote moskee en we hebben daar ook een lange strandwandeling gemaakt aan de Middelandse zee. We hebben lekker gelopen en we zijn wezen eten in een restaurantje dat overigens goed was.

's Avonds naar het vliegveld om weer op het vliegtuig te stappen die ons naar Douala zal brengen. Gelukkig was er in het vliegtuig voldoende plek om languit te kunnen slapen.

14 Okt. Dag 2,3 Duala - Youande - Ngaondere
Het aanvliegen naar het vliegveld is een apart gezicht en het lijkt wel of je in een moeras terecht komt, je landt letterlijk tussen de meertjes en de graslanden die overstroomd zijn door de riviertjes.
Vanuit het vliegtuig gaan we even naar een hotelletje om ons te verfrissen en even uit te rusten.

We worden opgehaald door een klein busje om naar Yoaunde gebracht te worden om daar op de trein te stappen.
Na het gebruikelijke wachten komt daar de trein aan. (het kan ook wel eens een dag duren).
Voor Afrikaanse begrippen zijn ze stipt op tijd.
Het was wel even duwen en geduwd worden maar eindelijk zijn we dan in de trein met coupé nummer A4.

Het raam gaat helaas niet open zodat het een benauwd nachtje zal worden. Het is een reisje, vooral het af en toe naar andere wagons lopen om eens te kijken hoe de Kameroenezen reizen.
Ook de tussenstationnetjes zijn leuk om mee te maken, de vrouwen die hun handel aan de passagiers proberen te verkopen, de jeugd die wat fruit wil slijten.
Het zijn drukke stationnetjes, vaak niet meer dan een vlak stuk waar geen bomen staan.

De reis verder is erg mooi, ruim 800 km met de trein mee door het oerwoud heen, een belevenis.
Met 3 a 4 uur vertraging in Ngaondere aangekomen
Hiervandaan gaan we naar het Transcam hotel waar we zullen overnachten.

's Middags door de stad gelopen over de markt waar de mensen erg
vriendelijk zijn en het echte Afrika gevoel weer helemaal terug is.

16 Okt. Dag 4 Ngaoundere - Maroua .
De eerste lange reis voor de boeg, zo'n 12 uur in de bus, maar het kan ook wel langer duren (Afrikaanse tijden??). Het is wel een afwisselend tripje, van semi-regenwoud tot het droge gebied, dat kan je ook merken aan de temp. Van 32 °C tot 40°C in het dorre gedeelte. Dus dat wordt wel veel drinken, ruim 3 liter, maar veel een pee stop, ho maar, we zweten veel uit.

De mensen zijn daar ook erg aardig, en zo af en toe mogen we een foto maken van hun of hun koopwaar. Ze zijn allemaal even mooi, en hebben een beetje het Ethiopische uiterlijk: lang met een breder voorhoofd en een smaller gelaat dan ik gewend ben.

Totaal is de reis zo'n 15 uur, wat goed te doen was. Alleen is Rini een beetje wagenziek geweest, hoewel ze zich snel weer goed voelde.
In Maroua hebben we de bagage uitgeladen om in het Tcherno hotel te overnachten.
Het licht in de wc deed het niet, dus meldden we dit aan de eigenaar, deze zou een mannetje sturen, na gekeken te hebben werd er ergens anders een tl-buis vandaan gehaald, toen een starter en daarna hebben we ze niet gezien, en wij maar in het donker zitten!.

Onderweg bij restaurant Super wat gegeten, daarna zijn we nog wezen kijken op twee marktjes.Hierna zijn we lekker even wezen lopen en keken ondertussen uit naar een restaurantje. We vonden een leuk restaurantje, Baobab geheten.
Dus wij gereserveerd, en toen de anderen opgehaald.
Helaas duurde het nogal lang voordat er iemand de bestelling op kwam nemen.
Na enige tijd, hoorden we dat de kok alleen was en dus alles alleen moest doen. Gelukkig kwam dan toch nog de ober zodat we foufou met groenten konden eten.
Het smaakte erg lekker, dus met een tevreden gevoel het bed in.

17 Okt. Dag 5 Maroua .
Vandaag een ieder wat wil dagje. Rond tien uur naar de wekelijkse markt, uit de omgeving komen dan de handelaren hun koopwaar zoals vlees, heel veel vis, kleding, slippers groenten en specerijen aan de man brengen.

Ook hier zijn de mensen erg aardig en laten ons begaan, ze kijken niet op of om, en ik voel me dan ook op mijn gemak, natuurlijk is het vreemd om blanken te zien maar ze zijn totaal niet opdringerig.
Daarna zijn we de woonwijk ingelopen om even een indruk te krijgen van het allerdaagse leven in Maroua.

Overal krijgen we het vriendelijke Narara te horen, of bonjour. 's Avonds in een ander hotel gegeten: een Afrikaanse pizza.
Daarna zijn we de weg terug gelopen waar we halverwege een kopje thee hebben gedronken.

18 Okt. Dag 6 Maroua.
Rond negen uur het busje in om naar een ijzersmederij te gaan.
Daar konden we zien hoe ze met erg primitieve middelen ijzer weer re-cycelden. Er werd daar van alles gemaakt: landbouwgereedschap, messen, zeisen, beitels enz..

Ook worden er jongeren opgeleid tot ijzersmid zodat ze niet op de straat gaan zwerven maar een vak kunnen leren.
Na het bezoek naar de leerlooiers, waar we verbaasd keken naar het zware en vooral vieze werk dat ze deden.

Eerst word het overtollig vet eraf geschraapt, dan werden de huiden 3 dagen in een kuil geweekt, geroerd en gekookt.