TSJECHIE
Praag en het meer van Lipno

Tekst en foto's:
Nico Boelrijk.

Vrijdag 13 oktober 2000
Vroeg uit de veren ( 04.00 uur). We gaan op vakantie naar Tsjechië. De auto staat al gepakt en gezakt.
Om 04.50 uur wordt de Opel, Corsa RG-JL-75 gestart en weg zijn wij. Het is nog donker, maar het is droog weer. De reis gaat voorspoedig. We rijden over de A12 in de richting van Arnhem en dan door Duitsland over Oberhausen – Keulen ( A3) -. We houden de A3 aan en om 15.00 uur rijden we Tsjechië binnen.

We worden welkom geheten door vlotte – jonge meiden in vleeskleurige winterpanty's. Ze zwaaien naar ons en wij zwaaien uitbundig terug. De ontvangst is ontroerend en tranen springen in onze ogen. Een dergelijk welkom hadden we niet verwachten; nee van een dergelijk ontvangst hadden we niet kunnen dromen.

Bij elke boom stond een meisje en maar zwaaien en knipoogjes geven. Wat een knipogen – wat een meiden zijn dat.
Na 50 bomen en niet te vergeten na 50 meiden, begint er iets bij mij te dagen.

In Holland hebben we ook zulke types, alleen bij ons zitten ze achter de “Ramen”. Nu was alles duidelijk en het terugzwaaien werd direct gestaakt. Na 10 kilometer rijden, was er geen meid meer te zien en reden we langs het Meer van Lipno naar onze vakantiebestemming: Landal Greenpark.

Een keer gingen we in de fout, maar met een kleine correctie van Anneke zaten we weer op het rechte spoor. Om 17.00 uur staan we aan de balie van de receptie. In de verte hadden we reeds onze appartementen gezien.
Het eerste aanzicht op onze appartement was hoopvol. We parkeerden onze auto op het parkeerterrein van een der appartementen.

Ons appartement heeft het huisnummer 506. Het is een bene- den appartement en binnen ziet alles er nieuw fris uit. Je ruikt nog het stucwerk. Alles ruim opgezet.
Brede gang – ruime woon-zit kamer. De keuken is van alle gemakken voorzien, alleen het meubilair is nog aan de magere kant. Het bankstel is maar gedeeltelijk aanwezig. Het onderstel moet nog komen.

De eetkamerstoelen zijn in bestelling, we moeten het nog eventjes doen met tuinstoelen. Dit alles wordt gecompenseerd door de huurprijs voor dit appartement met de helft te verlagen. We hebben dan ook geen enkel bezwaar tegen dit ongemak van het meubilair en het gemak van de halve huurprijs.

We hebben uitzicht op de bouwput van dit complex, maar eenmaal op het balkon kunnen we van opzij het Meer in ruime mate bewonderen. De appartementen liggen allemaal aan het Meer. In het Meer heeft men een jachthaven uitgezet. Deze jachthaven is in nog in aanbouw. De contouren zijn zichtbaar, maar de aanlegsteigers moeten nog worden geplaatst.

In deze jachthaven zien we een typische boot liggen. Het lijkt op een woonboot met aan de bovenzijde een overdekt terras.
Bij de receptie hoorden wij, dat dit geen woonboot, maar een Eetboot is. Zeg maar een restaurant op het water.
De receptie heeft voor ons een tafel voor 2 personen gereserveerd. et is een kleine, gezellige eetboot. Er staan 8 tafels aan de raamzijde van de boot. Totaal kunnen hier 32 eters worden ontvangen. Twee serveersters rennen langs de tafels en nemen de bestelling op.

In gebrekkig Duits – Engels en wijzend op de menukaart krijgen we ons drie gangen diner. Het smaakt voortreffelijk en op de bediening is niets aan te merken. Na anderhalf uur staan we weer buiten en de dinerkosten zijn bijzonder laag. Met de fooi mee - komen we tot een eind bedrag van 500 kronen ( = plm f 35.=). Daar kan je geen bult aan vallen. We kijken elkaar aan en denken hetzelfde: er zal hier door ons weinig worden gekookt.

Na het diner maken we een wandeling over de boulevard van het Park. Alles is in een sfeerverlichting gezet: dit is vakantie vieren.
Het jachtige leven van alledag wordt hier teruggebracht tot een rustgevende plek op deze aardkloot.

Zaterdag 14 oktober
Zo vrijdag de dertiende hebben we gehad. Gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurd. We hebben lekker geslapen. Na de thee gaan we naar het dorp Lipno voor inkopen. De Spar is onze winkel en daar kunnen we alles voor het komende weekend kopen.

Om 10.00 uur zitten we aan het ontbijt. Het is zonnig warm weer. Voor mijn gevoel z’n 18 graden en windstil. We gaan wandelen rond het Meer. Vanuit ons appartement keken we op de oever waar nu staan.
Hier aan de oever ligt een camping en een paar vakantiehuisjes. Volgens mij worden deze camping en vakantiehuisjes alleen door de Tsjechen gebuikt. De huisjes zijn klein en missen elk comfort.

Op de oever van de camping ligt een sleephelling. Hier worden de boten gemaakt / hersteld. We lopen nog eventjes door en staan aan het Meer. Een prachtig uitzicht. De bomen beginnen te verkleuren.
De herfst is in aantocht. Groen-bruin en goudkleurig zijn de bladeren.

Het is hier bergachtig (1000 meter) gebied.
We lopen over een fietswandelpad langs de provinciale weg in de richting van de stuwdam. Tussentijds hebben we een plekje aan de

waterkant gevonden en genieten van onze koffie en broodjes. Hierna wordt de stuwdam bereikt. We steken de provinciale weg over en kijken op de achterkant van de stuwdam. Het verschil in hoogte is zeker100 meter.
Nabij deze stuwdam staat een elektriciteitscentrale. Aansluitend is hier het plaatselijke treinstation van Lipno gevestigd.

Voor het station staat een trein met een wagon 2e klasse.
Het station ligt er verlaten bij. Toch nog een bezoeker op het perron ontdekt. Een jongeman met een Dobbelman Pincher zit voor de ingang van het station. Geen trek meer om naar het station te lopen, we gaan terug naar ons appartement. Bij elkaar hebben we toch 21/2 uur gelopen.

’s Middags zitten we op ons balkon en genieten van het prachtige weer. Het uitzicht recht voor ons is minder mooi; men is hier aan het bouwen. Iets verder op de horizon ligt de plaatselijke verkeersweg en daar rijden met de regelmaat auto’s voorbij. Er is genoeg te zien.
Het zonnetje schijnt nog steeds en volgens mij is het plm 20 graden en windstil.

We hebben zicht op het Meer en niet te vergeten op de Eetboot. Op het dek van de boot zitten bezoekers en genieten van de zon en met een glas wijn is het best uit te houden. ’s Avonds hebben we een tafel op de boot gereserveerd. Heerlijk gegeten.

Meer lezen >> www.reisimpressies - Tsjechië

Meer van Lipno
Aan het meer
Stuwdam in het meer van Lipno