AUSTRALIE

Pasca Nabben.

Hyden – “lots of flies” – Bruce Rock

27/3/2009
Om 06.00 uur eerst een kop koffie en rustig aan wakker worden, spullen opbergen en we kunnen op weg. We doen nog wat boodschappen in York, pinnen, tanken en dan kan de reis voor vandaag van start gaan.
Vanuit York volgen we eerst de route naar Beverly en vervolgens naar Brookton.

In Brookton tanken we eerst nog even, althans we moeten even op de tankwagen wachten, dus eerst maar een ontbijtje in een parkje waar allemaal oude tractoren zijn neergezet. Na onze ontbijtpauze rijden we door naar Corrigin, het is al aardig warm en het zal nog veel warmer worden.

De route is weer bijzonder mooi, lage struiken, blauwe lucht en een lange strook asfalt waar geen einde aan lijkt te komen. We zijn het er wel over eens; Australië is zo ontzettend weids, je kunt oneindig ver kijken zonder dat het zicht wordt belemmerd door een gebouw of iets dergelijks.

Op de route naar Kondinin komen we langs een hondenkerkhof, bijzonder om te zien. Bij de ingang staat een groot standbeeld van een trouwe viervoeter.
Als we de camper weer instappen laat die ons even weten wel degelijk over alarm te beschikken! Niet de laatste keer voor vandaag…Een eindje verder komen we langs een zoutmeer, door de zon doet het pijn aan ons ogen, zo wit, het lijkt wel sneeuw.
Ook maken we nu kennis met de vliegen, ze zitten echt overal, kruipen onder de zonnebril door, zitten in ons ogen, neus en oren, zo irritant!

Via Kondinin vervolgen we onze weg naar Hyden naar de Wave Rock. Deze is zoveel mooier dan op alle plaatjes die we hebben gezien, veel groter ook.
Het is prachtig, en zelfs bij dit hoogtepunt van West Australië zijn we de enige, op een enkele auto na op de parkeerplaats.
De Wave Rock lijkt op een versteende golf, is zo’n 200 meter lang en op sommige plaatsen 15 meter hoog.

De granieten rots is 2,7 miljard jaar oud en lag ooit gedeeltelijk onder de grond.
Na het bekijken en bewonderen van de Rock lopen we via een leuke route naar de Hippo jaws, begeleid door de vliegen. Uiteraard wordt er een foto gemaakt van deze reuze kaken en is het een vreemd gevoel tussen de kaken van een nijlpaard te staan!

Terug op de parkeerplaats zien we dat het 13.30 uur is, we kunnen dus nog een eind doorrijden en besluiten dat ook te doen, dat verkort de route voor morgen. In Kondinin bellen we naar het thuisfront, we willen zo veel vertellen en het liefst alles te gelijk! Via Kondinin rijden we door naar Narembeen, hier toch voor de zekerheid maar even tanken en een jerrycan met water inslaan.

We rijden door naar Bruce Rock en vinden een gezellige camping met een wel heel vriendelijke eigenaresse. Doen de afwas, koken het eten en doen onze wasjes (gratis), en dan kunnen we heerlijk genieten van de avond.

Onze “buren” die uit Sydney komen, komen nog even op bezoek, altijd gezellig! Camping Bruce Rock camp ground. $15,- met power en mogelijkheid om gratis de was te doen (de goedkoopste camping van onze hele reis)!
Vandaag was het erg warm, dat blijft ook zo in de avond. Gereden km. 429.

Heet! – road trucks – Goud!

28/3/2009
Vanmorgen om 07.30 uur de camping in Bruce Rock verlaten. Eerste doel van vandaag is Merredin, en daar aangekomen slaan we de Great Eastern Highway op richting Kalgoorlie. We rijden door een ontzettend mooie omgeving, hier geen akkerbouw meer maar mooie bosgebieden met prachtige kleuren, alle tinten groen, oranje en rood.

We komen door Boorabbin National Park wat enkele jaren geleden door een grote brand is verwoest. Maar ook hier groeit alles weer mooi aan, al zijn de sporen van de verwoestende brand nog wel zichtbaar.
Onderweg stoppen we voor ons ontbijt, de lunch of om gewoon van de omgeving te genieten. Het is ondertussen al behoorlijk heet en dan hebben we het niet meer over 30 graden! We naderen Coolgaardie, eens een welvarende stad, maar daar is niets meer van te merken.

Het was een rijk stadje met in de gloriedagen 60 winkels, 26 hotels, 6 banken en 14 kerken. We mogen blij zijn als er nu nog een benzinepomp te vinden is! Uiteraard willen we wel een foto maken van de, volgens ons, grootste verzamelaar van van alles en nog wat, in West Australië!

Verder lezen >> www.reisimpressies.eu - -Kalgoorlie

Zoutmeer. Onderweg naar Hyden.