AUSTRALIE

Pasca Nabben.

Nederland – Singapore - Perth

21/3/2009
Na maanden toegeleefd te hebben naar deze dag is het zover! Vroeg in de morgen staan we op Schiphol. We kunnen al direct bij Singapore Airlines inchecken, dus geen gesjouw meer met de rugzakken, die zien we in Perth weer terug. Na een heerlijke kop koffie worden we vrolijk uitgezwaaid door Ben en Corry. Dit keer voor ons geen taxi maar gezellig door pa en ma weggebracht!

Om 11.00 uur vertrekt keurig netjes op tijd onze vlucht naar Singapore. Zoals altijd is de service weer van hoogstaand niveau. Heerlijk eten, de nieuwste films, dit houden we wel 12 uur vol, zal wel moeten trouwens, willen we naar het andere eind van de wereld reizen!

In Singapore aangekomen zoeken we direct de zonnebloemtuin op, lekker bakkie koffie erbij. We lopen wat rond, winkeltjes genoeg, en voor we het weten is het al weer tijd om naar de gate te wandelen voor het laatste traject.

En dan….na 6 1/2 uur is Perth in zicht! De rugzakken rollen al snel van de band en dan sluiten we aan in de rij naar de douane. Bij de douane wordt er streng en zorgvuldig gecontroleerd. Een vriendelijke dame bekijkt onze paspoorten en controleert ons visum, zet uiteindelijk de felbegeerde stempeltjes in ons paspoort en wenst ons een prettige reis!

Perth is de meest geïsoleerde metropool ter wereld, en is met 1,1 miljoen inwoners veruit de grootste stad van West Australië. Het centrum van Perth bestaat uit moderne hoogbouw maar ook uit historische huizen en kerken uit het midden van de vorige eeuw. De stad ligt op grote afstand van andere bevolkingscentra in Australië.

Een spoorlijn (de Transcontinental of Trans-Australian Railway) verbindt Perth met Adelaide, de dichtstbijzijnde grote stad, op 2800 km afstand. Even ter vergelijking; Perth ligt op 3901 km afstand van Singapore (Azië).

Het zonnetje schijnt. Het is erg rustig op het vliegveld en wij genieten gewoon van het feit dat we er zijn! We informeren bij een hotelshuttleservice bus. Er is nog plek genoeg en voor €30,- worden we bij Het Sullivans hotel afgezet. Wel rijden we eerst door Perth naar diverse hotels om andere mensen af te zetten, zo zien we gelijk wat van Perth.

Het is laat in de middag en de terrasjes zitten vol. Onze eerste indruk is dat de stad er overzichtelijk en erg netjes uit ziet.

Bij het Sullivans checken we in en krijgen een kamer op de 3de verdieping met balkon. Eerst opfrissen en onze spulletjes een plek geven, dan installeren we ons op het balkon met een kopje koffie en genieten van het uitzicht. We maken vast wat plannen voor morgen. We zien de eerste bontgekleurde parkieten. Om 20.30 uur houden we het voor gezien.

De stad in - uren wandelen in Kings Park

22/3/2009
Om 05.30 uur zijn we wakker. We hebben heerlijk geslapen. Uiteraard even rustig wakker worden met een kop koffie. Het voelt nog best fris buiten op het balkon. Om ± 06.00 uur zien we de zon opkomen en direct voelt het al een stuk warmer. Om 06.45 uur ontbijten we bij het Sullivans in een wel erg saaie ontbijtruimte. Het ontbijtbuffet is echter goed met diverse broodsoorten en veel
fruit. Na het ontbijt wordt het tijd om Perth te verkennen. Het centrum van de stad ligt op loopafstand van het Sullivans. Het is nog erg vroeg en zondagochtend dus rustig. Tegenover het Sullivans ligt een mooi park met veel vogelsoorten, fonteinen en watervalletjes.

Via het park lopen we naar de Swan river, onderweg zien we op een grasveld veel witte kakatoes in eerste instantie denken we dat het duiven zijn maar het blijken toch echt kaketoes te zijn en ze zitten er in grote aantallen.
Bij de Swan River is het al wat drukker, diverse boottrips kunnen vanaf hier worden gemaakt. Ook nemen we een kijkje bij de Belltower met de mooie mozaïeken ervoor. Via een korte wandeling komen we van de Swan River in het centrum van Perth terecht. En onze eerste indruk van gisteren wordt bevestigd, de stad is schoon, ruim en overzichtelijk.