AUSTRALIE
Zuidkust Van Esperance tot Northcliff

Tekst en foto's:
Pasca Nabben

Korte reisdag – Kangoeroes – Australië op z’n best!

30/32009
Om 07.45 uur komen we aan in het centrum van Esperance. De winkels gaan om 08.00 uur open dus nemen we op een terrasje eerst een grote kop cappuccino, heerlijk! Op dit moment regent het niet maar dat zal niet lang meer duren. We slenteren wat
langs de winkeltjes door het gezellige Esperance.

Na het shoppen rijden we naar Cape le grand National Park op 50 km. ten oosten van Esperance. Nadat we onze entree hebben betaald zien we in het park Frenchman Peak liggen, deze grillig gevormde berg willen we morgen gaan beklimmen, mits het weer meezit, met regen wordt het veel te glad en te gevaarlijk om deze berg op te gaan.

We rijden een laatste heuvel op en hebben dan zicht op Lucky Bay, zelfs met dit grijze weer is de pracht van deze baai niet te beschrijven (toch een poging)….Hagelwitte stranden en een azuurblauwe zee omringd door bergen en rotsen met groene vegetatie, het is “gewoon” zo ontzettend prachtig!

Lucky Bay heeft 1 camping en we vinden daar een geweldige plek, het is er niet druk. ’s Middags maken we door weer en wind een mooie standwandeling en op de terugweg zien we kangoeroes in het lage stuikgewas, geweldig, ze zijn net zo nieuwsgierig als ons! Ze zijn op het eerste gezicht niet te zien in het struikgewas waar ze de blaadjes van de struiken eten, behalve als ze wat horen, richten ze zich op en steken ze boven de struikjes uit. Ze kijken je aan en gaan vervolgens gewoon door met eten.

Terug bij de camper treffen we ook daar nog twee kangoeroes aan, en bij een kopje koffie kunnen we ze mooi bekijken. Om 16.00 uur is het ineens windstil en komt de zon een beetje door. We maken nog een wandeling door dit prachtige gebied. Om 17.15 uur zijn we terug en treffen de ranger die het overnachtingsgeld komt ophalen, we besluiten 2 dagen te blijven.

We vragen de ranger hoe het komt dat de kangoeroes hier het strand op gaan (dit komt in de rest van Australie niet voor hebben wij ons laten vertellen), hij geeft aan dat de kangoeroes in dit gebied weinig te eten hebben en het strand opgaan voor het zeewier en daar van eten, tevens zijn de kangoeroes die hier leven, kannibalen en dit is hoogst uitzonderlijk en heeft uiteraard ook te maken met het tekort aan voedsel in dit gebied.

’s Avonds zitten we gezellig buiten, er is op deze camping, zonder power, geen verlichting en om het plaatje compleet te maken steken we kaarsjes aan.
Het toiletgebouwtje ligt een eindje verderop en een toiletbezoek in het donker wordt nu wel erg spannend, wij als ervaren kampeerders, hebben uiteraard geen zaklamp bij ons! Campground; Lucky Bay, $30,- voor 2 nachten zonder power. Gereden km. 60.

Veel wandelen – spierwitte stranden

31/3/2009
Om 05.30 zijn we op en worden rustig wakker bij de nodige dagelijkse cafeïne. Het is bewolkt maar verre van koud. Voordat we gaan ontbijten besluiten we een trail te lopen. Om 07.00 uur starten we met de “Tistle Cove” route. Deze route voert ons over rotsen en door lage begroeiing, we hebben op deze hoogte ontzettend veel mooie vergezichten, donkere rotsen die afsteken tegen de lichtblauwe zee.

Onderweg zien we veel kangoeroes. Bij Tistle Cove staat een reusachtige rots, en met een beetje fantasie kun je hier de vorm van een hart uithalen. Het wordt steeds bewolkter en nadat we even hebben gerust besluiten we de terugweg iets sneller af te leggen.

In de verte horen we het donderen en dan willen wij toch echt niet op deze rotsachtige kale vlakte rondlopen. Al gauw begint het te miezeren maar ondanks dat is het een geweldige wandeling.

Om 09.00 uur zijn we terug en genieten van een welverdiend ontbijtje. Als we aan onze strandwandeling beginnen, begint de zon te schijnen, dat is mazzel. De route over het strand naar een volgende baai is 6 km. heen en terug.

Het strand is zo wit dat het, net als de zoutmeren, pijn doet aan onze ogen.
Met de zonneschijn lijkt het water nog blauwer! Helaas zien we geen kangoeroes maar wel veel mooie strandvogels. Na de lunch maken we nog een korte wandeling, helaas begint het weer te miezeren. Gelukkig zien we dit keer kangoeroes, daar krijgen we geen genoeg van.
De rest van de middag blijven we bij de camper en relaxen wat, tevens maken we de plannen voor morgen. Helaas is het weer niet best en gaat onze beklimming van Frenchman peak niet door.

Verder lezen >> www.reisimpressies.eu - zuidkust

Lucky Bay
Kangoeroes all over the place