ESWATINI

Tekst en foto's:
Ton Stegers.

Maandag 22 november.
Vanmorgen met regen vertrokken. mmmmmm

Ik was al heel vroeg op en we hadden een troep apen voor de deur, die over balkons en daken klauterden.
Ze pikten bij mensen appels van de terrassen en ze zaten rustig om zich heen te kijken op nog geen 2 meter afstand.

Om 8 uur vertrokken vanuit St Lucia.
Vanaf gistermiddag heeft het geregend met zwaar onweer.
Op het water vlak bij onze logde was de bliksem ingeslagen, het is een schouwspel op zich met enorme klappen.
Het blijft benauwd warm.

Om 14 uur in het Koninkrijk Swaziland aangekomen.
Vanmiddag op een markt geweest in het plaatsje Manzini, waar (mooie) handgemaakte kunstvoorwerpen werden aangeboden.

We overnachtten in enige hutten. De ene helft van de groep ( waaronder wij) in traditionele zgn. beehive-hutten, een soort bijenkorf van gras waar je in moest kruipen.
Ze waren voorzien van mooi sanitair en een heerlijke douche.
Ik voelde me net shaka zulu toen ik in bed lag.
De andere helft in een soort Hans & Grietje huisje met een rieten dak.

Het park waarin we verblijven heet het Mlilwane Nationaal Park.
Mlilwane Wildlife Sanctuary is Swaziland's oudste wild reservaat.

Het park is gelegen nabij de hoofdstad Mbabane in een schitterende, bergachtige omgeving.
Er kunnen o.a. wandelingen en paardrijdtochten worden gemaakt onder begeleiding van een gids, begeleide game drives (tocht in open landrover op zoek naar wilde dieren) worden gemaakt en ook kan men met eigen auto het park verkennen.

Dieren die hier voorkomen zijn o.a. nijlpaard, giraffe, zebra, kudu, wildebeest (gnoe), nyala, impala en natuurlijk een groot aantal vogelsoorten.

Het hoofdkamp is een gezellig, eenvoudig restcamp met een restaurant aan een waterpoel.
Ieder dag om 15.00 uur worden de nijlpaarden die in de waterpoel leven gevoerd. Verder is er een klein winkeltje waar souvenirs, etenswaren en frisdranken worden verkocht.

's Avonds is het gezellig met een lekker glas wijn of een koel biertje bij een knappend kampvuur sterke verhalen te vertellen.
’s Middags hebben we gewandeld in het park.

We passeerden prachtige zebra’s op 5 meter afstand, een troep apen, die uit de buurt bleven, maar ons wel in de gaten hielden en later nog een grote groep zebra’s en gnoes op ca 50 meter.
Door het slechte weer kwamen de traditionele Swazische dansen na het diner te vervallen. Erg jammer.

Maar het eten was super er werd een wrattenzwijn gegrild en daar werden dus enorme stukken van af gesneden om te verorberen.
Het was een gezellig sfeertje en toen we terug liepen in het donker richting onze bijenkorf liepen er allerlei beesten rond die je soms doodstil zaten aan te gapen.
Als je ff met je gedachten afgedwaald was schrok je je rot omdat je dan met je zaklampje oog in oog met een of ander beest stond.

Dan nog ff bukken, schuifdeurtje dicht en lekker slapen in een soort Fred Flinstone bed, gemaakt van dikke takken.

Verder lezen >> www.reisimpressies.eu - Swazikand

Swaziland
Handgemaakt...
Beehive hutjes
Grenspost
Oog in oog met de mooiste dieren