AUSTRALIE
Zuid Westpunt waar twee oceanen samenkomen

Tekst en foto's:
Pasca Nabben.

Lekker luieren in Augusta

5/4/2009
Ook al hebben we vandaag niets gepland en blijft de camper staan, om 06.20 uur zitten we al aan de koffie. Het ziet er naar uit dat het een heerlijk zonnige dag gaat worden en daar gaan wij van genieten. Vroeg in de morgen wandelen we naar het centrum

van Augusta om even wat inkopen te doen en een telefoonkaart te halen. De route heen en terug is 6 km. dus makkelijk lopend te doen. Het eerste gedeelte lopen we via een rustige weg langs de zee, er staan hier prachtige huizen die allemaal hoger gelegen zijn dus geweldig uitzicht op zee hebben.

De zee gaat over in een meer waar al diverse mensen aan het vissen zijn, ook hier zien we de “vistafels” tafels waar je direct je vis schoon kunt maken, deze hebben we al op veel plekken gezien.

In Augusta is het nog rustig op dit vroege uur, het is een gemoedelijk plaatsje met maar eigenlijk 1 grote doorgaande weg. In de supermarkt nemen we het plaatselijke krantje mee en daar staat een verslag in van de fietsroute die gisteren heeft plaatsgevonden en waar wij met onze camper middenin zaten om in Augusta te komen. Bij het meer zien we nog grote groepen pelikanen.

Terug bij de camper eerst een ontbijtje en dan is het tijd voor een strandwandeling. De rest van de dag ondernemen we weinig, en dat vinden we niet erg! Strakblauwe lucht en een heerlijk zonnetje!

Zonsopkomst – Grotten – Zonsondergang

6/4/2009
Voor we op de camping wegrijden eerst naar het strand voor de zonsopkomst (we zijn er weer vroeg bij). Een half uurtje later zijn we op weg naar de vuurtoren van Cape Leeuwin, deze staat op het uiterste puntje en het is de plek waar twee oceanen samenkomen.

Verderop bezoeken we nog een oude watermolen. Deze watermolen voerde in vroeger tijd het water aan voor de bouw van de vuurtoren en later voor de wachters van de vuurtoren. Op de terugweg geven we de sleutel van de camping af (er was vanmorgen nog niemand aanwezig) en dan rijden we naar het noorden over de Cave Road.

We willen een bezoek brengen aan de Jewel Cave, de eerste rondleiding is om 09.30 uur dus we hebben tijd voor een uitgebreid ontbijt bij de cave en maken daarna nog een wandeling naar de oorspronkelijke opening van deze grot.

Om 09.30 uur meldt de gids dat we kunnen beginnen met de toer en met 4 anderen dalen we af. De grot is prachtig en herbergt de grootste stalactieten en stalagmieten van Australië. De enthousiast gids verteld veel bijzonderheden.

De temperatuur in de grot is constant 17 graden, niet echt heel erg koud dus. In de grot zijn ook veel figuren te herkennen, een rost die op een kameel lijkt een rots die op Maria met kindje Jezus lijkt. Ook ligt er een geraamte van een Possum.

De gids moet ons wel even uitleggen wat dat is! De ondergrondse wandeling duurt een uur en is prachtig!

Na de toer rijden wij verder richting het noorden en maken een ommetje om in Margaret River wat boodschappen te doen. Onderweg daar naar toe komen we hier en daar al velden met wijnranken voorbij.
Margaret River is een leuke stad om doorheen te wandelen, veel winkels en terrasjes. Nadat we onze boodschappen hebben gedaan rijden we naar Yallingup en besluiten om hier te overnachten.

We vinden een camping aan zee. De zee wordt hier druk bezocht door surfers en het is mooi om te zien hoe zij hun capriolen uithalen op de hoge golven. John neemt ook nog een duik. Yallingup stelt als dorp niet zo veel voor. We maken nog een wandeling en komen uit bij prachtige tuinen.

’s Avonds naar de zonsondergang kijken, op het grasveld wat aan de zee grenst halen mensen BBQs tevoorschijn en de tafeltjes worden gedekt. Er hangt een erg gezellig sfeertje. Camping; Yallingup Beach Holiday Park $28,50 (incl. korting met de parkpas) met power.
Deze camping wordt neergezet als een van de mooiste in deze omgeving, van ons krijgt het de titel; meest ongezellige! Gereden km. 118.

Korte reisdag -

7/4/2009
Vannacht om 03.00 uur de luifel opgetrokken, de wind is behoorlijk aangesterkt. Ook vanmorgen waait het nog behoorlijk, maar het ziet er naar uit dat we wederom een warme zonnige dag krijgen. Na een snel kopje koffie rijden we om 07.00 uur weg in Yallingup.
De zon komt net op en we rijden naar het meest westelijke puntje, naar Cape Naturaliste.