ITALIE
Rome

Tekst en foto's; Marly Julien

29 februari 2008

Om 9.00 uur vertrekken Esther en ik naar Weeze – Dusseldorf airport om de vlucht naar Rome te nemen. We zijn ruim op tijd aanwezig en meteen horen we dat we 45 minuten vertraging hebben.

Op het vliegveld is weinig te beleven, dus kunnen we niet veel meer doen dan wachten en koffie drinken.

Om 12.45 uur vertrekken we dan. De vlucht verloopt goed en binnen 1 uur en 45 minuten staan we dan op Italiaanse bodem.

We nemen de bus die ons in een klein half uurtje naar het metrostation brengt. Vandaar reizen we nog een kleine 20 minuten met de metro en arriveren dan op het station Terimini in Rome.

We lopen nog 10 minuten en komen dan uit bij onze geboekte Bed & Breakfast Viviroma.

Bij de voordeur (zonder naambord) staat een man die ons naar binnen loodst.

Waarschijnlijk een bekende van de eigenaar.

We gaan een hoge zware poort door en pakken dan de lift naar de 3e verdieping. Daar staat de eigenaar van Viviroma op ons te wachten. Een jonge man die ons half in het Engels en half in het Italiaans te woord staat.

Wij hadden van te voren de music-room geboekt, maar we werden in de movie-room gezet. Hier hangen 4 posters van bekende oude films, erg grappig. Na een korte introductie laten wij de koffers achter op de kamer en gaan dan meteen de stad verkennen.

Na een paar honderd meter lopen stuiten we op Basilica di Santa Maria Maggiori een prachtige oude basiliek.

Daarna zoeken we onze weg naar het Colosseum. Met onze beperkte geografische achtergrond valt dat nog niet mee. Inmiddels is het al schemerig geworden en wordt het foto’s maken er niet gemakkelijker op.

Bij het Colosseum staat een man verkleed als een gladiator ons te roepen om op de foto te gaan met hem. Wij zijn de flauwste niet en stemmen in... Aan het einde van het liedje zijn we aantal euro lichter maar ach we hebben er wel lol om gehad.

Na het Colosseum gaat onze wandeling door naar de Trevi-fontein, ook hier is weer het nodige zoekwerk vereist.

De Trevi-fontein is een waar kunstwerk. Hoeveel uur arbeid zal hier in gezeten hebben? We schieten hier de nodige foto’s en zetten voort naar een restaurant.

Het is inmiddels 20.00 uur geweest en na al dat wandelen gaat er best een pastaschotel in! We komen uit bij Ristorante Angelino ai Fori. Het ziet er van buiten erg leuk uit en de man aan de deur lacht ons vriendelijk toe.

Eenmaal binnen weet de eigenaar niet hoe rap hij ons alle gerechten moet voorschotelen.

En als we niet uitkijken maakt hij de keuzes wel voor ons.

Mooi niet dus, we bestellen een lekkere pasta, een wit wijntje erbij en een tiramisu na. We hebben wel het gevoel weer snel buiten geloodst te worden, erg jammer hoor.

Na het eten wandelen we nog wat, en rond 22.00 uur zijn we weer bij Viviroma.

1 maart 2008

We hebben goed geslapen B&B Viviroma is een aanrader! Erg centraal gelegen ten opzichte van de toeristische trekpleisters, niet duur, schone kamer en WC & douche (wel te delen met andere gasten). Om half 8 spring ik onder de douche, dan gaan we ontbijten. Het ontbijt bestaat uit een luxe broodje naar keuze en een overheerlijke cappuccino.

Op de Piazza Maria Maggiore nemen we de hop on hop off bus.
De hele dag hebben we hier gebruik van gemaakt en zijn we op de belangrijkste plekken uitgestapt.

De eerste stop is het Vaticaan.

Wauw! Wat is dit indrukwekkend zeg!
Zeker als ik er aan denk hoe vol het met mensen staat terwijl de Paus Urbi et orbi uitspreekt vanaf het balkon van de Sint-Pieter tijdens Pasen en Kerst. De basiliek is ontzettend groot en versierd met mooie beelden.

We rijden verder langs de Tiber (rivier van Rome), en de volgende stop is bij de
Trevi-fontein. Deze willen we nu wel eens bij daglicht zien.

Het is weer net zo prachtig als gisteren.

Dan vervolgen we te voet naar de Spaanse trappen op het Piazza de SpagnaWe had me hier veel van voorgesteld, maar in het echt is dit toch kleiner dan we dachten. Bij Piazza de Popolo stappen we weer op de bus naar het Colosseum, ook deze willen we nog even bij daglicht zien.

Van daaruit hebben we meteen de nodige souvenirs ingeslagen en als laatste hebben we nog een rondrit gemaakt met de bus. Inmiddels is het 18.30 uur en hebben we de tassen met souvenirs bij Viviroma afgezet, ons opgefrist om vervolgens te gaan eten. We belanden bij Ristorante Vechiaconca, een leuk knus restaurant. Het doet ons goed te zien dat hier vooral veel Italianen komen, een goed teken dus. We bestellen allebei een Pizza, die natuurlijk voor ons veel te groot is, maar wel erg lekker.

Ook hier is men niet gewend aan natafelen, en wordt je na je laatste hap weer snel buiten gekeken.