FRANKRIJK

Tekst en foto's:
Nico Boelrijk.

Onze Vlaamse verkeersoperator
navigatiesysteem) leidde ons naar ons volgend reisdoel Cande sur Beuvron. In het begin was zij van plan ons een toeristisch reisprogramma voor te schotelen, maar daar trapte wij niet in. Een ander programma werd aangesproken en dit bracht ons naar ons einddoel. Het laatste gedeelte waren we op ons zelf aangewezen, maar aan mijn eigen navigator Anneke zijn we heelhuids op de camping Grand Torture aangekomen. Een vriendelijk echtpaar verwelkomt ons op de camping.

Met een plattegrond in de hand hebben we onze sta-caravan gevonden. 27De caravan is ruim en schoon.
Een kleine beschadiging aan de koelkast en een scheurtje in de douchewand. Alles ziet er proper uit. De caravan staat dwars opgesteld. Een terras voor de caravan. De plaats is ruim. Veel Nederlanders op de camping. Het zwembad is hier erg klein. Wel veel speelattributen voor de kinderen. Het restaurant gaan we vanavond uitproberen.

We hebben getelefoneerd met het thuisfront. Ook thuis is alles in orde. Alleen in Nederland is er regen – regen en nog eens regen. Niet leuk voor hen. De kilometerstand staat op 2213. ’s Avonds gaan we uit eten in het restaurant. Het motregent, dus eten we binnen. Veel tafeltjes en stoelen in een kleine ruimte. De kleine ruimte doet plattelands Frans aan. Op de tafels staan vaasjes met margrieten en roggestengels.

We zijn de 2 bezoekers en na ons wordt het vlot druk in de tent. Een Française van middelbare leeftijd komt de bestelling opnemen.
Zij is niet direct het licht van Frankrijk, maar zij doet haar uiterste best om het ons naar ons zin te maken. Na enkele minuten komt het glas wijn en het bier. Hierna hebben we – als voorafje - ham met meloen besteld.

Het hoofdgerecht moet worden een gevulde omelet voor Anneke en voor mij een Steak. Nu deze bestelling was voor het personeel en de keuken iets te veel van het goede. Ik kreeg ham met een klein meloenijsbolletje. Dit heb ik nog nooit meegemaakt meloenijsbolletje!
Ik dacht bij me zelf – ook dit moet je maar eens meemaken. Gelijk met mijn voorgerecht kreeg Anneke haar hoofdgerecht gevulde omelet. Tussentijds konden we onze ogen de kost geven.

Een Nederlands echtpaar met 2 kleine kleuters ( 1 a 2 jaar). Druk in de weer om hun kroost stil te houden. Een Engels echtpaar. Een directrice achter de Bar met een air van heb ik jou daar. Felle priemende ogen tegen haar personeel (2 serveersters).
De directrice wilde zich overal mee bemoeien, maar er kwam weinig goeds uit haar handen.

We hadden medelijden met de serveersters en natuurlijk ook met het Nederlandse echtpaar met hun kroost. Na een uurtje hadden we het wel bekeken en gaan we terug naar onze caravan. Hier aangekomen besluiten we nog een korte wandeling over de camping te maken.

Na deze korte wandeling van plm driekwartier. Voor deze avond hebben we genoeg gezien en sluiten we onze ogen in een heerlijk opgemaakt bed We horen dat het buiten aan het miezeren is.

Maandag 6 juni 2005
Het is donker weer. Geen stukje blauw aan de hemel te bekennen. Ook niet in de verre toekomst.
Het is nog droog, dus gaan we fietsen naar Blois. Nadat we het dorp Cande sur Beuvron binnen rijden, begint het te miezeren. Echt vies weer wordt het . We rijden terug naar de camping en besluiten met de auto naar Blois te gaan. Regenjassen mee.

Moet te doen zijn. Auto even buiten het centrum geparkeerd. Ons boekwerk Loire met een plattegrond van Blois is onze gids in deze stad.

Blois is een mooie historische stad met veel bezienswaardigheden. Van kerk – fontein – bisschoppelijk paleis tot Ville de Hotel. Ville de Hotel is gebouwd op een plateau. Vanaf hier heb je een prachtig overzicht op de stad en de Loire. Tot 15.00 uur hebben we ons vermaakt in deze stad.

Hierna gaan we terug naar de caravan. Opeens is de zon doorgebroken en begroet ons met zijn warme stralen. Het wordt warm en aangenaam.
De lange broek en trui wordt uitgedaan. Stoeltjes gaan naar buiten en zonnen maar. Na een klein kwartiertje komt als een dief de regen met bakken uit de hemel.

Dat is schrikken. Het papierwerk ( boeken – mappen) en niet te vergeten onze drankjes kunnen we met veel pijn en moeite tijdig binnenkrijgen. We besluiten ons geliefd spelletje scrabble voor de dag te halen. Het wordt een interessant potje.

De score is niet hoog. Ruim 750 punten en het is een nek aan nek race. Ook nu blijkt dat Anneke de meeste punten heeft gehaald. Het eten staat op een laag pitje.

Tussentijds hebben we nog eventjes van de zon kunnen genieten. Wederom is het wederom gaan regen. Lekker gekletter op het dak van de caravan. Echt vies weer. We wachten op betere tijden. Misschien morgen.

Dinsdag 7 juni 2005.
Om 8.00 uur uit de veren. Het is droog zonnig weer. Een stevig briesje dat vooral koud aanvoelt. We besluiten vandaag te gaan fietsen. Fietsen in de omgeving. Een route wordt uitgekozen uit de folder Le Pays des Chateaux a velo.

In de folder staat de route omschreven als “Itineraire 3 “. Zestien en een halve kilometer. La balade a remonter le temps. De volgende plaatsen worden aangedaan: Les Montils – Seur – Chailles – Villeloret – Madon – Cande sur Beuvron. Blijkt ruim 25 km te zijn. Voor ons geen probleem.

We hebben gefietst van 10.00 – 12.00 uur. Thuis geluncht. Na de lunch 13.00 uur gaan we wederom op pad. Nu staan de fietsen op de auto. We gaan naar Chaumont sur Loire. Een klein plaatsje langs de Loire.
Auto wordt geparkeerd aan het begin van het plaatsje, langs de Loire.

Fietsen er af – en we fietsen langs de Loire richting Cande sur Beuvron.
We rijden langs de camping Muncipal. De camping ligt prachtig langs de Loire. Het is een groot veld waar men een caravan-tent kan plaatsen. Het geheel ziet er heel verzorgd uit.

Ter hoogte van de camping gaat het fietspad over in een karrenspoor. Geen gezeur – gewoon door fietsen. We fietsen langs de Loire.

Af en toe is de rivier – in al zijn glorie zichtbaar. Na 2,5 km heeft Anneke het wel gezien. Op deze wijze fietsen, vindt ze er geen lol aan. We gaan terug naar ons uitgangspunt en rijden nu de andere richting in. We rijden enkele kilometers uit het plaatsje en besluiten dat het zo genoeg is voor vandaag.

Fietsen op het fietsenrek van de auto en we vervolgen onze weg naar het plaatsje Amboise. Een stadje dat 15 km verder op ligt. We rijden af en toe vlak naast de Loire. Om 14.00 uur zijn we in Amboise. Een gezellig toeristisch plaatsje. De auto staat geparkeerd even voor het plaatsje.

De binnenstad is voor de voetgangers. We lopen langs de plaatselijke kerk – kapel. We kopen souvenirs voor Lucas en Isabelle. Op het terras drinken we een wijntje en een biertje.

Hierna lopen we naar het huis van Leonardo da Vinci. Hier heeft hij enkele belangrijke mechanische voorwerpen uitgevonden. Hierna houden we het voorgezien en rijden terug naar onze camping.

We rijden nu aan de andere kant van de Loire ( N 152). Bij Chaumont sur Loire gaan we terug naar de andere kant van de Loire ( N 751). ’s Avonds gescrabbeld Wat een moeilijk woord zeg!