IERLAND

Tekst en foto's:
Nico Rijsdijk

Zuid Westen. Cork.
De voorbereiding voor deze reis heeft zich al enkele weken geleden afgespeeld. Ierland stond al enkele jaren op ons verlanglijst en nu is de tijd daar om hieraan inhoud te geven.
We dachten eerst aan georganiseerde reis met een gezelschap, maar daar zijn we toch op teruggekomen. De hele dag in het gelid lopen met alle poespas er om heen leek ons niets, dus gingen we op zoek – via internet – naar een geschikte locatie.
Na enig zoeken op internet kwamen we tot een volgende reisprogramma.

Met vliegtuig van Aer Lingus naar Cork.
In Cork vinden we een geschikte hotel Gresham Metropole Hotel aan de Mac Curtain Street en vandaar uit gaan we tripjes maken in de omgeving van Zuidwest Ierland.
Voor deze tripjes hebben we een huurauto gevonden bij de firma Hertz. Deze firma heeft zijn huurauto’s staan bij het vliegveld. Erg handig voor het ophalen en wegbrengen.

In de bibliotheek is uitvoerig gezocht naar informatie over Ierland. De informatie viel tegen, dus hebben we een reisboek over Ierland gekocht en onze kinderen hebben ons ook verblijd met een reisboek over Ierland. Alles bij elkaar hebben we genoeg informatie om aan deze reis te beginnen. Op woensdag 25 juli 2007 was de dag daar dat we op reis gingen naar Ierland.

’s Morgens vroeg uit de veren, want om 06.00 uur stond de taxi van Gomes voor de deur om ons naar Schiphol te brengen. Met twee grote koffers gingen we op reis. Om 07.00 uur stonden we op Schiphol. Het inchecken ging - voor ons - op een nieuw systeem.
Door middel van je paspoort in het incheckapparaat te leggen en enkele toetsen in te drukken kwam er zo waar de instapbewijzen te voorschijn.

Als je het eenmaal weet, is het een eitje om te doen. Hierna hebben we onze koffers afgegeven en als het een beetje meezit, kunnen we die in Cork van de lopende band halen! Voordat het zover is, gaan we eerst maar eens een lekker bakkie koffie in het restaurant drinken.

Het is nog stil op Schiphol en in het restaurant. We genieten van onze koffie en het uitzicht op het platform. Het gaat er nu echt van komen.Ierland we komen er aan!. Om 08.00 uur gaan we langs de paspoortcontrole. Onze Gate is D3. Ons vliegtuig is van het type Airbus 320. Met als vluchtnummer EI 841. We moeten nog even wachten voor het inchecken.

Om 9.00 uur is het zover, we mogen in de Gateruimte plaatsnemen. Om 9.50 uur mogen we instappen. Via de slurf stappen we in. Onze plaatsen zijn 7C en en 7D. We zitten aan weerzijde van het gangpad. Om 10.00 uur vliegen we richting Ierland. Om 10.30 uur plaatselijke tijd landen we op het vliegveld van Cork.

Het is wisselvallig weer. Zon en af en toe regen met een stevige wind. Bij de uitgang van het vliegveld staat een busje van het autoverhuurbedrijf Hertz ons al op te wachten. We worden naar het autobedrijf gereden. Hier krijgen we een huurauto Fiat Grand Punto. Een mooie nieuwe auto met het stuur aan de rechterkant.

Dat is wel even wennen, maar uit eindelijk wordt de auto met de linkerhand in de eerste versnelling gezet; en rijden maar! Links rijden is hier het parool. Gelukkig rijden er enkele auto’s voor mij, zodat ik alleen maar hoef te volgen. We rijden over de N27. Uiteraard rijden we verkeerd, maar na enige ogenblikken komen we op de goede weg richting Cork. Met een beetje geluk rijden we in één keer naar ons hotel. Gresham Metropole Hotel in de Mac Curtain Street.

Een hotel dat staat aan de rand van het centrum van Cork. Het hotel heeft een grote ontvangstruimte met een donkerkleurige houten balie. We worden vriendelijk te woord gestaan door een Ierse receptioniste. Het beroerde is dat onze kamer nog niet gereed is. Dat is een minpunt voor het hotel, want in de brochure staat dat onze kamer om 12.00 uur gereed zouden zijn; nee dus.

Het kan nog wel tot 14.00 uur duren voordat de kamer klaar is. We nemen in de Bar van het Hotel de lunch. Een paar Sandwiches en een Iers biertje (Guiness) en een wit wijntje voor Anneke.
Het regent, dus blijven we in de ontvangsthal van het hotel. Na enig aandringen bij de receptioniste is onze kamer om 13.30 uur gereed voor gebruik. We krijgen kamer 333 op de 3e etage.
De kamer ligt aan het einde van een lange gang aan de binnenzijde van het hotel. Eenmaal de hoek om van de lange gang, kijk je vanuit het linkse raam op de rivier en het centrum van de stad. Onze kamer heeft uitzicht op de platte daken van de binnenplaats.

Verder kijken we op een kerktoren van Shandon Church. De 40 meter hoge Pepper Pot Tower ( peperbustoren) is misschien wel het markantste punt en herkenningsteken van Cork.
Deze kerk heeft in de top een koperen zalm als windvaanvis. Alle noodzakelijke voorzieningen zijn aanwezig.
Er is zelfs een broekenpers.