AUSTRALIE
Victoria Australiƫ

Melbourne

Melbourne is de hoofdstad van de deelstaat Victoria. In Melbourne wonen ongeveer 3 miljoen mensen. Zelf ben ik niet zo lang in Melbourne geweest, dus kan ik er niet zo veel over vertellen. Dus als jullie nog tips hebben, hoor ik dit graag.

In het begin van de onafhanklijkheid van Australië was Melbourne de hoofdstad van het land. Maar door de revaliteit tussen Melbourne en Sydney werd er besloten om een nieuwe hoofdstad te maken ongeveer tussen Melbourne en Sydney in: Canberra.

In tegen stelling tot Sydney (druk en economisch) en Brisbane (lay-back) is Melbourne meer een kunstenaars- en universiteitsstad. Ziet er ook veel Europeser uit dan Sydney. Er rijdt een trammetje. In de wijk Carton zijn veel terrasjes en je hebt er vele parkjes. Door het centrum loopt ook een rivier, de Yarra River.

Zoals ik al zei, ben ik niet zo lang in Melbourne geweest. Wel heb ik Sint Kilde bezocht, een grappige wijk aan de kust. Het is een beetje een mengelmoes van alles en nog wat.

Wat ik zelf indrukwekkend vond, was het War Memorial in Melbourne. Het is gelegen in een aardig park. Verder heb ik het Australian Museum bezocht, een museum over van alles en nog wat. Tijdens de Australian Open was ik in Melbourne. Het is echt de moeite waard om hier ook naar toe te gaan. Ik betaalde in 2002 $25 en mocht daarvoor naar alle banen de gehele dag, behalve het center court. Het was alleen jamer dat de Nederlandse inbreng toen weinig en slecht was. Maar het was wel leuk om te zijn dat een hele baan oranje gekleurd was.

Wilson Promontory

Wilsons Promontory is gelegen ten zuidoosten van Melbourne. Naar dit N.P. heb ik een 2-daagse tour gemaakt met High Spirit. De groep waarmee ik de tour deed, was niet groot: 7 man/vrouw. We begonnen onze tour in een duinpan waar vroeger Aboriginals gewoond hadden. Tijdens de wandeling terug naar de bus leerde de gids ons wat over Bush Tucker. Wat wel grappig was dat we gewoon vruchten konden eten van wilde planten. Na de wandeling zijn we naar het infocentrum van het N.P. gegaan, waar we een di voorsteling zagen over het N.P.. Na deze diavoorstelling maakten we een wandeling op Mt. Oberon.

Wat me opviel aan N.P. was dat je stukken land zag waar een aantal jaren geleden een grote brand had gewoed. Je kon dat nog wel zien, doordat je verbrande bomen zag staan tussen alle groene bomen. Ofwel de natuur herstelt zich goed na een bosbrand.

De nacht brachten we door buiten het N.P.. Ook hier werden we weer "verblijd" met hemel water.

De volgende dag hebben we nog mooie wandeling gemaakt door het N.P.. We hebben nog een stenen walvis gezien (foto) en een zwarte (zeldzame) walibi. Wilsons Promontory is een leuk N.P. om een dagje door te brengen.

Great Ocean Road

Great ocean Road, een van de hoogtepunten van mijn reis door Australië. Deze weg loopt ruwweg van Geelong naar Warrnambool. Ook deze tour heb ik met High Spirit gemaakt. Onderweg kom je langs mooie lokaties zoals London Bridge, 12 Apostels, The Arch, Loch Arch Gorge etc. Tijdens deze reis kwamen we ook langs Torquay, de surfhoofdstad van Australië. Een aardig detail: in deze stad werd de laatste scène van Point Break gefilmd.

De eerste nacht sliepen in een grote tent op een boerderij. Aangezien de WC nog al ver weg was, ging de meeste mensen gewoon naar een boom. Om hier te komen moesten we door hoog gras. De volgende dag werd ons verteld dat er in het gras nog al een wat giftige slangen rond kropen.

De eerste avond zijn we ook met de boer naar wat gloeiwormen gaan kijken. Dit is echt indrukwekkend. Iedereen doet zijn zaklamp uit en dan kijk je naar rechts en dan zie je plotseling allemaal lichtjes op een aarden wal: de gloeiwormen.

De tweede dag van de tour hebben we de hoogtepunten van Great Ocean Road gezien. Hiervoor moesten we wel vroeg opstaan om alle massa bussen voor te blijven. Een leuk verhaal over LondOn Brigde. London Bridge was vroeger met het land verbonden. Toen het gedeelte instortte wat met het land verbonden was, waren er twee mensen op het uiteinde van London Bridge. Gelukkig werden zij gered door een TV ploeg, waarna zij hun verhaal vertelde op de nationale TV. Deze twee mensen waren een getrouwde man en zijn vriendin. De man had tegen zijn vrouw verteld dat hij op zakenreis was.

Na de hoogtepunten van Great Ocean Road gingen we naar The Grampians. Voordat we aankamen op de camping, hebben we eerst wat Australisch wild gezien en wat mooie plaatjes kunnen schieten. De camping was gelegen aan een meertje. Deze camping was echt een plaatje. Je kon er fietsen in de buurt van de camping en met een kano het meertje op. 's Avonds gegeten aan bij een kampvuurtje en daarna een Bush sauna. Dit ging als volgt: eerst de sauna in, daarna je zelf in smeren met echte Australische modder om vervolgens je onder de sterren weer te wassen in het meertje. Die avond hebben we ook onder de sterren geslapen, wat een hele ervaring was. We werden wakker toen de zon op kwam boven het meertje. Iets om nooit meer te vergeten.
De laatste dag van deze tour hebben we meer gezien van de Grampians, zoals de balconies, van waar we het meertje konden zien waar onze camping was. Na de balconies hebben we rock art gezien. Dit was beschermd achter tralies, omdat het anders vernield zou worden. Helaas hebben we een voorbeeld hier ook van gezien.

Onze tour eindigde op een wijnboerderij, waar we wat wijnen konden proeven en uitleg kregen wat er in zat en ja, je kon het soms proeven. Tevens kon je zien hoe wijn gemaakt werd en hoe het kon rijpen.

Mildura

Mildura was voor mij een leuke stop tussen Adelaide en Sydney, maar voor vele anderen een plek om wat geld bij te verdienen. Mildura is een groene plek aan de grens van Victoria en New South Wales. Mildura is zo groen, omdat het ligt aan de Murray river. Op deze rivier kun je dan ook tochten boeken. Zelf heb ik in Mildura niet zo veel gedaan, omdat het voor mij meer een stop was tussen Adelaide en Sydney. Wel heb ik een stukje langs de Murray River gelopen, heb de sluizen gezien en klein parkje. Als je van Adelaide terug wilt naar Sydney, kun je via Mildura gaan. Maar er zijn nog andere alternatieven zoals Broken Hill en Hay.