UGANDA
langs theeplantages en schitterende natuur

Tekst en foto's:
Peter Jongkind.

Brussel- Entebbe Zo. Ma. 14/ 15 Dec.
Vanuit Schiphol met de trein naar Brussel toe om daar met de shuttle naar Zaventhem te reizen.

Op Zaventhem aangekomen al een beetje kennis kunnen maken met leden van de groep en daar blijkt dat we allemaal naast of achter elkaar zitten, dus kunnen we op de heenreis kennis met elkaar maken.
De groep is erg gezellig, tot nu toe lijkt het erop dat het een groep wordt van 40+, maar dat mag de pret nu al niet drukken.
's Avonds in Entebbe aangekomen waar we direct naar Kampala rijden waar de camping is.

Op de camping aangekomen door de drie musketiers verwelkomt, Marcel, Sander en Eric deze zijn eerder in Afrika gekomen en waren daarom al op de camping.
De vlucht en de rit zijn erg goed verlopen.

Kampala Sipi Di. 16 Dec.
Vanuit Kampala naar Sipi, een plaatsje waar drie watervallen op verschillende hoogten zijn.
De tocht is erg afwisselend met erg veel bananen plantages, dorpjes, papyrusvelden enz..
Op de camping aangekomen de tent opgezet en heerlijk gegeten.
's Avonds wel een biertje gedronken in de bar om het stof weg een beetje weg te spoelen.

Sipi Wo. 17 Dec.
Gelukkig niet al te vroeg op om naar twee watervallen te lopen, dit is meteen een training voor de gorilla’s!!.
De tocht daar naartoe is mooi, vooral de uitzichten en de watervallen zijn er om even bij stil te staan.
Om 12.30 weer op de camping aangekomen waar we een heerlijke lunch kregen van Ezra.

Om ongeveer 14.30 wandelden we naar Sipi town om een soort van Cultural walk te doen.
We hebben erg veel gelachen met de local people, tevens kregen we een klein optreden te zien dat werd opgevoerd door weduwen.
Onder andere met welke werktuigen de gewassen bewerkt worden, hoe men jongens besnijdt en we kregen lokaal bier, dat je moest drinken uit een rietje van ongeveer 1 meter lang!!!

Het duurde wel lang voordat er eindelijk bier uitkwam.
Het was sterk en je kon duidelijk het gist en planten (gierst en hop) proeven.
Er werd ook uitgelegd hoe men er in het verleden en nu leefden.
Toen we weg gingen kregen we als dank voor ons bezoek een dans als uitgeleide.
Sipi – Jinja Do. 18 Dec.
Vandaag gaan we de reis voortzetten naar Jinja, waar we morgen kunnen raften, wandelen in het regenwoud of lekker op de camping blijven.

De rit naar Jinja was mede mooi doordat we door een groot papyrus- veld reden waar we even stopten en foto’s van de bijzondere planten konden maakten.
Toen we in Jinja aankwamen daar lekker rondgestruind, een zaklantaarn gekocht en een soort bananen stamppot gegeten.
De mensen in dat stadje zijn vriendelijk en goedlachs, ze zijn niet opdringerig en daarom kun je rustig rondkijken.
’s Avonds aten we vis met patat en natuurlijk weer lekker veel vers fruit.

Jinja Vrij. 19 Dec.
Omdat we toch in de regenwouden zijn, zin om het regenwoud in te gaan, het raften kan altijd nog wel.
Om 09.15 werden we opgehaald om na een uurtje te worden afgezet in een regenwoud waar de wandeling zal beginnen.
Dus nu maar op zoek naar de apen, vlinders en vogels.

We hebben veel soorten apen gezien, helaas wel op grote afstand dus nu maar hopen dat de foto’s gelukt zijn.
Het tochtje door het woud is goed te doen, vooral omdat er veel uitleg werd gegeven over het woud, de planten en dieren die daar in leven.
Gelukkig konden we ook ervaren wat het is om in een regenwoud te lopen, want er viel een fikse regenbui en waren we dus tot onze onderbroek nat.
Daarna zijn we naar een hotel gegaan waar we pancakes aten en veel foto’s heb gemaakt van witte reigers en vissers.
Nadat we uitgekeken waren op naar Mama Jane, een opvangtehuis voor zwerfkinderen.

Je krijgt wel weer medelijden als je die kindertjes zo ziet.
Ziek door de t.b.c. of andere ziekten.
Het viel wel op dat de meeste kindertjes er wel goed doorvoed uitzagen.
Mattieu en z’n polaroid hebben daar veel vrienden gemaakt, het was net of hij toverde, zoals de foto’s zichtbaar werden!.
Helaas was Mama Jane zelf niet aanwezig zodat we de kleding aan iemand anders van het tehuis hebben gegeven.

Hierna richting camping waar we nog even gestopt zijn om het gezin van onze matatoe (taxi)- chauffeur te ontmoeten en natuurlijk moesten er foto’s van hun gemaakt worden.
Ondanks dat Patrick werk heeft leeft hij in een normaal huisje van steen, leem en riet.

De kinderen mogen gratis naar school.
De middelbare school kost ongeveer 170.000 Ush, terwijl zijn salaris 80.000 Ush bedraagt.
Dus moet hij drie maanden werken om 1 kind te laten studeren.
Gelukkig kost hun levens- onderhoud niet veel, ze hebben een moestuin waar ze alle groenten en fruit hebben om van te leven, de huizen gaan van vader op zoon dus heeft hij daar geen kosten aan.
Het enige wat geld kost zijn kleding, benzine en een brommer/ busje om te kunnen werken.

Jinja- Masindi Zat. 20 Dec.

Vanmorgen zijn we naar Masindi gereden waar we alleen zullen overnachten.
Helaas bleek bij het uitstappen dat er een bladveer was gebroken zodat er uit Kampala een nieuwe veer gebracht moest worden.
We kwamen met regen aan maar gelukkig werd het wel droog dus dan maar op zoek naar de muziek die in de verte weerklonk.

Niet ver van de camping was een groot feest zodat Marcel, Anja en ik daar naar toe zijn gelopen.
Als enige Mzungu’s stonden we daar te luisteren naar de muziek.
De mensen waren niet de beweeglijke dansers zoals gehoopt, maar werd er uitgelegd:
Ze wachten tot de ster van de avond komt, een band die in de top 3 staat van Uganda.

De band is mede zo populair omdat ze in hun lied duidelijk maken hoe je aids, Soa en andere ziekten kunt voorkomen door voorbehoedsmiddelen te gebruiken.
Het heeft resultaat omdat Uganda het enige zuid- Afrikaans land is wat het aantal besmettingen heeft teruggebracht van 40% naar ongeveer 10%.
Dit door goede voorlichting, ziekenhuizen en het gratis informatie en middelen verstrekken.