BRAZILIE
Sao Paulo en de watervallen van Iguacu

Tekst en foto's: Marly Julien

Maandag 14 februari 2005

Om 16.00 uur vertrek ik naar Schiphol, ik wordt weggebracht door pap en mam. En om 17.45 uur sta ik oog in oog met de Fox-groep. Ik maak kennis met iedereen en check als laatste in.

Rond 18.15 uur gaan we gezamenlijk door de douane en drinken nog een pilsje in de bar.

Helaas zitten we in het vliegtuig niet allemaal bij elkaar, maar goed. Tijdens het opstijgen horen we ineens een keiharde knal, gevolgd door een lichtflits. Later horen we van de piloot dat we zijn getroffen door de bliksem. De vlucht gaat verder prima, en het vliegtuig heeft geen schade.

Dinsdag 15 februari 2005

Om 7.15 uur de volgende ochtend, komen we aan in Sao Paulo. Brazil.
Het is zo'n 17 graden, bepaald niet wat wij in gedachte hadden dus....

Tamara, onze reisleidster, staat ons al op te wachten. Als we de luchthaven verlaten rijden we meteen naar het hotel. We hebben zo’n 45 minuten om ons op te frissen, en maken dan een stadstour door Saõ Paulo. We bekijken de kathedraal.
We hebben we een overweldigende lunch in een restaurant gelegen in het Ibirapuera-park. Het eten wordt hier per gewicht betaald!

Daarna gaan we het hoogste gebouw van Saõ Paulo in waar we een prachtig uitzicht over de stad hebben. ’s Middags drinken we koffie in het koffie museum, en rond 16.00 uur worden we weer bij het hotel gedropt.
We hebben lekker even de tijd om te shoppen, en ik loop met Marcel en Hetty de stad in waar we wat nuttige boodschappen doen en even lekker koffie drinken.
's Avonds eten we in een restaurant waar ze met grote vleesspiesen langs je tafel lopen, en het er voor je afsnijden.

De obers komen erg snel langs. Met het gevolgd dat ik snel vol zit. Het was wel erg lekker. Rond 22.00 uur gaan we terug naar het hotel, de mannen willen nog gaan stappen, de rest gaat slapen. Ik ben erg moe van deze lange dag.

Woensdag 16 februari 2005

Om 5.00 uur gaat de wake-up call.....Djiezus wat vroeg.... Na het douchen en inpakken ga ik lekker ontbijten.

Ik ben hartstikke verkouden geworden door de airco. Op 6.00 uur vertrekken we met de bus naar Guarapuava, dit is een tussenstop voor de watervallen van Iguaçu.
We hebben vandaag een busrit van zo'n 12 uur. Met redelijk wat stops valt het allemaal best mee. De 1e en 2e stop zijn voor koffie en lunch. De 3e stop is bij een Nederlandse kolonie. De eigenaar is de zoon van een Nederlandse immigrant, hij spreekt erg goed Nederlands. Zijn boerderij heeft hij omgebouwd tot museum. We krijgen koffie met gebak en nemen een kijkje in zijn museum.

Daarna rijden we weer verder naar het luxe spa-hotel. Eerst neem ik , net als de andere groepsleden, een duik in het zwembad. Om 20.00 uur laat ik me lekker masseren. Hellen en Martin doen dit ook. Het is heerlijk.

Aansluitend hebben we diner. En we nemen nog een pilsje na. In het hotel is er verder niet veel te doen helaas en rond 12 uur ga ik lekker slapen.

Donderdag 17 februari 2005

Na een heerlijk en gezond ontbijtje stappen we weer de bus in. De eerste stop maken we in het natuurreservaat Das Auracarias (genoemd naar de bomen in dit gebied). We maken een mooie wandeling in dit subtropische regenwoud. Meteen zien we al een soort van hert. Samen met Hetty loop ik een stukje achter op de rest van de groep.

Het is zo lekker rustig in het park. Opeens ziet Hetty een slang. Later vertelt Tamara ons dat het een giftige was. We moeten nog een tijdje verder met de bus, en ’s middags komen we aan in het hotel bij Foz de Iguaçu. We maken meteen een duik in het zwembad. En Martin doet fanatiek mee met het aqua joggen. Opeens is er paniek. Een oudere vrouw wordt onwel in het zwembad, en ze wordt een tijd lang gereanimeerd. Later die dag horen we dat de vrouw in het ziekenhuis is, en buiten levensgevaar. ’s Avonds eten we in een gezellig restaurantje, het koelt af tot zo’n 26 graden, niet verkeerd dus! Weer terug in het hotel duiken we meteen de discotheek in. We maken er een gezellig feest van…. Rond 03.45 uur zie ik m’n bed pas.

Vrijdag 18 februari 2005

Vandaag is de grote dag! De ochtend heb ik vrij om uit te slapen. Om 11.00 uur wordt ik opgepikt om naar de Iguaçu watervallen te gaan. De anderen zijn de stuwdam gaan bekijken. We worden eerst afgezet bij de helikopter tour.
Het is echt helemaal geweldig om boven deze gigantische watervallen rond te cirkelen.

De watervallen zien er vanuit de lucht geweldig uit. Iedereen die meedeed was razend enthousiast.

Dan gaan we verder naar de Braziliaanse kant van de watervallen.
We maken een geweldige wandeling met prachtige uitzichten.

Iedereen is er sprakeloos van. We maken ontzettend veel foto's van alles om ons heen.

Na de lunch gaan we naar een vogelpark. Al snel heb ik een papagaai op mijn schouder zitten die vrolijk aan mijn ketting begint te knabbelen. Het is een groot park en er is een vlindertuin. 's- Middags zwemmen we weer in het zwembad van het hotel. Helaas begint vandaag de aquajogging op het moment dat we al weg zijn. 's-Avonds hebben we een Braziliaanse avond. Met allerlei Zuid Amerikaanse dansvoorstellingen.

Mark wordt op het podium gesleurd bij het vechtsportdansen ( Capoeira) Mark is een echt natuurtalent en wij maken uiteraard foto's van dit natuurtalent. Na de voorstelling gaan de mannen de stad in en Hetty, Jan en ik nemen nog een afzakkertje in het hotel. Later komen de anderen ook nog naar de disco en het wordt uiteindelijk weer een groot feest, maar om 2.00 uur zoek ik toch maar mijn bedje op.

Zaterdag 19 februari 2005.

Om half 9 vertrekken we naar Argentinië. We moeten lang wachten bij de grens. We beginnen met een pittige wandeling. Vanuit de Argentijnse kant zijn de watervallen net zo prachtig! Later maken we een rustige riviertocht, en zien kleine kaaimannen en diverse vogels. Na de boottocht weer een pittige wandeling met uitzichten op de watervallen. Het is er echt prachtig! Na de lunch gaan we met een grote speedboot tot heel dicht bij de watervallen.

Het is gigantisch!!! We varen recht op de watervallen af, en iedereen wordt drijf en drijf nat, wat een lol. Het geeft in ieder geval een geweldige kick.

Gelukkig drogen we snel op door de zon. Als we uit de boot komen, worden we direct in een Jeep gezet en rijden nog zo'n 10 kilometer door het regenwoud. Iedereen is bij aankomst in het hotel bekaf. We hebben nog heerlijk wat tijd om te relaxen voor dat we gaan eten en ik stuur wat kaarten. s-Avonds eten we in een restaurantje, het is nieuw maar ik vind het so.....so.

Ik ga met Hetty en Jan de discotheek nog in. En later komen Patrick en John ook nog.

Ik maak het niet te laat, want morgen moeten we weer vroeg weg met de bus.

Verder lezen...
www.reisimpressies - Brazilië

Sao Paulo Kathedraal
Nederlandse kolonie Guarupua
De eigenaardige Auracariasboom
Met de helicopter boven de Iguaçu watervallen